عمومی | دانشگاه علوم پزشکی ایران

دکتر هاشمی:بیشترین کمک معاونت فرهنگی و دانشجویی باید به انجمن‌های علمی ارائه شود


دومین نشست انجمن‌های علمی دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور مورخ پنجم شهریورماه در مرکز همایش‌های بین‌المللی رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزارشد.
به گزارش  روابط عمومی دانشگاه  ؛دکتر سیدحسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت در جمع دبیران انجمن‌های علمی به سخنرانی پرداخت و بر اهمیت نقش این انجمن‌ها در ارتقاء سطح سلامت جامعه تاکید کرد. به اعتقاد وی این انجمن‌ها از مهمترین نهادهای دانشجویی در دانشگاه‌ها هستند.
هاشمی با اشاره به اینکه باعث افتخار است که این حرکت ارزشمند در دولت یازدهم شروع شد و مسیر بالندگی خود را طی می‌کند، گفت: بسیار خوشحالم که همکاران ما در معاونت فرهنگی در تابستان شرایط خوبی برای دانشجویان فراهم آورده‌اند. سرگرمی در دوران ما عمران اردوی ملی بود که الان تحت عنوان اردوی جهادی شناخته می‌شود. کار ما فرغان کشیدن و پل سختن در روستاهای دور افتاده بود. در دو سه هفته گذشته برنامه‌های مفید و متنوعی برای دانشجویان رشته‌های علوم پزشکی تدارک دیده شده است.
وی ادامه داد: جشنواره فیلم سلامت با حضور جدی تعدادی از دوستان شما برگزار می‌شود که بسیار جالب است و کار خوبی است که شروع شده، دومین نشست انجمن‌های علمی نیز هم اکنون در حال برگزاری است که بسیار اهمیت دارد و همزمان هم در تبریز دوستان شما در دوازده رشته ورزشی در حال رقابت هستند. قبل از آن هم گروه نشریات و کانون‌های فرهنگی برنامه داشتند. از دوستان عزیزم در معاونت فرهنگی و دانشجویی که تلاش می‌کنند محیط دانشگاه با نشاط و پر تحرک شود، صمیمانه تشکر می‌کنم.
وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه انجمن‌های علمی باید رفتار علمی درستی در پیش بگیرند، تاکید کرد: اگر انجمن‌های علمی کار خود را درست انجام دهند، می‌توانند مهمترین مجموعه در دانشگاه‌ها  باشند که بسیار هم ارزشمند هستند. چرا که گروه‌های دیگر امتحان خوبی پس نداده‌اند و به همین دلیل است که تعداد مخاطبانشان حداقلی است، به ویژه گروه‌هایی که کار سیاسی از نوع سیاسی‌کاری انجام می‌دهند در فضای دانشگاهی کشور حداقل مخاطبان را دارند.
هاشمی همچنین اضافه کرد: دانشگاه محل علم، گفتگو و تضارت آرا است و از کانون‌های مهم آزاداندیشی است و در عین حال آینده کشور در اختیار دانشگاه است. دانشگاه چون برآمده از همه اقشار جامعه است به هیچ وجه یک جانبه گرایی و رفتارهای تک بعدی و نگاه‌های جزمی و لوله تفنگی را نمی‌پذیرد. لوله تفنگی یک اصطلاح چشم پزشکی است یعنی کسی که فقط از یک زاویه پنج تا ۱۰ درصد دید برخوردار است و میدان دید او به حداقل رسیده باشد. این در حالی است که شما می‌توانید وسعت دید زیادی داشته باشید.
وی با تاکید بر اینکه در دانشگاه باید وسعت نظر بلند و سعه صدر زیاد داشت، اظهار داشت: هر کس پرچمی بلند کند و بخواهد همه را زیر آن پرچم داشته باشد شدنی نیست، مگر اینکه در حوزه علم، دانش و پژوهش باشد. شما به عنوان انجمن‌های علمی این تابلو را خراب نکنید و زیر این بیرق کار سیاسی و حزبی نکنید. این چتر باید وسیع باشد و همه را در بر بگیرد. هر کس برای کار علمی و پژوهشی باید بتواند جایی برای حضور داشته باشد.
