عمومی | جهاد دانشگاهی

نخستین بانک ایده سلامت کشور راه اندازی شد

نخستین "بانک ایده سلامت" کشور صبح امروز طی مراسمی با حضور دکتر کامران باقری لنکرانی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دکتر حمیدرضا طیبی رییس جهاددانشگاهی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی راه‌اندازی شد.
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، در این مراسم که دکتر امیدوار رضایی رییس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی، دکتر زالی رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز حضور داشتند، رییس جهاددانشگاهی در سخنانی با اشاره به توانمندی‌های این نهاد در حوزه سلامت اظهار داشت: با توجه به اهمیت موضوع سلامت، جهاددانشگاهی واحد علوم پزشکی شهید بهشتی به صورت تخصصی فعالیت‌های خود را به این مبحث با تعاریف جدید ارایه شده از سلامت معطوف نموده است که براساس این تعریف سلامت تنها بیمار نبودن نیست بلکه امروزه برخورداری کامل از رفاه فردی و اجتماعی و شعار "انسان سالم محور توسعه پایدار" مدنظر قرار گرفته است.
دکتر طیبی در ادامه ضمن ابراز خرسندی از افتتاح نخستین بانک ایده سلامت، از همکاری وزارت بهداشت در این امر قدردانی کرد و افزود: جهاددانشگاهی با تاسیس اتاق فکر سلامت، علاوه بر این بانک پروژه‌های دیگری نظیر طرح ملی فرهنگ سلامت و اجرای نخستین همایش ملی سلامت و توسعه پایدار را نیز در دستور کار قرار داده است.
رییس جهاددانشگاهی با قدردانی از همکاری وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در راه اندازی این بانک ادامه داد: امیدواریم ایجاد بانک ایده سلامت که با هدف جمع آوری ایده‌ها و طرح‌های عموم مردم به ویژه پژوهشگران و دانشجویان صورت گرفته، بتواند زمینه ساز توسعه سلامت در جامعه و به عنوان پلی برای یاری‌رسانی به تصمیم سازان و سیاستگزاران و مدیران این عرصه باشد.
دکتر طیبی به تشکیل نخستین کانون دانشجویی نخبگان در حوزه سلامت با همکاری بنیاد ملی نخبگان و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تاسیس گروه پژوهشی سلامت و توسعه پایدار و انتشار نشریه‌ای علمی– تخصصی با این عنوان در جهاددانشگاهی اشاره نمود و خاطرنشان کرد: یکی از اهداف تشکیل جهاددانشگاهی در ابتدای امر، نوآوری و ابتکار بوده و کارنامه این نهاد نیز در این زمینه بسیار درخشان است.
وی به تدوین سند چشم انداز 20 ساله جهاددانشگاهی و آمادگی واحدها و مراکز این نهاد برای ورود به عرصه‌های جدید و شاخص اشاره کرد و یادآور شد: جهاددانشگاهی قصد دارد با تجمیع توانمندی‌های خود در سراسر کشور در عرصه‌های جدید و گسترده علمی و تحقیقاتی حضور یابد، چرا که در بسیاری از این حوزه‌ها با استفاده از ظرفیت‌های عظیم داخلی می‌توانیم در جهت پیشرفت و توسعه کشور حرکت کنیم.
رییس جهاددانشگاهی با اشاره به نامگذاری سال 87 به عنوان سال نوآوری و شکوفایی از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی ، تصریح کرد: جهاددانشگاهی با توجه به خصوصیات ذاتی خود اعلام می‌دارد که در خط مقدم تحقق خواسته‌ها و انتظارات رهبر معظم انقلاب در سال جاری قرار خواهد گرفت .
وی افزود: در سال‌های اخیر رهبر معظم انقلاب اهمیت تولید علم و فناوری و ارتباط مستقیم آن با اقتدار، امنیت ، توسعه و پیشرفت کشور را مورد تاکید قرار داده‌اند که توجه به تحقق نهضت نرم افزاری و تهیه نقشه جامع علمی کشور از آن جمله است .
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: نامگذاری امسال به عنوان سال نوآوری و شکوفایی تاکیدی دوباره براهمیت تولید علم و فناوری است که در این راستا باید با تجدیدنظر در روشهای گذشته و انتخاب راه‌های میان بر به صورت سنجیده و عاقلانه برای رسیدن به صف اول توسعه و پیشرفت در سطح جهان تلاش کرد.
وی به اهمیت مساله نوآوری در سخنان مقام معظم رهبری اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: باید با تجدیدنظر در روشهای متداول و معمول پیشین همه بخش‌های نظام تصمیم جدی بگیرند که فکر، علم و فناوری ایرانی محور توسعه و پیشرفت کشور قرار گیرد،در حالیکه متاسفانه در کشور ما روشهای انتقال تکنولوژی مثل بیع متقابل و EPC به عنوان روش اجرای پروژه‌ها شناخته شده و از همین رو برخی از پروژه‌ها بارها به صورت تکراری توسط خارجی‌ها انجام می‌شوند.
دکتر طیبی افزود: امروزه باید صدور خدمات علمی، فنی و مهندسی و محصولات ایرانی مبنای ارزآوری کشور باشد و از فروش منابع طبیعی به عنوان یک منبع درآمد پرهیز نمائیم .
رییس جهاددانشگاهی با تاکید بر اینکه خودباوری باید فرهنگ رایج کشور در تمامی سطوح باشد، ادامه داد: استعمارگران با برنامه ریزی تلاش می‌کنند عدم خودباوری را در جامعه ما القا کنند ، در حالیکه ما باید با تمام وجود به توانایی خود برای ورود به عرصه‌های بزرگ علمی و فناوری و تجاری سازی آنها ایمان داشته باشیم .
وی در ادامه با بیان اینکه مساله خطرپذیری باید فرهنگ عمومی مدیران جامعه بوده و دولت نیز زمینه آن را فراهم سازد، گفت: استفاده از محصول ایرانی به عنوان یک وظیفه و افتخار باید در میان اقشار مختلف مردم فرهنگ‌سازی شود و با تجدیدنظر در روشهای گذشته و ایجاد نوآوری در آنها راه را برای حضور در عرصه‌های جدیدتر هموار سازیم .
در ادامه این مراسم دکتر کامران باقری لنکرانی وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی طی سخنانی با اشاره به نامگذاری سال جدید به سال نوآوری و شکوفایی ، نوآوری و ابتکار در عرصه سلامت را نیازمند ابزارهایی خاص دانست و گفت: در تعریف جدید از مفهوم سلامت ، این مقوله به عنوان محوری مهم در جوامع مدنظر قرار می‌گیرد و سلامت جامعه به عنوان یک شاخص پراهمیت برای ارزیابی عملکرد سایر بخش‌ها شناخته می‌شود.
وی با تاکید بر اینکه جامعه ایرانی نیز باید بحث سلامت محوری را مدنظر قرار دهد، افزود: یکی از ابزارهای مهم برای ارتقاء سلامت جامعه ، توجه به ایده های نخبگان برای حل مشکلات است که در این راستا جهاددانشگاهی با راه‌اندازی اتاق فکر سلامت و در پی آن ایجاد بانک ایده سلامت حرکت ارزشمندی را آغاز کرده است .
دکتر باقری لنکرانی یادآور شد: با افتتاح این بانک فرصتی مناسب برای جمع آوری ایده‌ها و انجام طرح‌های جدید به وجود آمده است و وزارت بهداشت نیز این مساله را به صورت جدی مورد توجه قرار داده است .
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در ادامه با بیان اینکه توجه به پیشرفت و عدالت و فرهنگ جامعه در طرح ایده‌های نو مساله‌ای مهم است، ادامه داد: روشهای حل مشکلات جامعه ما باید مطابق با نیازها و فرهنگ کشور باشد، ضمن اینکه از تجارب علمی و عملی سایر جوامع نیز باید در این راستا بهره برد.
وی با قدردانی از جهاددانشگاهی در ایجاد بانک ایده سلامت، خاطرنشان کرد: جهاددانشگاهی توانسته در راستای انتظارات رهبر معظم انقلاب و به عنوان وظیفه جهادی و دانشگاهی خود این اقدام ارزنده را انجام دهد  تا زمینه مناسبی برای طرح نظرات و ایده‌های نو در این عرصه فراهم گردد.
در ادامه این مراسم علی اصغر هدایتی رییس جهاددانشگاهی واحد علوم پزشکی شهید بهشتی در سخنانی گفت: بانک ایده سلامت، سامانه‌ای است که در آن کارشناسان، مدیران اجرایی، اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها ، دانشجویان و عموم مردم می‌توانند از طریق وبگاه، به ارایه و مبادله ایده‌های خود بپردازند.
وی ادامه داد: همچنین این بانک به گردآوری، غربالگری ، طبقه بندی و تحلیل ایده‌های مختلف مبادرت می‌ورزد که این امر، زمینه هم افزایی علمی و تسهیل کاربردی شدن ایده‌ها را فراهم می‌سازد.
وی افزود: این بانک با هدف مساله شناسی در حوزه سلامت ، ایده پردازی و ارایه راه حل مسایل مرتبط با حوزه سلامت، گردآوری و طبقه بندی ایده‌های صاحبنظران ،پژوهشگران، دانشجویان و عموم ذینفعان حوزه سلامت، یاری‌رسانی به تصمیم سازان، سیاستگذاران و مدیران حوزه سلامت راه اندازی شده و علاقه مندان می‌توانند برای آشنایی بیشتر با آن به آدرس اینترنتی

