عمومی | مؤسسه تحقیقات علوم دامی کشور

برگزاری نشست خبری در موسسه تحقیقات علوم دامی کشور به مناسبت هفته دولت

برگزاری نشست خبری در موسسه تحقیقات علوم دامی کشور به مناسبت هفته دولت

به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات علوم دامی کشور:به مناسبت بزرگداشت هفته دولت نشست خبری با حضور دکتر اسماعیل خانیان سرپرست موسسه تحقیقات علوم دامی ومعاونین ایشان وروسای بخش های تحقیقاتی وشماری از خبرنگاران خبرگزاری ها ،صداو سیما ومطبوعات درتاریخ سه شنبه ۶ شهریورماه جاری در حوزه ریاست موسسه برگزارشد.

در این نشست خبری دکتر اسماعیل خانیان ضمن بیان پیشینه وقدمت موسسه تحقیقات علوم دامی یادآورشد: موسسه ما تنها موسسه ای است که در کشور در حوزه دامپروری فعالیت تحقیقاتی کاربردی انجام داده وتحت نظر سازمان تحقیقات آموزش وترویج کشاورزی هستیم که به دستگاه اجرایی مرتبط است.

ایشان افزود:ما موسسه ایی هستیم که با داشتن بخش های علوم دامی استانی در خصوص مشکلات ناشی از تغییراقلیم در حوزه دامپروری ومراتع فعالیت وتحقیق انجام میدهیم بطوریکه تا جای ممکن سازگاری با شرایط سخت موجود را انجام داده و از تبعات آن بکاهیم و به دلیل اهمیت وتاثیر گذاری این موسسه برای کشور در سال ۱۳۹۷ به موسسه درجه یک ارتقا یافته و علی الرغم محدودیت های موجود اجازه گسترش تشکیلات به ما داده شده است.

سرپرست موسسه تحقیقات علوم دامی کشور در بخش دیگری از سخنان خود به دستاوردهای  تحقیقاتی وپروژها ی علمی سال های اخیر اشاره کرد وافزود:

پروژه "اصلاح نژاد گوسفند سنجابی با مشارکت بهره برداران " یکی از پروژه های مهم موسسه می باشد که در استان کرمانشاه در ایستگاه مهرگان آغاز شده  ، این پروژه در قالب برنامه کاری ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰ سازمان بین المللی ایکاردا قرار گرفته است.

ایشان با اشاره به طرح  "سنتز نژادهای بز شیری سازگار با شرایط آب و هوایی مختلف" یادآور شد:به دلیل تغییرات اقلیمی بز شیری  می تواند جایگزین مناسبی به جای گاو شیری باشد وسازگاری بهتری با شرایط گونا گون آب وهوایی دارد. این طرح با مشارکت بخش خصوص به صورت نیمه صنعتی در موسسه تحقیقات علوم دامی در حال اجرااست.

از دیگر طرح های موسسه مسئله جایگاه دام است که روی سازه های گلخانه ایی وغشایی کار می کنیم که برای اقلیم های گوناگون مناسب است.

وی افزود: در دام های بزرگ با توجه به پراکندگی وسیع نژاد هلشتاین در کشور(از بلوچستان تا گیلان) واز سویی به دلیل تغییرات اقلیمی وخشکسالی ومشکل تامین علوفه ،لزوم معرفی نژادهای آمیخته و مقاوم به این شرایط ضروری است. به همین جهت این مسئله در ایستگاه گاو دو منظوره گاو دشت مورد بررسی وپژوهش قرار گرفته است.

دکتر اسماعیل خانیان در بخش دیگری از سخنان خود به استفاده افزودنی ها در خوراک طیور اشاره کرد وافزود: موسسه روی تولید پروبیوتیک ها از منشائ داخلی طرح هایی انجام داده ونمونه های ساخته شده طی قرار دادهای فروش فناوری به بخش خصوصی واگذار شده است.

در مورد استفاده گیاهان دارویی در تغذیه طیور به عنوان جایگزین آنتی بیوتیک ها ،محرک رشد وتولید محصول سالم نیز در حال پژوهش هستیم.

ایشان دربخش دیگری از سخنان خود افزود:برای جایگزینی گوشت مرغ به دلیل وابستگی ژنتیکی به خارج از کشور می توانیم بوقلمون را جایگزین کنیم در همین راستا ایستگاه پرورش بوقلمون در تاتار آذربایجان ایستگاه پرورش بوقلمون را راه اندازی کرده ایم.

سرپرست موسسه تحقیقات علوم دامی در خصوص پسماندها وتبدیل آن به خوراک دام گفت:یکی از دستاوردهای مهم ما طرحی است که درآن هر گونه پسماندی کشاورزی و باغبانی را می توان به خوراک دام تبدیل کرد،مانند پسماندهای میوه وتره بار و پسماندهای نیشکر که در منطقه هفت تپه خوزستان به دلیل آتش زدن سرشاخه های نیشکر مشکلات زیست محیطی نیز ایجاد شده بود که با طرحی که از سوی پژوهشگران موسسه انجام شد این پسماندها به خوراک دام تبدیل می شود. همچنین با فرآوری چغندر علوفه ایی ، شلغم علوفه ایی ، وگیاه تاج خروس در ایستگاه ملی گاودشت مازندران در جهت جایگزینی علوفه یونجه که نیاز آبی بسیار بالایی دارد گامهایی برداشته شده است.

دکتر اسماعیل خانیان با اشاره به اجرای طرح ملی اصلاح نژاد زنبور عسل توسط بخش تحقیقات زنبور عسل موسسه در طول ۱۸ سال گذشته ،افزود:با این طرح برای تولید عسل ملکه هایی داریم که رفتار تهاجی کمتری، مقاومت بالاتر نسبت به بیماری ها و تولید عسل بیشتری دارند.

ایشان در ادامه به طرح هایی چون ثبت وپایش دام های در حال انقراض ،حفظ وپایش نژادهای بومی در کشور، مانند گاو سیستانی در زابل وانجام تحقیقات ژنتیکی روی بز مرخز وشتر بافق اشاره کرد ودر پایان با اشاره به برگزاری موفقیت آمیز همایش جهانی روز بز در سال گذشته در موسسه به همایش روز جهانی تخم مرغ اشاره کرد وافزود :این همایش با همکاری سازمان فائو، وزارت جهاد کشاورزی ،وزارت بهداشت، وبرخی از سازمان ها وموسسات در تاریخ ۱۷ مهر ماه امسال در موسسه تحقیقات علوم دامی برگزار خواهد شد.

در ادامه این نشست خبری دکتر اسماعیل خانیان وروسای بخش ها به پرسش های خبرنگاران پاسخ دادند.

روابط عمومی موسسه تحقیقات علوم دامی کشور