عمومی | جهاد دانشگاهی

در گردهمایی رؤسای جهاددانشگاهی سراسر کشور ؛امام جمعه اهواز بر لزوم سرمایه گذاری بیشتر در زمینه‌های علمی و پژوهشی تاکید کرد

تقوا، علم و مجاهدت در راه خدا سه معیار مهم فضلیت و برتری انسان‌هاست که در قرآن کریم به آن اشاره شده است .
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی،  آیت ا... موسوی جزایری نماینده ولی فقیه در استان خوزستان و امام جمعه اهواز در مراسم افتتاحیه گردهمایی رؤسای جهاددانشگاهی در سخنانی ضمن بیان این مطلب افزود: علم و دانش در نزد خدای متعال جایگاه ارزشمندی دارد و هرچه علم و شناخت انسان بیشتر باشد منزلت الهی او نیز بیشتر خواهد شد.
آیت ا... جزایری حضور در عرصه تحقیق و پژوهش را توفیق الهی دانست و یادآور شد: سرمایه‌ای که انسان را متمکن می‌سازد علم و دانش است و در عرصه اجتماعی نیز ملتی که در مسیر دانش و پژوهش و نوآوری گام برمی‌دارد در پیشگاه خدا ارزش و جایگاه والایی دارد.
نماینده ولی فقیه در استان خوزستان در ادامه با بیان اینکه موفقیت‌های علمی کشور همواره مورد توجه و مایه افتخار و دلگرمی مسوولان نظام و رهبر معظم انقلاب است، خاطرنشان کرد: امروزه کشور ایران در بسیاری ازشاخه‌های علمی و پژوهشی درسطح اول جهان قراردارد و این در حالی است که پیش از انقلاب، ایران جایگاهی در محافل علمی بین المللی نداشت .
امام جمعه اهواز به تاثیر پیشرفت‌های علمی کشور در تقویت روحیه مردم اشاره کرد و تصریح نمود: حضور پرشور اقشار مختلف مردم در برنامه هایی نظیر راهپیمایی 22 بهمن و انتخابات از جمله مهمترین اثرات رونق و شکوفایی علمی کشور در جامعه است .
وی در پایان با اشاره به لزوم سرمایه‌گذاری و تخصیص بودجه مناسب در فعالیت‌های علمی و تحقیقاتی، افزود: مراکز تحقیقاتی و آزمایشگاه‌های شما، پایگاه‌های امام زمان (عج) هستند و هرچه در این راه قدم بردارید موجبات رضایت خدا، امام راحل (ره) و شهدا را فراهم می‌آورید.

