دانشگاه باید در توسعهپایدار جامعه نقش کنشگرانه داشته باشد
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی بنیاد ملی نخبگان؛ اردوی دوست علمی با حضور رتبههای برتر کنکور استان کردستان برای تعداد ۱۵۰ نفر از دانشآموزان مستعد پسر استان کردستان در محل دانشگاه کردستان برگزار شد.
در مراسم افتتاحیه این برنامه، رحمت صادقی؛ رئیس بنیاد نخبگان استان کردستان ضمن اشاره به ضرورت آموزشهای برونمدرسهای، گفت: آموزش کارگاهی
،
موضوع کارآفرینی اجتماعی و توسعه پایدار به عنوان یکی از موضوعات مهم روز، مهمترین محور این برنامه است.
وی افزود: برگزاری کارگاههای تعاملی دوطرفه بین دانشآموزان و برترینهای کنکور سالهای اخیر استان به عنوان دوستان علمی با هدف آشنایی با کنکور و رشتههای دانشگاهی، روشهای مطالعه دروس و یادگیری، برنامهریزی و آمادگی برای کنکور، آرامش و سلامت روانی در دوران تحصیل، از دیگر اهداف طرح دوست علمی کردستان است.
وی در ادامه به تاریخچه و پیشینه دانشگاهها در دنیا اشاره و عنوان کرد: دانشگاههای دنیا تا امروز چهار نسل را پشت سر گذاشتهاند و جریان تکامل آنها تا به امروز شامل این چهار نسل است. دانشگاههای نسل اول که آموزش محور بودند و رسالت اصلی آنها تربیت نیرویانسانی و آموزش نسل آتی و تبعاً بیشتر مدرکگرا بودند و تا سال ۱۹۶۰ میلادی فعالیت داشتند.
صادقی اضافه کرد: دانشگاه نسل دوم که از سال ۱۹۶۰ تا سال ۲۰۰۰ فعالیت داشتند، علاوه بر آموزش، پژوهش را نیز در دستور کار خود قرار دادند. دانشگاههای نسل سوم که از حدود سال ۲۰۰۰ میلادی به بعد ظهور کردند، در کنار آموزش و پژوهش، موضوع کارآفرینی را نیز به عنوان رسالت خود در نظر داشتند تا جایی که از آنها به عنوان دانشگاه کارآفرین یاد میکنند. در این دوره، دانشگاهها در راستای ارتقای مسئولیت اجتماعی وظیفه یافتند در ثروت آفرینی، کارآفرینی و کاربردی نمودن علوم نقش ایفا کنند.
رئیس بنیاد نخبگان کردستان اظهار داشت: در گذشته و در نگاه سنتی علم و ثروت در تقابل و موازات هم بودند و دو سر طیفی جدا داشتن؛ بطوریکه دانشمندان را شخصیتهای درویش صفت میپنداشتند و تفکر ثروتآفرینی برای آنها مذموم تلقی میشد؛ اما امروزه دیگر موضوع «علم بهتر است یا ثروت» از عنوان انشای مدارس حذف شده و ثروت در راستای علم قرار دارد نه در تقابل با آن.
صادقی ادامه داد: در حقیقت تولید ثروت از علم و تبدیل دانش به اشتغال و منبع درآمد، ضرورت انکارناپذیری است که کشورها برای رسیدن به توسعه پایدار و بالا بردن سطح رفاه مردم ناگزیرند به این مقوله بسیار مهم توجه کنند و راههای تولید ثروت از علم را مبنای سیاستگذاری خود قرار دهند.
وی یادآور شد: در حقیقت اگر دانشمند و فارغالتحصیل دانشگاهی بتواند از علم خود کارآفرینی کند نه تنها مذموم نیست بلکه بسیار هم درخور تقدیر است؛ در حقیقت دانایی باید دارایی به دنبال داشته باشد.
رئیس بنیاد نخبگان کردستان اظهار داشت: امروزه با توجه به حجم بالای فارغالتحصیلان دانشگاهی، امکان اشتغال مدیریتی و پشتمیزی نیست؛ بنابراین افراد باید در حین تحصیل در دانشگاه، مقوله کارآفرینی را در ذهن خود جا دهند و خود را آماده کنند تا بعد از پایان تحصیل، کارآفرین شوند.
صادقی تاکید کرد: اگر چه متاسفانه بسیاری از دانشگاههای ما هنوز در نسل دوم هستند اما در کشورهای پیشرفته و توسعهیافته در سالهای اخیر نسل چهارم دانشگاهها ایجاد شده است. این دانشگاهها در کنار وظایف سه نسل پیش، ماموریت دارند تا در شکلدهی آینده جامعه خود نقش داشته باشند و برای توسعپایدار جامعه نقش کنشگرانه دارند.
وی اضافه کرد: این دانشگاهها مسیر سیاستهای کل کشور اعم از اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی را به سمت و سویی سوق خواهند داد که کل کشور بتواند جایگاه مناسبی را در نظام بینالمللی بدست آورد و در واقع به یک توسعه پایدار برسد؛ بنابراین این اردو موضوع توسعه پایدار را نیز به عنوان یکی دیگر از آموزشهای برونمدرسهای در دستورکار قرار داده است.
رئیس بنیاد نخبگان کردستان در پایان بسترسازی برای ایجاد ارتباط بین برترینهای کنکور سالهای اخیر استان با دانش آموزان مستعد استان را دیگر هدف این طرح دانست.