عدم تناسب بین فرایندها و رشته های آموزشی، برابر با عدم موفقیت فارغ التحصیلان در حوزه اشتغال است
به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم به نقل از بسنا، درآیین افتتاح پنجاه و یکمین اجلاس معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه های سراسر کشور که در دانشکده کشاورزی دانشگاه بوعلی سینای همدان برگزار شد، دکتر قاسم احمدی لاشکی نماینده مردم نوشهر و چالوس و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه جمعیت دانشجویان کشور نسبت به ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی حدود ۲۷ برابر شده است، اظهار داشت: نظام آموزش عالی کشور به عنوان یکی از اصلی ترین قطب های تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی مسئولیت تربیت نیروی انسانی کارآمد و متخصص مورد نیاز جامعه را بر عهده دارد؛ در صورتی که خروجی این نظام آموزشی صرفاً فارغ التحصیل بوده است.
وی افزود: نمی توان حل تمامی این مشکلات را فقط بر عهده وزارت علوم یا وزارت آموزش و پروش رها کرد، بلکه ما تصمیم گیران کشور، مجلس شورای اسلامی، وزارت خانه ها و دولت باید با برنامه ریزی های جدید، یکپارچه و هماهنگ به حل مشکلات کمک کنیم.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی از تصویب قانون جامع مهارتی در سال ۹۶ خبرداد و گفت: وزارت علوم، وزارت آموزش و پرورش وسازمان فنی و حرفه ای در حوزه کار، در حل مشکلات پراکنده بودند که با تصویب این قانون باهم هماهنگ شدند و نقش برجسته ما در برنامه توسعه ششم به مهارتی قابل تشخیص است.
دکتر احمدی لاشکی با تاکید بر این موضوع که آزمایشگاه ها و کارگاه های دانشگاه ها و مدارس باید توسعه یابند ودانشجویان و دانش آموزان باید به طرف آموزش مهارتی پیش بروند، افزود: آموزش و پرورش باید آموزش مهارتی را تا سال ۱۴۰۰، از ۳۸ درصد سال ۹۶ به ۵۰ درصد، و هم چنین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری باید اموزش مهارتی را به ۳۰ درصد، آمار مهارتی کاردانی ها باید سالی یک درصد افزایش یابد و تا ۱۴۰۰ به ۲۳ درصد رسیده باشد.
وی همچنین از نیاز به تغییر رویکرد ها گفت و افزود: در نحوه برگزاری آزمون سراسری به تفکر و تامل نیاز داریم؛ از مشاهده آمار و تعداد داوطلبان کنکور ۹۷ در می یابیم که اکثر دانش آموزان به سمت رشته تجربی گرایش پیدا کرده اند و این نشان دهنده این است که آینده شغلی را فقط در پزشکی می بینند و رقابت بین گروه های مختلف درسی از بین رفته است که این موارد نیاز به ساماندهی دارند.
دکتراحمدی لاشکی با اشاره به ضرورت توزیع عادلانه آموزشی، و لزوم تاسیس دانشکده های مناسب در توابع و شهرستان های هر استان گفت: قلب دانشگاه آموزش است؛ مهم ترین عامل موفق نبودن فارغ التحصیلان در حوزه کاریابی و اشتغال، عدم تناسب بین فرایندها و رشته های آموزشی با مهارت ها و بازار کار است.
وی افزود: باید رشته های دانشگاهی مرتبط با موقعیت جغرافیایی در هر استان تقویت و سرمایه گذاری شود؛ دانشگاه ها باید به صورت پروژه محور و فعال مسائل و مشکلات کشور را بررسی و به حل آنها کمک کنند.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در پایان با تاکید بر حمایت مجلس شورای اسلامی از آموزش عالی کشورگفت: ما با تمام وجود در خدمت وزارت علوم هستیم و از برنامه های دانشگاهیان حمایت و پشتیبانی می کنیم.
ر.ب ۴۵/ ع. ع ۵۷