عمومی | دانشگاه علوم پزشکی همدان

جشنواره «طب سینوی» هر سال در همدان برگزار شود


رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: جشنواره «طب سینوی» هر سال در همدان برگزار شود.

به گزارش پایگاه خبری وب‌دا در همدان دکتر سید حبیب‌اله موسوی‌بهار در جشنواره طب سینوی در همدان، اظهار کرد:‌ افتخار می‌کنیم علوم پزشکی کشور بعد از انقلاب اسلامی در چهار دهه گذشته یکی از منحصر به فردترین حوزه‌ها بوده است.

وی بیان کرد:‌ اگر به دو دهه اخیر برگردیم شاهد حضور پزشکان هندی و بنگلادشی در همدان بودیم اما امسال مفتخر به پذیرش دانشجوی رشته پزشکی از هندوستان برای تقویت دانشگاه علوم پزشکی هستیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به اینکه به تدریج دانشجویان شبه قاره هند وارد استان خواهند شد، گفت: چهره پزشکی در کشور تغییر یافته و این نشانه تلاش‌ها است.

وی با بیان اینکه شاخص‌های مختلف بهداشتی بهبود یافته است، افزود: در سال ۵۷  امید به زندگی ایرانیان ۵۵ سال بود اما امروز این شاخص به ۷۶ سال رسیده و در خانم‌ها دو سال بیشتر است.

دکتر موسوی‌بهار با اشاره به اینکه در کشورهای اطراف آمار سل هنوز بیداد می‌کند اما پزشکان ایران کمتر شاهد این بیماری هستند، خاطرنشان کرد: امروز بیماری‌های عفونی از کشور رخت بر بسته و الگوی مرگ و میر منجر به مرگ مشابه کشورهای صنعتی و مدرن است که در راس آن می‌توان به بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت، سکته مغزی اشاره  کرد.

وی با بیان اینکه در ۱۰ رقم اول بیماری‌ها حتی خبری از بیماری‌های مسری و عفونی نیست، افزود: پیشتازی اساتید پزشکی در این امر موثر بوده است.

رئیس دانشگاه  با اشاره به اینکه مراکز درمانی در دورافتاده‌ترین نقاط افتخارآفرین عمل می‌کنند، تصریح کرد: امروز پزشکان ایرانی اعتماد مردم را در دورافتاده‌ترین نقاط جذب کرده‌اند.

وی با بیان اینکه امروزه با پیشرفت علم پزشکی نوزاد ۸۰۰ گرمی و نارس با انواع اقدامات زنده نگه داشته و تبدیل به انسان سالم می‌شود، افزود: جشنواره طب سینوی تکلیف و وظیفه ما به عنوان شهروند همدانی، پزشک همدانی و دانشگاه علوم پزشکی همدان بود چراکه پیکر مطهر استاد اساتید، شیخ‌الرئیس  بوعلی‌سینا در این شهر دفن شده است.

دکتر موسوی‌بهار با تاکید به اینکه باید پیشتاز می‌شدیم و اگر طب سینوی در همدان نباشد باید در کجا باشد؟ گفت: اوج تالیفات شیخ‌الرئیس در همدان بوده و پیکر ایشان را ما میزبانی می‌کنیم و باید چنین جشنواره‌ای در همدان برگزار می‌شد.

وی با بیان اینکه جشنواره طب سینوی (طب ایرانی) با مرکزیت توجه به طب سینایی در واقع نگاه ریشه‌ای و تاریخی به طب است، افزود: امروز نخستین جشنواره سینوی در همدان برگزار شد که امیدوارم در سال‌های آتی از سایر کشورها به طب سینایی توجه شود و ما نشان «طب سینوی» را به عنوان افتخار بر دوش اساتید بزنیم.

وی با اشاره به اینکه طب سینوی تلفیقی با طب ایرانی و طب سنتی سالم خواهد بود، گفت: تلفیق سالم طب سنتی با طب مدرن و پیشرفته نه طبی که هر کس بدون آگاهی بخواهد ورود کند و آثار وحشتناک برای مردم و بیماران ایجاد کند، مورد توجه بوده که متاسفانه مقامات کشوری نیز از این دخالت‌ها آسیب دیده‌اند.

رئیس دانشگاه  بیان کرد:‌ این جشنواره برای نخستین بار در همدان برگزار شد که امیدواریم دبیرخانه آن هر سال در همدان مستقر شود و هر سال برگزیدگانش انتخاب شوند.