عمومی | دانشگاه علوم پزشکی تهران

دکتر حسینی: فرستنده، گیرنده، پیام، رسانه و بستر، پنج رکن اصلی ارتباط هستند

گالری عکس

به گزارش روابط عمومی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، این کارگاه از ساعت ۹ روز دوشنبه، پنجم شهریور ۹۷ با تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید آغاز شد.
در ابتدای این نشست دکتر سید بشیر حسینی، مدیر گروه مدیریت و علوم نوین رسانه دانشگاه صداوسیما، ضمن خوشامدگویی و خیرمقدم به استادان شرکت‌کننده در کارگاه، در مورد ارتباطات و ۵ رکن اصلی ارتباط صحبت کرد و گفت: فرستنده، گیرنده، پیام، رسانه و بستر؛ پنج رکن اصلی ارتباط امروزی هستند. وی همچنین افزود: مهم‌ترین آن‌ها، رکن بستر است که چهار رکن دیگر را نیز در برمی‌گیرد.
وی در ادامه تفاوت‌های نگرش غالب بزرگ‌سالان و غیر بزرگ‌سالان در رسانه را برشمرد و گفت: بزرگ‌سالان تکنو فوبیا (ترس از تکنولوژی) دارند اما افراد غیر بزرگ‌سال تکنولوژی را دوست دارند؛ رسانه محبوب در بزرگ‌سالان تلویزیون و در غیر بزرگ‌سال تلفن هوشمند است؛ همچنین نحوه تعامل در بزرگ‌سالان ابزاری است اما در غیر بزرگ‌سال سبک زندگی است.
وی افزود: در بزرگ‌سالان تبعات ناشی عدم استفاده از تکنولوژی بی‌اثر و یا نشانه شخصیت است اما در افراد غیر بزرگ‌سال عامل تحقیر و طرد شدن در رده‌های هم‌سن خود است. همچنین کاربری عمده تکنولوژی در بزرگ‌سالان، اخبار و تعامل حقیقی است اما در غیر بزرگ‌سالان متنوع با تاکید بر تفریح، دسترسی و هویت جمعی است.
دکتر حسینی در ادامه در مورد مدل توانمندسازی یونیسف برای کودکان در قرن ۲۱ صحبت کرد و اظهار داشت: تصمیم‌گیری، تفکر انتقادی، ارتباطات، خودآگاهی و غلبه بر فشارها و عواطف؛ مهارت‌های اساسی موردنظر یونیسف برای زندگی امروزی است که ثمره و رویکرد هریک از آن‌ها شامل، حل مسئله، تفکر خلاق، روابط میان فردی، همدلی و مدیریت خود است.
وی در پایان سخنان خود اظهار داشت: تکنیک‌های کاربردی در استفاده از رسانه شامل استفاده مشروط و محدود است که استفاده مشروط شامل شرایط نیاز، اخلاق رسانه‌ای و ضوابط شرعی و انسانی، انجام وظائف و مسئولیت‌های خانوادگی، انجام مطالعات و تکالیف تحصیلی و تولید محصول ارتقایی است. همچنین استفاده محدود نیز شامل محدود کردن رسانه‌ها به مکان، زمان، قیمت، قوانین و ضوابط و رده سنی است.

خبر: ابوالفضل علیزاده
عکس: رضا شریفی زاده