استاندار خوزستان خواستار همکاری جهاددانشگاهی درزمینه ایجاد پژوهشکده نفت شد
استاندار خوزستان در مراسم افتتاحیه گردهمایی روسای جهاددانشگهای سراسر کشور اظهار داشت: جهاددانشگاهی با توجه به توانمندی‌ها و ظرفیت‌های متنوع خود می‌تواند نقش مهمی در توسعه و رشد استان خوزستان ایفاکند.
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، دکتر سیدجعفر حجازی استاندار خوزستان در مراسم آغاز به کار گردهمایی روسای جهاددانشگاهی در سخنانی گفت: جهاددانشگاهی سابقه دیرینه‌ای در استان خوزستان دارد و با داشتن فعالیت‌های متعدد و دستاوردهای ارزشمند می‌تواند،برنامه‌های خود را گسترش دهد و ما علاقه مندیم این نهاد در زمینه ایجاد پژوهشکده نفت در استان خوزستان مهندسی مخازن نفت، احیای مخازن و اکتشاف حضور جدی‌تری داشته باشد.
استاندار خوزستان در ادامه با بیان اینکه استفاده از توان علمی مجموعه‌هایی نظیر جهاددانشگاهی، کشور را از هرگونه وابستگی به بیگانگان می‌رهاند، تصریح کرد: تاسیس پژوهشکده نفت در استان خوزستان از مهمترین اهداف مسؤولان استان است و جهاددانشگاهی می‌تواند به روند ایجاداین پژوهشکده سرعت ببخشد.
وی گسترش آموزش عالی به منظور پرورش نیروی انسانی موردنیاز استان را امری مهم برشمرد و افزود: با توجه به استعدادهای موجود در منطقه از قبیل منابع نفت و گاز و ... پرورش نیروی انسانی متخصص و کارآمد از جایگاه ویژه‌ای در استان برخوردار است و عدم توجه به این امر مشکلات فراوانی را در گذشته برای استان خوزستان به بارآورده است.
دکتر حجازی خاطرنشان ساخت: پس از اینکه در دوران دفاع مقدس بسیاری از بخش‌های مهم استان آسیب دید، به دلیل خروج نخبگان و عدم پرورش نیروی انسانی موردنیاز، بازسازی خوزستان روند مطلوبی نداشت و بازسازی منطقه با مشکلات فراوانی روبرو شد.
وی در ادامه با اشاره به اینکه عدم رشد نیروی انسانی به اجرای برنامه‌های توسعه ضربه می‌زند، یادآور شد: توسعه مراکز آموزش عالی و دانشگاهی استان و تبدیل آنها به قطب‌های علمی از جمله برنامه‌های دولت نهم در خوزستان است، زیرا در حال حاضر با رشد صنایع مختلف در سطح استان، نیاز به نیروی انسانی متخصص بیش از گذشته احساس می‌شود.
استاندار خوزستان در خاتمه با تاکید بر لزوم شتاب دهی بیشتر به حرکت علمی کشور، به اهتمام جدی مسؤولان نظام به این امر اشاره نمود و گفت: امیدوارم نتایج و دستاوردهای این گردهمایی بتواند راهگشای مشکلات موجود در سطح استان و کشور باشد.

