عمومی | دانشگاه شهید باهنر کرمان

ششمین کنفرانس ماهی شناسی در ایران برگزار شد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، ششمین کنفرانس ماهی شناسی ایران روز دوشنبه ۵ شهریور ماه ۹۷، با حضوردکتر نظام آبادی پور؛ معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه، دکتر عباس نژاد؛ رئیس دانشکده علوم، دکترتیموری؛ عضو هیات علمی دانشکده علوم و دبیر علمی همایش، دکتر اسماعیلی؛ رئیس انجمن ماهی شناسی ایران، دکتر جزینی زاده؛ مدیرکل سازمان حفاظت محیط زیست استان و جمعی از اعضاء هیات علمی و دانشجویان بخش زیست در تالار وحدت برگزار شد.


دکتر نظام آبادی پور؛ معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه، گفت: دانشگاه شهید باهنر بزرگترین دانشگاه در جنوب شرق است. این دانشگاه بیش از ۱۵ هزار دانشجو دارد که از این تعداد پنج هزار در دوره های تحصیلات تکمیلی، هزار دانشجو در مقطع دکتری تخصصی، ۴۰۰۰ دانشجوی کارشناسی ارشد و مابقی در رشته کارشناسی مشغول به تحصیل هستند، حدود ۴۰۰ رشته و گرایش و تعداد ۶۵۰ نفر عضو هیات علمی در دانشگاه باهنر همکاری مستمر و دائم را دارند که یک ذخیره علمی برای استان محسوب می شود.

وی تصریح کرد: امیدواریم با برگزاری همایش‌های علمی و پرداختن به رسالت‌های اجتماعی بیشتر و رصد کردن مشکلات جامعه به حل مسائل و مشکلات جامعه کمک کنیم.

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه افزود: با بررسی تعداد قراردادهایی، بر اساس حجم سال‌های گذشته تا به حال، رشد چشمگیری در زمینه حل مشکلات داشته‌ایم و دانشگاه شهید باهنر پیش‌گام شده است که از دانشگاه نسل دوم به دانشگاه نسل سوم که یک دانشگاه کار آفرین است سوق پیدا کند.


دکتر عباس نژاد؛ رئیس دانشکده علوم دانشگاه، گفت: یکی از اهداف برگزاری این کنفرانس، عدم دسترسی به میزان اطلاعات و سواد ناکافی برای اهمیت آبزیان در زندگی روزمره است و اهمیت ورود آبزیان به جیره غذایی رمز موفقیت یک جامعه سالم است.

رئیس دانشکده علوم دانشگاه، بیان کرد نرخ رشد دردنیا سه و دو دهم درصد، در تولید، عرضه و مصرف است و ۱۰ تا ۱۳ درصد، مصرف کل آبزیان در صنایع استفاده می شود. تولید مصرف آبزیان در ایران نه و دو دهم درصد، است و با این آمار ما در واقع از چند کشور کم مصرف آبزیان محسوب می شویم.


دکتر تیموری؛ دبیر علمی ششمین همایش کنفرانس ماهی شناسی در ایران، گفت این کنفرانس با حضور ۲۷ دانشگاه و موسسات پژوهشی و با محور های تنوع زیستی و حفاظت از ماهیان، زیست شناسی و بوم شناسی ماهیان، بیو سیستماتیک و رده بندی، تکثیر، پرورش و تغذیه، بهداشت، بیماری و انگل های، ژنتیک فیزیولوژی و تکوین ماهیان که از محورهای اصلی این همایش کنفرانس ماهی شناسی در ایران به مدت ۲ روز برگزار می‌گردد، در مجموع ۱۱۰ مقاله جمع آوری شده است که از این تعداد ۲۰ سخنرانی علمی و ۹۰ پوستر در این دو روز ارائه می شود.


دکتر جزینی‌زاده؛ مدیر کل سازمان محیط زیست استان کرمان مجموعه محیط زیست یک مجموعه کاملی از عوامل اقتصادی، بیولوژیکی، سیاسی، اجتماعی و امنیتی است و ارتباطی که بین آنها قرار دارد و ارتباطی که می توانند در جهت تامین سیاست های اصلی که در کشور داریم به منصه ظهور بگذارند و در کنار این ارتباطاتی که هست اشاعه  فرهنگ زیست محیطی و توجه به نسل آینده و توصیه پایدار از اهمیت ویژه ای برخوردار است پس لازم است به طور جدی نسبت به این موضوع توجه کامل شود با تبیین مسئولیت های فردی و اجتماعی گره محکمی بین فرد و اجتماع با حاکمیت می تواند برقرار شود.
وی افزود: در جهت اینکه بتوانیم فرهنگ زیست محیطی را وارد همه لایه های کار و زندگیمان قراردهیم لازم است این اشاعه فرهنگ را به طور جدی و کامل در همه عرصه ها داشته باشیم ولی متاسفانه در ایران محیط زیست رنجوری داریم.