وزیر بهداشت با اشاره به کپسول‌های سه دقیقه‌ای که در حضور وی ارائه شده، گفت: این اجراها بسیار عالی و خوب بود، بلا استثناء یک نمک اجتماعی داشت و یک درد مردمی باعث شده بود دوستان به دنبال راه حل و درمان باشند و این رویکرد بسیار ارزشمند است. شما در حال حاضر در شروع کار هستید و در سال‌های بعد که اوج بگیرید قطعا می‌توانید کمک حال بخش‌های مختلف درمانی بهداشتی، آموزشی و پژوهشی کشور باشید. البته زیاد بلند پروازی نکنید و گمان نبرید که اوضاع سلامت کشور خراب و است و شما از آسمان آمده‌اید که همه این مشکلات را حل کنید. همه مشکلات از جایی شروع می‌شود که فکر کنیم عقل کل هستیم. در حالی که ما به عنوان بشر نقائصی داریم.
قاضی زاده هاشمی اضافه کرد: حرکت شما در یک دوره‌ای به بلوغ کامل خواهد رسید، الان از خودتان توقع زیاد از حد نداشته باشید اما برای کاری که می‌کنید ارزش و احترام بسیاری قائل باشید. به نظر من بیشترین کمک معاونت باید به انجمن‌های علمی باشد. ممکن است به خاطر این حرف به من انتقاد شود اما هیچ اشکالی ندارد. ما ادعا داریم نسل ما بیشتر از کسانی که امروز داد و بیداد می‌کنند و فریاد می‌زنند، پای انقلاب بوده است.
وی با ذکر این نکته که فعالیتی که در دانشگاه‌های ما جواب می‌دهد، همین حرکت شماست، اظهار داشت: این حرکت از دل اردوهای جهادی در می‌آید، به این معنا که در بین مردم برویم و مردم را بفهمیم، کنار آنها زندگی کنیم و با مشکلات آنها آشنا شویم. حکومت ما علیرغم اینکه حکومت مردمی است اما فاصله بین اقشار آسیب پذیر و تصمیم‌گیرندگان زیاد است این موضوع در دیگر کشورهای دنیا هم وجود دارد اما در کشور ما انتظار این است که اگر فاصله‌ای هم هست به حداقل برسد.
وزیر بهداشت خطاب به دانشجویان گفت: این فعالیت باعث می‌شود اگر در آینده تصمیم‌ساز می‌شوید، بریده از مردم نباشید به علاوه اینکه برای شخصیت شما نیز بسیار موثر خواهد بود. این یک نصیحت نیست چرا که نسل ما در دوران دانشجویی به آن عمل کرده‌ است. این فعالیت‌ها می‌تواند شخصیت شما را برجسته کند که وقتی به پایان زندگی نزدیک می‌شوید به دوره حیاط خود افتخار کنید و از این راضی باشید که آنچه از دست‌تان برآمده برای خود، خانواده و کشور و حتی برخی از شما برای بشریت انجام داده‌اید.
وی در پایان اظهار داشت: این انجمن‌های علمی که در رشته‌های مختلف علوم پزشکی تشکل شده و فعالیت می‌کنند باعث می‌شوند در آینده مهربان‌تر از آن باشیم که امروز هستیم. در کنار هم قرار گرفتن و فعالیت کردن دانشجویان پرستاری، پزشکی، آزمایشگاه، مامایی، بهداشت و غیره، باعث می‌شود  که همدلی و دوستی تداوم پیدا کند، باید بدانیم که ما یک تیم هستیم و این تیم قرار است برای سالمت مردم همکاری کنند.