عمومی | دیده بان علم ایران

تولید پایانه‌های راه دور صنایع آب در کشور

توسعه محصول پایانه راه دور مدل و ماژول‌های جانبی آن با حمایت صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک (صحا) در یک شرکت دانش بنیان ایرانی صورت گرفت.
به گزارش دیده بان علم ایران، یک شرکت ایرانی فعال در حوزه آبفای کشور از سال ۷۸ به تولید پایانه راه دور (RTU) پرداخته و نخستین نمونه‌های RTU  خود را با نام تجاری RTU۱۰۰ روانه بازار کرده است.
محمد عباباف‌ها، مدیرعامل این شرکت فناور با اشاره به اینکه این شرکت به دنبال تولید انبوه نسل جدید RTU های خود با نام AMS-R۴۰۰۰ است، عنوان کرد: این نسخه که ارتقا یافته نمونه AMS-R۳۰۰۰ بوده از نظر فنی در حوزه‌هایی از قبیل ماژولار بودن و انواع ورودی خروجی‌ها، پروتکل‌ها و ارتباطات ارتقا پیدا کرده است.
وی تصریح کرد: یکی از محدودیت‌های کلیدی که در سری AMS-R۳۰۰۰ وجود داشت، تعداد ورودی و خروجی‌های محدود بود که در نسل جدید با توجه به افزایش قدرت CPU و تغییرات ایجادشده در ساختار RTU، این تعداد به نحو چشمگیری افزایش‌یافته، به گونه‌ای که هم‌اکنون می‌توان تا چندین هزار سیگنال را کنترل کرد.
عباباف ها با تاکید بر اینکه مزیت فنی دیگری که در نسخه جدید RTU های سری ۴۰۰۰ ایجاد شده، حرکت به سمت قابلیت‌ها و استانداردهایی است که بازار جهانی RTU نیازمند آن است، تصریح کرد: هم‌اکنون درحال تعامل با آزمایشگاه‌های مرجع و پژوهشگاه نیرو برای اخذ سخت‌ترین تاییدیه‌های موردنیاز در این حوزه هستیم.
مدیرعامل شرکت البرزمیکروسیستم به بحث صادرات اشاره کرده و گفت: در زمینه صادرات، طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته با مدیران شرکت، چندین نمونه برای تست محصول به کشورهای آفریقای جنوبی، مالزی و ویتنام ارسال شده و به دنبال کسب بازار فروش این محصول در کشورهای مذکور هستیم. علاوه بر این، در بازار داخلی نیز با تعاملات صورت گرفته، چندین نمونه جهت تست به شرکت‌های دولتی و خصوصی تحویل شده است.
وی در رابطه با مزیت اجرای این طرح عنوان کرد: مسلماً نسخه تولید داخل با وجود اینکه از CPU و سایر المان‌های غیربومی استفاده می‌کند ولیکن هزینه‌هایی از جمله هزینه طراحی، مونتاژ، برنامه‌نویسی، بسته‌بندی و مونتاژ تجهیزات را به‌صورت ریالی پوشش می‌دهد و این مسئله منجر به کاهش هزینه‌های تولید RTU از نظر ارزی می‌شود.
مدیرعامل شرکت ادامه داد: این طرح از یک‌سو، با توجه به کاربرد فراوان در صنایعی مانند صنایع آب و فاضلاب، نفت، گاز، برق، نیروگاه و… حجم بازار مناسبی دارد و رشد این بازار نیز مثبت است و از سوی دیگر به دلیل وجود رقبای قدرتمند خارجی و داخلی ورود به چنین بازاری نیازمند دانش فنی و توان بازاریابی قابل‌رقابتی است.

انتهای پیام