عمومی | جهاد دانشگاهی

گزارش کامل/سومین همایش دانشجویی"مهرباران"در مشهد مقدس برگزار شد

سومین همایش دانشجویی حمایت از محرومان "مهرباران" 10 تا 12 اردیبهشت ماه با حضور دانشجویان فعال در عرصه محرومیت زدایی از سراسر کشور و جمعی از مسوولان در شهر مقدس مشهد برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی،این همایش 10 اردیبهشت ماه طی مراسمی با حضور دانشجویان فعال در عرصه محرومیت زدایی و جمعی از مسوولان در رواق دارالهدایه حرم مطهر رضوی آغاز به کار کرد.
دکتر هادی بختیاری معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد خراسان رضوی در این همایش طی سخنانی با غیرقابل قبول دانستن توسعه‌ای که منجر به افزایش محرومیت شود، تصریح کرد: دانشجویان باید به برقراری عدالت و توسعه همه جانبه به عنوان عاملی برای از بین بردن محرومیت اهتمام ورزیده و در کنار کمک به محرومان و مستضعفان با تبعیض و نابرابری مبارزه کنند. وی کمک به محرومان و تلاش برای محرومیت‌زدایی را براساس اندشه های امام خمینی(ره)، عقیده و راه و رسم زندگی هر ایرانی دانست و بر استفاده از تمام توان موجود برای از بین بردن فقر و محرومیت تاکید کرد. معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد خراسان رضوی در ادامه بر حرکت و تلاش دانشجویان در جهت استقرار عدالت اجتماعی با پشتوانه جامعه دانشگاهی، معرفی فعالیت گروه های فعال دانشجویی درعرصه فقر و محرومیت زدایی و ایجاد بستر برای ارتباط و نیز تعامل و انتقال تجربه هرچه بیشترگروه های دانشجویی فعال در عرصه حمایت از محرومان تاکید کرد. بختیاری در خاتمه ایجاد ارتباط منسجم بین نهادها و سازمانهای مسوول درعرصه فقر و محرومیت زدایی با گروه های دانشجویی حمایت کننده از محرومان و ایجاد ارتباط منسجم بین گروه های دانشجویی حمایت کننده از محرومان را از اهداف این همایش ذکر کرد. دبیر اجرایی سومین همایش دانشجویی حمایت از محرومان «مهرباران» در مراسم افتتاحیه این همایش بر تعمیق و گسترش فعالیت‌های خیریه و جهادی در بین دانشجویان و توجه به محرومین تاکید کرد.

دبیراجرایی همایش دانشجویی "مهرباران":
طرح اردوهای دانشجویی مددکاری در مناطق محروم کشور اجرا می‌شود