رییس دانشگاه شهید چمران اهواز خواستار گسترش تعاملات
با جهاددانشگاهی شد

رییس دانشگاه شهید چمران اهواز در مراسم افتتاحیه گردهمایی روسای جهاددانشگاهی سراسر کشور در سخنانی خواستار گسترش بیش از پیش همکاریهای جهاددانشگاهی و این دانشگاه شد.
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، دکتر مرتضی زرگر شوشتری در این مراسم اظهار داشت: دانشگاه شهید چمران از ابتدای تشکیل جهاددانشگاهی ارتباط تنگاتنگی با این نهاد داشته است و این همکاریها نتایج و برکات فراوانی را برای هر دو مجموعه داشته است.
دکتر زرگر در ادامه با تشریح فعالیتهای دانشگاه شهید چمران، این دانشگاه را بزرگترین مجموعه آموزش عالی جنوب غرب خواند و افزود: این دانشگاه با 14 دانشکده و 54 گروه آموزشی در حال حاضر فعالیت می‌کند و پایه گذار تشکیل دانشگاه لرستان و چندین مجموعه آموزش عالی در سطح منطقه بوده است.
وی یکی از رسالت‌های این دانشگاه را گسترش آموزش عالی و افزایش ظرفیت دوره‌های تحصیلات تکمیلی دانست و خاطرنشان کرد: در حال حاضر 184 رشته ،شامل دکتری ، کارشناسی ارشد و کارشناسی با حضور 13 هزار دانشجو و 512 عضو هیات علمی در این دانشگاه فعال است، ضمن اینکه اساتید این دانشگاه از بهترین اساتید کشور محسوب می‌شوند.
رییس دانشگاه شهید چمران اهواز در ادامه تعمیق باورهای دینی و دین مداری در بین دانشجویان را محور برنامه‌های فرهنگی این دانشگاه عنوان کرد و یادآور شد: هم اکنون بیش از 100 نشریه، 44 انجمن علمی، 12 کانون فرهنگی هنری و 8 تشکل دانشجویی در این مجموعه فعالیت می‌کنند.
وی به فعالیت های علمی و تحقیقاتی این دانشگاه اشاره کرد و افزود: گسترش همکاریهای علمی با دانشگاه‌های داخلی و خارجی، راه اندازی مرکز رشد فناوری، زمینه سازی برای تاسیس پارک علم و فناوری استان خوزستان، راه اندازی پورتال پژوهشی استان، راه اندازی موزه علم و طبیعت به عنوان یک مجموعه علمی و همکاری پویا با بخش‌های صنعتی استان از جمله برنامه‌ها و فعالیت‌های دانشگاه شهید چمران است، ضمن اینکه در سال گذشته 159 مقاله از سوی پژوهشگران و اعضای هیات علمی این مجموعه در مجلات علمی داخلی و خارجی به چاپ رسیده است .
دکتر زرگر در خاتمه گسترش دوره‌های تحصیلات تکمیلی و کاهش ظرفیت دوره‌های کارشناسی را از برنامه‌های آتی این دانشگاه دانست و اظهار امیدواری کرد با تعامل بیشتر جهاددانشگاهی و دانشگاه شهید چمران گام‌های موثرتری در جهت حل مشکلات استان برداشته شود.
براساس این گزارش، در ابتدای این مراسم نیز مهندس قدرت ا... شاکری نژاد رییس جهاددانشگاهی واحد استان خوزستان طی سخنانی با بیان اینکه جهاددانشگاهی از ابتدای شکل‌گیری در خوزستان مجموعه‌ای فعال، پویا و در خور نام استان بوده است، اظهار داشت: تمامی بخش‌های این واحد در راستای توسعه و پیشبرد اهداف نظام حرکت می‌کند و دستاوردهای ارزشمندی به ارمغان آورده است.
شاکری نژاد با اشاره به ظرفیت‌های قابل توجه استان خوزستان، افزود: این استان دارای منابع سرشار و بی‌نظیر گاز و نفت است و بیش از 83 درصد نفت کل کشور را تولید می‌کند، ضمن اینکه مهمترین بخش تولیدکننده گاز ایران به شمار می‌رود.
رییس جهاددانشگاهی واحد استان خوزستان وجود پنج بندر فعال و مهم اقتصادی، تولید انبوه محصولات کشاورزی از قبیل گندم، نیشکر و خرما و پتانسیل کم نظیر صادرات ، تبادل کالا و توریسم را از جمله مزیت‌های این استان دانست و ادامه داد: ظرفیت‌های موجود در استان خوزستان زمینه‌ساز توسعه فعالیت‌های جهاددانشگاهی در تمامی عرصه‌ها به ویژه حوزه‌های تحقیقاتی و صنعتی است .
شاکری نژاد در خاتمه به تشریح فعالیت‌های شاخص و برنامه‌های آتی این نهاد در استان خوزستان پرداخت.
این گزارش حاکی است، در ادامه این گردهمایی دکتر طیبی رییس جهاددانشگاهی از بخش‌های مختلف این نهاد در استان خوزستان شامل پژوهشکده تکنولوژی تولید، سازمان مرکزی، شرکت بهنیان جنوب و مجتمع آموزش عالی بازدید کرد، ضمن اینکه رؤسای واحدها، پژوهشکده‌ها ، مراکز و سازمان‌های جهاددانشگاهی سراسر کشور نیز در ادامه از نزدیک در جریان طرح توسعه نیشکر قرار گرفتند.
گفتنی است، این گردهمایی دو روزه با سخنرانی مهندس حیدر بهمنی مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران، سخنرانی دکتر سرمست رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور ، برگزاری کارگاه آموزشی شاخص‌های کلان اقتصاد ایران با حضور دکتر فرشاد مؤمنی و برگزاری نشست‌های تخصصی ادامه می‌یابد.
لازم به ذکر است، ارایه گزارش معاونت‌های پژوهشی، فرهنگی، آموزشی ، اشتغال و هماهنگی، سخنرانی آیت ا... شفیعی نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرنگان رهبری، زیارت بارگاه علی ابن مهزیار و بازدید از موزه جنگ و مناطق عملیاتی دفاع مقدس از دیگر برنامه‌های این گردهمایی است که عصر فردا به کار خود پایان می‌دهد.