عمومی | دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی

مدیرگروه آموزشی مددکاری اجتماعی دانشگاه: مددکاران اجتماعی باید مداخلات اجتماع محور خود را با رویکردهای نوین، اثر بخش کنند

مدیرگروه آموزشی مددکاری اجتماعی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی گفت: مددکاران اجتماعی به دلایل متعدد باید از کار با فرد فراتر روند و مداخلات اجتماع محور خود را با رویکردهای نوین اثر بخش تر نمایند.

دکتر" ملیحه عرشی " این مطلب را در گفت وگو با خبرنگار وبدای دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی و در ارتباط با مبحث ارائه شده خود تحت عنوان " رویکردها و تئوری های مددکاری جامعه ای " در کارگاه آموزشی " مددکاری جامعه ای با رویکرد اجتماعی شدن نظام سلامت " ، بیان کرد.

دکتر عرشی اظهارداشت: رویکرد جدید اجتماعی شدن سلامت در نظام سلامت فرصت مغتنمی برای مددکاران اجتماعی به­عنوان یک حرفه تاثیرگذار در بهره­گیری از مشارکت اجتماعی و توانمندسازی اقشار مختلف می باشد.

وی به اهداف اداره مددکاری اجتماعی وزارت بهداشت اشاره کرد و افزود: مسئولان براین باورند که با تغییر رویکردهای موجود دراین حوزه و درمراکز درمانی، فرصت مناسبی برای ارتقای خدمات مددکاری اجتماعی و اثربخش نمودن خدمات برای جامعه هدف فراهم خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه مددکاران اجتماعی به دلایل متعدد باید به مداخلات اجتماع محور بپردازند، گفت: یکی از این دلایل، رویکرد های نوین مددکاری اجتماعی است که اعتقاد به تغییرات اجتماعی دارند و معتقدند، مناسب سازی اجتماع باعث می شود فرصتهای متعددی برای شکوفا شدن توانمندی­ها در اختیار اقشار محروم قرار گیرد و آنها بتوانند به آنچه نیاز است ، دست یابند.

مدیر گروه آموزشی مددکاری اجتماعی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی افزود: از طرف دیگر بسیاری از مسائل پزشکی و بهداشتی و درمانی ریشه در محیط و آداب و رسوم و فرهنگ دارد و عوامل اجتماعی متعددی بر روی آنها اثر دارد، بنابراین مداخلات فردی به تنهایی نمی­تواند اثر بخشی لازم را داشته باشد.

دکتر عرشی همچنین اظهارداشت: سطح اثرگذاری و اثر بخشی ، از دیگر دلایل است. در بسیاری موارد مداخلات اجتماعی سطح وسیع­تری از افراد را در بر­می­گیرد و در مجموع به صرفه تر و کم هزبنه تر خواهد بود.

وی در پایان افزود: مهمتر اینکه، مداخلات اجتماعی، مشارکت داوطلبانه مردم را می­طلبد، بنابراین مسئولیت پذیری جامعه هدف مشارکت کننده و دوام خدمات را به همراه خواهد داشت ، لذا مسئولان مددکاری اجتماعی دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور با این چشم انداز که نگاه اجتماعی شدن سلامت را ترویج دهند، در این نشست دو روزه شرکت کردند.

گفتنی است ، نشست توجیهی – آموزشی " مددکاری جامعه ای با رویکرد اجتماعی شدن نظام سلامت "، طی روزهای ششم و هفتم شهریورماه ، با شرکت مسئولان بخش های مددکاری اجتماعی دانشگاه های علوم پزشکی کشور در سالن فارابی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی برگزار، و بخش کارگاهی آن توسط دکتر سید محمدحسین جوادی و دکتر ملیحه عرشی اعضای هیات علمی گروه مددکاری اجتماعی دانشگاه علوم بهزیستی وتوانبخشی اجرا شد.

سرفصل های این کارگاه شامل؛ " مفاهیم مددکاری جامعه ای، ضرورت مددکاری جامعه ای درنظام سلامت، رویکردهای مددکاری جامعه ای،کاربرد مددکاری جامعه­ای در اجتماعی شدن سلامت و بیان تجربیات موفق " بود که با استفاده از تکنیک های تسهیل­گری و همراه کارعملی برگزار شد .

نشست دو روزه توجیهی – آموزشی " مددکاری جامعه ای با رویکرد اجتماعی شدن نظام سلامت "، که به همت اداره مددکاری اجتماعی وزارت بهداشت و با همکاری دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی برگزار شد، تلاش کرد تا با توجه به انتقال مجموعه مددکاری اجتماعی دانشگاه های علوم پزشکی کشور از زیرمجموعه معاونت درمان وزارت بهداشت به معاونت اجتماعی این وزارت ، کارکرد مددکاری جامعه ای و همکاری های بین بخشی و درون بخشی در توسعه حمایت های اجتماعی از بیماران نیازمند سراسر کشور را مورد توجه و تبادل نظر قرار دهد.

انتهای پیام /

تنظیم خبر: نعیمی پور