بر اساس این گزارش ٰ محمود علیگو در آیین آغاز به کار این همایش که در رواق دارالهدایه حرم مطهر رضوی برگزار شد، در سخنانی به تبیین اهداف و برنامه‌های سومین همایش دانشجویی "مهر باران" پرداخت. وی تعمیق و گسترش فعالیت‌های خیریه و جهادی در بین دانشجویان و توجه به محرومین به عنوان صاحبان اصلی زمین، ایجاد شبکه ارتباطی بین گروه های فعال در زمینه محرومیت زدایی و تعامل بیشتر این گروه ها و استفاده از امکانات و توانمندی های یکدیگر و ایجاد نگاه هم افزایی در بین این گروه های دانشجویی را از جمله اهداف این همایش عنوان کرد. دبیر اجرایی سومین همایش دانشجویی حمایت از محرومان "مهر باران" با اشاره به تجربه موفق در برگزاری دو همایش مشابه در سالهای 84 و 85 ، تشکیل دبیرخانه فقر مشهد " تدبیر " و افزایش اعضای فعال آن از 12 گروه به 40 گروه در استان‌های خراسان شمالی، رضوی و جنوبی، برگزاری طرح همکلاسی در راستای تجهیز کتابخانه ها در مناطق محروم کشور با همکاری 9 تشکل دانشجویی فعال، برگزاری طرح آموزش همگانی در مناطق محروم تهران با همکاری 7 تشکل دانشجویی و نیز ایجاد ارتباط موثر و جلب همکاری بسیاری از نهادها و سازمان‌های مرتبط با محرومین در سراسر کشور را از جمله نتایج مثبت این دو همایش بر شمرد. وی در ادامه به حضور بیش از 90 تشکل دانشجویی در این همایش اشاره کرد و یادآور شد: ارائه گزارشی از فعالیت‌های صورت گرفته در طی سال گذشته، ارائه طرح ها و ایده های جدید در زمینه محرومیت زدایی در سال جاری، تشکیل نشستهای هم اندیشی گروه‌های فعال در سراسر کشور به تفکیک گروه‌های جهادی و خیریه ، برگزاری نشست‌های تخصصی و کارگاه های ویژه در زمینه محرومیت زدایی با موضوعات مدیریت پروژه و مددکاری برای گروه‌های جهادی و خیریه و برگزاری نشست ویژه تشکل‌ها با نهادها و سازمان‌های فعال در عرصه محرومیت زدایی، از جمله برنامه های سومین همایش دانشجویی حمایت از محرومان خواهد بود. علیگو تعداد گروه‌های فعال و درحال تاسیس در زمینه محرومیت زدایی در استان های خراسان شمالی ، رضوی و جنوبی را در حدود 40 تشکل عنوان و تصریح کرد:حدود دو هفته پیش از این همایش نشست منطقه ای "مهرباران" با هدف بررسی فقر و محرومیت در استان خراسان در مشهد برگزار گردید. وی از سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی، سازمان بهزیستی، کمیته امداد اما خمینی(ره)، جمعیت هلال احمر، سازمان ملی جوانان، بسیج سازندگی نیروی مقاومت بسیج، دفتر مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری و وزارتخانه های بهداشت و علوم به عنوان مهمترین نهادها و سازمان‌های مشارکت کننده در طرح های محرومیت زدایی یاد و خاطر نشان کرد: این سازمان‌ها و نهادها در دو سطح " اطلاعات آماری و رصد مناطق محروم " و نیز "اجرای پروژه های مشترک محرومیت زدایی با همکاری گروه‌های جهادی " با این گروه های دانشجویی مشارکت و همکاری دارند. علیگو در خاتمه از اجرای طرح اردوهای مددکاری با مشارکت گروه‌های دانشجویی در مناطق محروم کشور در سال جاری خبر داد. گفتنی است ٰاین همایش طی دو روز با برگزاری نشست های تخصصی و هم اندیشی ادامه می یابد و طی مراسمی با حضور رییس جهاددانشگاهی و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی عصر فردا به کار خود پایان می دهد.

/همایش دانشجویی مهرباران در مشهد/
سرپرست سابق کمیته امداد کشور:
حضور دانشجویان فعال جهادی نشانگر عملی شدن آموخته‌های این قشر در جامعه است
سرپرست سابق کمیته امداد کشور در سومین همایش دانشجویی مهرباران گفت: دانشجویان فعال جهادی، خیریه و امدادی، علم‌هایی که در دانشگاه می آموزند به صورت عملی در جامعه پیاده می کنند.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) - منطقه خراسان، سیدرضا نیری در نشست بحث و بررسی پیرامون فعالیت‌های دانشجویی در مناطق محروم که روز گذشته در جهاد دانشگاهی مشهد برگزار شد، با بیان این که جوانان سرمایه‌های این کشور هستند، افزود: با وجود این جوانان، دست ملت ایران به سوی بیگانگان دراز نخواهد شد و خود این جوانان راه را برای رسیدن به هویت خود پیدا می کنند.
وی گفت: نباید ملت ایران و به خصوص قشر دانشجویان عقب گرد داشته باشند و باید با نوآوری‌های لازم در خصوص امر محرومیت زدایی به سوی فرداهای روشن پیش بروند.
وی با اشاره به این که دانشجویان باید خودشان بیافرینند و آفریده‌هایشان را مدیریت کنند، تصریح کرد: پول و امکانات هیچ کاری نمی‌تواند بکند بلکه این شخصیت است که می تواند کشور را به درجات بالا برساند.
سرپرست سابق کمیته امداد کشور تعداد شعبه‌های کمیته امداد را یک هزار و 500 شعبه عنوان کرد و گفت: 35 سر فصل در کمیته وجود دارد که باعث می شود کرامت، شخصیت و بزرگ‌منشی خانواده‌های نیازمند حفظ شود.
وی اذعان داشت: کسی که وارد کمیته امداد می شود باید با خوشبختی از آن خارج شود واین مسوولیت برای کمیته بسیار خطیر و حساس است.
نیری با بیان اینکه کمیته امداد 16 هزار پرسنل دارد، افزود: حدود 100 هزار پرسنل افتخاری نیز برای کمیته امداد فعالیت می کند که این افراد موجبات بالا بردن سطح کمک به محرومان توسط کمیته را فراهم می سازند.
وی به تجربیات کمیته امداد امام خمینی(ره) اشاره کرد و گفت: بسیاری از سازمان‌های بین المللی و غیر بین المللی خواهان دریافت و استفاده از تجربیات کمیته امداد هستند به طوری که شخص "هوگو چاوز" در چند سال اخیر طی سفر به تهران به کمیته امداد آمده و از کمیته درخواست کمک کرده‌ است.
سرپرست کمیته امداد کشور تصریح کرد: کمیته امداد تنها مکانی است که ثبات مدیریتی داشته و مدیران آن عوض نمی‌شوند و این باعث می شود که روند کمک به محرومان ثابت باشد و خدشه‌ای به آن وارد نشود.
وی اضافه کرد: در سال گذشته 300 میلیارد تومان بودجه برای پشت نوبتی های کمیته امداد و 5/7 میلیون تومان به کارهای یارانه‌ای کمیته امداد اختصاص پیدا کرد و بیش از این از توان کمیته خارج است.
وی با تاکید بر این که نباید در کشور جزیره‌ای به محرومان کمک کرد، گفت: همه ارگان‌ها و نهادهای دولتی وغیردولتی باید دست در دست هم دهند و با همکاری به صورت مجمع‌الجزایر در جهت رفع نیاز مستمندان اقدام کنند که در این راستا نقش دانشجویان بسیار چشمگیر است.

