عمومی | دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

مسئول بهبود تغذیه مرکز بهداشت بوشهر: مصرف نمک‌های تصفیه نشده تهدیدی جدی برای سلامت مردم است

مهندس محمدصادق موجی با اشاره به افزایش تبلیغات در خصوص مصرف نمک دریا و سنگ نمک گفت: نمک دریا به دلیل تصفیه نشدن حاوی انواع ناخالصی‌ها ازجمله مواد نامحلول مانند شن، ماسه، خاک، گچ و مواد آلوده‌کننده و مواد محلول سخت مانند کلیسم، منیزیم و فلزات سنگینی چون سرب، جیوه، آرسنیک و کادمیوم است.
وی اضافه داشت: وجود این مواد و عناصر در نمک‌های تصفیه نشده می‌تواند عوارض نامطلوبی در دستگاه گوارش، کبد، کلیه‌ها و ریه‌ها ایجاد کرده و منجر به بروز مسمومیت شود.
موجی خاطرنشان کرد: اختلال در جذب ریزمغذی‌هایی مانند آهن و روی از مضرات دیگر ناخالصی‌های انواع نمک‌های تصفیه نشده است.
مسئول بهبود تغذیه مرکز بهداشت بوشهر با اشاره به اینکه نمک دریا فاقدید کافی مطابق با استاندارد اعلام‌شده برای پیشگیری از گواتر و اختلالات ناشی از کمبودید است، افزود: متاسفانه تبلیغات ناآگاهانه و وسیع نمک دریا و انواع سنگ‌های نمکی به‌عنوان نمک‌های طبیعی و داشتن خواص درمانی تبدیل به یک تهدید مهم برای سلامت شهروندان شده است.
مهندس موجی بابیان این موضوع که سنگ‌های نمک فاقدید هستند تاکید کرد: به دلیل وجود ناخالصی‌های محلول و غیر محلول استفاده از سنگ نمک در هیچ‌یک از مراحل پخت غذا و مراکز عرضه مواد غذایی، نانوایی‌ها، بیمارستان‌ها و رستوران‌ها مجاز نیست.
وی خاطرنشان کرد: نمک یددار تصفیه‌شده را در ظروف درب دار و تیره و به‌دوراز نور و حرارت نگهداری نموده و در آخر طبخ به غذا اضافه کنید تا حرارت کمتری دیده و ید آن بهتر حفظ شود.
انتهای پیام/ ا.س- ۳۰۰۰