عمومی | دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز

امام جمعه تبریز در همایش سراسری معاونان آموزشی دانشگاه آزاد: دکتر طهرانچی موجب افتخار جامعه علمی است/ دانشگاه آزاد اسلامی باعث به‌وجود آمدن عدالت آموزشی شده است

به گزارش روابط عمومی واحد تبریز، حجت‌الاسلام سید محمدعلی آل‌هاشم صبح امروز در چهاردهمین همایش سراسری معاونان آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی که به میزبانی واحد تبریز برگزار شد، اظهار کرد: دکتر طهرانچی شخصیت برجسته علمی کشور و یکی از دانشمندان هسته‌ای و جزو افتخارات علمی کشور است.

وی افزود: ایشان زمانی که ریاست دانشگاه شهید بهشتی، معاونت علمی آستان قدس رضوی و دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران را به عهده داشت، همواره موجب افتخار جامعه علمی بود.

نماینده ولی‌فقیه در استان آذربایجان شرقی تصریح کرد: از اینکه سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی اولین سفر خود را به این استان اختصاص داد، خرسندیم و مقدم ایشان و هیات رئیسه دانشگاه آزاد اسلامی را گرامی می‌دارم.

آل‌‌هاشم با بیان اینکه امروزه اهمیت علم بر کسی پوشیده نیست، گفت: همه مکاتب بشری و ادیان آسمانی بر کسب علم تاکید دارند و پیشرفت در مسیر علم را افتخارآمیز می‌دانند.

وی با تاکید بر اینکه دین اسلام، بیش‌ از هر دین دیگری به علم بها داده و انسان را به تعلیم و تعلّم فراخوانده است، خاطرنشان کرد: ده‌ها آیه و صدها حدیث در مجموعه ارزشمند سخنان اهل‌بیت، اهمیت و جایگاه علم و اقسام آن و نیز مذمت جهل و آثار آن را بیان کرده است.

وی اضافه کرد: با نگاهی گذرا به این مجموعه گران‌سنگ و مقایسه آن با دیگر مکاتب می‌توان دریافت که هیچ مکتبی این همه توصیف با مضامین نورانی درباره علم ندارد.

امام جمعه تبریز با بیان اینکه اسلام تنها دانشی را علم می‌داند که جهت توحیدی دارد، گفت: برتری جایگاه علما و دانشمندان در جای‌جای آیات قرآن آمده است.

آل‌هاشم اظهار کرد: دانش‌اندوزی از محورهای مورد تاکید بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران بود، اکنون مقام معظم رهبری نیز یکی از عوامل موفقیت کشورهای غربی را تکیه‌بر علم می‌دانند و می‌فرمایند عامل موفقیت غربی‌ها در بسیاری از زمینه‌ها علم است؛ همان‌طور که بسیاری از مشکلات آنها ریشه در دوری از دین دارد.

وی تولید علم را به‌منزله جهاد فی‌سبیل‌الله اعلام کرد و افزود: شرکت‌های دانش‌بنیان یکی از عوامل تکمیل‌کننده علم و فناوری هستند و می‌توانند باعث هم‌افزایی علم و ثروت شوند. از این جهت مقام معظم رهبری هم‌افزایی علم و ثروت را شاخصه شرکت‌های دانش‌بنیان معرفی می‌کنند.

نماینده ولی‌فقیه در استان آذربایجان شرقی با تاکید بر اینکه کسانی که اهل دانش و سرمایه‌گذاری‌های مالی هستند، باید به سمت شرکت‌های دانش‌بنیان حرکت کنند، گفت: نکته دیگری که رهبر معظم انقلاب تاکید دارند تشویق نخبگان علمی به تشکیل شرکت‌های دانش‌بنیان است. نکته مهم دیگر این است که عواملی فراهم شود تا محصولات این شرکت‌ها وارد چرخه مصرف و تجارت شوند.

وی ادامه داد: بنابراین آنچه نیاز داریم تشویق نخبگان و اهل علم به سمت تشکیل شرکت‌های دانش‌بنیان و همچنین رساندن محصول این شرکت‌ها به بازار است.

آل‌هاشم با اشاره به نقش دانشگاه آزاد اسلامی در عرصه علمی کشور عنوان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی میراث انقلاب و امام راحل است. امروز بعد از گذشت چهار دهه از فعالیت دانشگاه آزاد اسلامی، می‌توان ادعا کرد که تلاش‌ها به نحو مطلوبی به‌بار نشسته و نقش دانشگاه آزاد اسلامی در تولید علم، آموزش و توسعه کشور تاثیرگذار بوده است.

وی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی ۴۰ درصد دانشجویان کشور را تحت پوشش دارد و می‌تواند در پیشرفت علمی تاثیر فراوانی داشته باشد، تصریح کرد: دانشگاه آزاد امیدی برای مشتاقان تحصیل در تحصیلات تکمیلی است و به برکت وجود مدیران نخبه در این دانشگاه، توانسته زمینه‌ مناسبی برای تحصیل متقاضیان ایجاد کند.

امام جمعه تبریز تصریح کرد: از آنجایی که پیش‌ نیاز عدالت اجتماعی، عدالت آموزشی است حضور دانشگاه آزاد اسلامی حتی در دورترین نقاط کشور، گامی عملی در تحقق این هدف مهم است.

وی افزود: تجربه درخشان ایجاد و گسترش دانشگاه آزاد اسلامی در ارتباط با توسعه علمی کشور به‌عنوان الگویی موفق برای کشورهای دیگر نیز مطرح است و با توجه به لزوم اقدامات مناسب برای پیاده‌سازی درباره اقتصاد مقاومتی و توجه به وسعت جامعه هدف، دانشگاه آزاد می‌تواند در تبیین اهداف اقتصاد کلان، توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و همچنین هدایت جامعه به‌سوی تعالی و گذر از شرایط نامطلوب اقتصادی نقش مهمی ایفا کند.