همزمان با سومین همایش "مهر باران" در مشهد؛
گروه های دانشجویی حامی محرومان خواستار آزادی امام موسی صدرشدند

گروه های دانشجویی حامی محرومان ایران در سومین همایش "مهر باران" خطاب به دبیر کل سازمان ملل متحد خواستار آزادی امام موسی صدر - رهبر ایرانی شیعیان لبنان - و دو همراهشان از زندان های لیبی شدند.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) - منطقه خراسان، در این بیانیه که روز گذشته در مراسم اختتامیه سومین همایش مهرباران در مشهد توسط «کمیته مردمی پیگیری سرنوشت امام موسی صدر» قرائت شد، آمده است:
بسم الله الرحمن الرحیم

دبیر کل محترم سازمان ملل متحد جناب آقای بان کی مون، آزادی آرمان بشریت است ، آرمانی که با نزدیکی انسان به انسانیت محقق می شود و فقر و محرومیت مانعی است برای آزادی که انسان‌ها را از فطرت الهی شان دور می کند .
مهر باران گردهمایی گروه‌های مردمی و دانشجویی فعال در عرصه محرومیت زدایی است .گروه های خیریه ای که توسط فرهیختگان جوان جامعه ایران برای فقر زدایی از سرزمین شان شکل گرفته اند. هدف ما بهتر زیستن همه افراد انسانی فارغ از نژاد و دین و قومیت است.
حرکت المحرومینی که از ایمان حقیقی به خدا و انسان و آزادی کامل و کرامت وی نشات گرفت و هر گونه تبعیض اجتماعی و نظام سیاسی طائفی را طرد کرد. حرکتی که هدفش تأمین زندگی اجتماعی شایسته برای انسان بود.
امام موسی صدر عالم دین و مصلحی اجتماعی بود که 30 سال قبل در سفری رسمی به لیبی ربوده شد و تا امروز در بند این رژیم است . 30 سال است که ما از وجود این فرد ارزشمند و خدماتش محرومیم ؛ کسی که کردارش راهنمای ما برای کمک به انسانها بوده است و از او آموختیم که کرامت انسان را محترم شماریم .
در ادامه این بیانیه که خطاب به دبیر کل سازمان ملل متحد است، تاکید شد: محروم کردن جامعه از چنین مصلحی جنایت علیه بشریت است و ما امروز ، به عنوان مسوولان گروه های دانشجویی حامی محرومان ایران عزیز از شما به عنوان دبیر کل سازمان ملل متحد ، بر اساس مواد 5 و 17 اعلامیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد درباره «حمایت از همه اشخاص در قبال ناپدید شدگی اجباری» و «مستمر بودن جرم تا زمان روشن نشدن سرنوشت قربانی» ، می خواهیم:

1-امام موسی صدر و دو همراهشان از زندان های لیبی آزاد شوند.

2-در هر دو صورت حیات یا شهادت ایشان، حقیقت ماجرا و آمران و عاملان این جنایت مشخص شوند.

3-عاملان این جنایت در دادگاه‌های بین المللی محاکمه و مجازات شوند".

