عمومی | پژوهشگاه فضایی ایران

رصد شناورهای صید فانوس ماهیان با سیستم ماهواره ای برای نخستین بار در خاورمیانه

سازمان شیلات ایران بار دیگر قویا حضور کشتی های صیادی چینی در آب های خلیج فارس را رد کرد و گفت: شناورهای صیادی متعلق به ایران در دریای عمان مشغول صید فانوس ماهیان هستند که با سیستم ماهواره ای رصد می شوند.

به گزارش انتخاب، معاون صید و بنادی ماهیگیری سازمان شیلات ایران امروز در نشست خبری به با اعلام این مطلب افزود: ۹۱ شناور صیادی که ساخت ایران، چین و سایر کشورها هستند در عمق ۲۰۰ متری و در ۵۷ تا ۵۸.۵ درجه مقیاس جغرافیایی یعنی در دریای عمان حضور دارند.

شاپور کاکولکی اظهار نظرات اخیر درباره تاراج خلیج فارس را بی اساس و آن را جریان هدایت شده از اتاق فکری خارج از کشور دانست.

وی با بیان این که سیستم ماهواره ای برای نخستین بار در خاورمیانه روی تمام کشتی های صید فانوس ماهیان نصب شده است، تصریح کرد: این اقدام به منظور رصد تردد و رفتار صید این کشتی ها صورت گرفته است.

کاکولکی ادامه داد: ما با همکاری سازمان تنظیم مقررات رادیویی و ماهواره ای ثریا، سیستم مانیتورینگ ماهواره ای را راه اندازی کردیم و از سال ۹۶ به طور آنلاین رفتار این شناورها را بررسی می کنیم.

وی گفت: در پی رصد شناورها تاکنون حدود ۱۷ تخلف ثبت شده که از یک ماه تا سه ماه این شناورها متوقف می شوند.

معاون سازمان شیلات ایران ادامه داد: با هر تخلفی در چارچوب قانون برخورد می کنیم و اگر قوه قضاییه دو بار یک شناور صیادی را جریمه کند ما آن شناور را لغو پروانه دائم خواهیم کرد.

وی با بیان این که از حضور کشتی های صیادی فانوس ماهیان در عمق های کمتر جلوگیری خواهیم کرد، اذعان داشت:چند مورد تخلف از سوی کشتی های صیادی فانوس ماهیان و صید آنها در عمق کمتر دریا را رصد کرده ایم که با اشر مجازات با آنها برخورد خواهیم کرد.

کاکولکی گفت: هزینه های تخلف را برای لنج ها و کشتی های صیادی آنقدر بالا برده ایم که تکرار آن نیاز به ریسک بالا دارد.

وی افزود: قوه قضاییه با سازمان شیلات ایران همکاری خوبی تاکنون داشته و قرار است دادگاه ویژه تخلفات صیادی نیز از سوی این قوه راه اندازی شود.

معاون صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران درباره چگونگی صید و حضور نیروهای خارجی در شناورهای صیادی فانوس ماهیان چنین توضیح داد:هم اکنون ۹۱ شناور صید فانوس ماهیان با ۲ هزار نیرو در دریای عمان مشغول فعالیت هستند که ۳۰۰ نفر این نیروها خارجی اند و چون صید فانوس ماهیان تخصصی است و صیادان با تکنولوژی و نحوه صید آشنا نیستند، از نیروهای خارجی استفاده می کنند.

وی تصریح کرد: با آموزش هایی که نیروهای ایرانی در مورد صید فانوس ماهیان می بینند پیش بینی می کنیم ظرف چهار تا پنج سال آینده ۸۰ تا ۱۰۰ درصد نیروهای خارجی از این کشتی ها حذف شوند.

کاکولکی ادامه داد: صید کشتی های صیادی فانوس ماهیان به صورت ترال میان آبی است و از این رو آسیبی به ذخایر آبی وارد نمی کند.

وی در عین حال از توقف شناورهای فانوس ماهی از ۲۰ شهریور به مدت یک ماه خبر داد و اذعان داشت: این اقدام برای بازسازی و باز تولید آبزیان صورت می گیرد.

کاکولکی توسعه صید با رشته قلاب را یکی دیگر از راهکارها برای صید با کیفیت و حفظ ذخایر آبی عنوان کرد.

وی تصریح کرد: ژاپنی ها و نروژی ها به دنبال خرید تون ماهی صید شده توسط ایرانی ها با رشته قلاب هستند.

معاون صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران افزود: یگان حفاظت سازمان شیلات هم بر میزان صید کشتی های صیادی فانوس ماهیان نظارت می کند و طبق آیین نامه وضع شده، صید ضمنی این کشتی ها نباید بیشتر از ۴۰ درصد باشد.

وی درباره صید به صورت ترال کف نیز گفت: چند مورد صیادی ترال کف در منطقه هرمزگان مشاهده شده و ۳ فروند از این لنج ها متوقف و پروانه های آنها به دادگاه ارسال شده است.

کاکولکی میزان صید توسط کشتی های فانوس ماهیان را ۲۷ هزار تن عنوان کرد و اظهار داشت: از این میزان صید ۱۷ هزار تن فانوس ماهی و مابقی ماهی یال اسبی و سایر ماهیان تجاری می باشد.

وی ذخایر فانوس ماهیان را در آب های دریای عمان بین ۲.۵ تا ۴ میلیون تن عنوان کرد.

معاون سازمان شیلات ایران در این نشست از ارایه سوخت یارانه ای به شناورهایی که در اقیانوس هند برداشت تون ماهی دارند، خبر داد.

وی افزود: هفته گذشته در کمیسیون فرعی اقتصادی هیات دولت ارایه سوخت یارانه ای به این شناورها مصوب شد که گام بزرگی برای حمایت از جامعه صیادی به شمار می رود.

کاکولکی با بیان این که ایران در غرب اقیانوس هند رتبه نخست برداشت تون ماهیان را دارد، اظهار داشت: ما با ۸۰۰ تا یک هزار فروند شناور و لنج صیادی ۲۳ درصد ذخایر سالانه تون ماهیان را در اقیانوس هند برداشت می کنیم و دومین کشور بعد از اندونزی درصید تون ماهی در اقیانوس هند هستیم.