www.healthideabank

مراجعه کنند.
دکتر امیدوار رضایی رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص نام‌گذاری سال 87 با عنوان سال «نوآوری و شکوفایی» این دو مفهوم را لازم و ملزوم یکدیگر دانست و با بیان این که در بانک ایده سلامت نوآوری در حوزه سلامت مطرح می‌شود اظهار امیدواری کرد مجلس بتواند از این بانک استفاده و به ایده پردازان کمک کند.
دکتر علیرضا زالی رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز در این مراسم با اشاره به این که بانک ایده سلامت حاصل همکاری مشترک وزارت بهداشت و جهاد دانشگاهی است، گفت: در فضای پایگاه اینترنتی این بانک، امکان تبادل تمام افکار حوزه سلامت و ایجاد چالش بین آنها وجود دارد.
وی با بیان این که در این سایت ایده‌های برتر و ایده‌های پر مخاطب طبقه‌بندی می‌شوند، خاطرنشان کرد: حقوق مادی و معنوی صاحبان ایده‌ها که یکی از دغدغه‌های همیشگی ایده پردازان در سراسر جهان است در سایت بانک سلامت حفظ می‌شود.
رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در خاتمه یادآور شد: این سایت از ایده یابی آغاز، سپس به ایده پردازی پرداخته و در نهایت به فرآیند عمل منجر می‌شود.ح/الف