در ادامه این بیانیه از خدمات امام موسی صدر به عنوان پیشگام عرصه محرومیت زدایی و موسس حرکت المحرومین تقدیر شد.
دبیرخانه همایش به دلیل زندانی بودن امام موسی صدر در زندان های لیبی و حضور نداشتن ایشان در این مراسم، لوح تقدیر و تندیس "مهرباران" را به نماینده «کمیته مردمی پیگیری سرنوشت امام موسی صدر» اهدا کرد.

/همایش دانشجویی مهرباران در مشهد/
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی:
برخورد آگاهانه دانشجویان با محرومیت زدایی موجب رونق توانمندی‌های انسانی است

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی گفت:دانشجویان محور اصلی بحث محرومیت زدایی هستند و باعث می شوند برخورد آگاهانه مبتنی بر توانمندی‌های انسانی رونق بگیرد.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران( ایسنا) - منطقه خراسان،پورعلی در نشست با پیشکسوتان امر محرومیت زدایی که روز گذشته در جهاد دانشگاهی مشهد برگزار شد،افزود: براساس کارهای صورت گرفته توسط گروه‌های جهادی، خیریه و امدادی آموزش تعلقات اجتماعی فزونی می گیرد و قطعا این آموزش‌ها بر اهمیت انسان که اشرف مخلوقات می باشد، افزوده و شاهد رشد دانشجویان خواهیم بود.
وی با بیان این که مسوولیت جهاد دانشگاهی زنده کردن مفهوم جهاد دانشگاهی می باشد، گفت: بنا بر فرموده مقام معظم رهبری عناصری نظیر کار سخت و طاقت فرسا، کارهدفمند، کار هوشمندانه و کار دشمن شکن در مفهوم جهاد دانشگاهی نهفته است و باید دانشجویان به این مفاهیم دست پیدا کنند.
وی خاطرنشان کرد: محرومیت زدایی و آشنا کردن با توانمندی‌های خود یکی از مهم‌ترین محورهایی است که باید مدنظر قرار بگیرد تا ملت‌ها اسیر باورهای فرهنگی نادرست نشوند.
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی با تاکید بر این که آغاز محرومیت زدایی توجه فرد به قابلیت خودش می باشد، گفت: انسان به عنوان یک عنصر هوشمند با تاکید بر عقل باید مهارتی کسب کند تا به این باور که او می تواند محرومیت را از بین ببرد، برسد.
وی افزود: گروه‌های جهادی باید فضایی ایجاد کنند تا دانشجویان در کنار یکدیگر اطلاعات خود را تبادل کرده و عرصه‌ای برای حضور و تجمیع دانشجویان با محوریت محرومیت زدایی فراهم آید.
پور علی با اشاره به این که علی رغم کاستی‌ها در جهاد دانشگاهی با بودن دانشجویان هیچ کمبودی نداریم، اذعان داشت: تکیه اصلی جهاد دانشگاهی بر دانشجویان مومن و متعهد بوده و اعتبارات و مسائل جانبی با وجود دانشجو پشت سر گذاشته می‌شود.
وی اظهار داشت: اگر دانشجو در کنار نهاد جهاد دانشگاهی حضور داشته باشد برنامه‌ها و اهداف دیگر از قبیل امر محرومیت زدایی نیز تحقق می یابد.
در ادامه مهندس مظفر، رییس سازمان جوانان جعیت هلال احمر کشور در این نشست گفت: دانشجویانی که همراه با کسب علم به محرومان کمک می کنند بسیار سریع تر از دیگران میسر سعادت را طی می کنند.
وی افزود: هلال احمر به عنوان عضو کوچکی از جامعه، نیازمند کمک همه ارگان‌ها و نهادهای حمایتی از محرومان می‌باشد تا بتواند به خوبی به مردم خدمت‌گذاری کند.
مظفر در خصوص اهداف دانشجویان برای امر محرومیت زدایی در جامعه تصریح کرد: دانشجویان با کمک کردن به نیازمندان به نفع خودشان کار می‌کنند و باید از این فرصت‌ها استفاده کرده تا جامعه به تعالی برسد.
وی با بیان این که محسن بودن، نیکوکار بودن و دستگیری از نیازمندان افتخاری نیست که نصیب هر فردی شود، اضافه کرد: این افتخار اکنون نصیب جوانان وبالاخص گروه‌های جهادی، امدادی و خیریه شده است و باید قدر آن را دانست و سپاس‌گذار خدا بود.
به گزارش ایسنا_ منطقه خراسان در ادامه این نشست دکتر جوانمرد، مدیر کل امور فرهنگی وزارت بهداشت گفت: آنچه مهم است نگاهی است که دانشجویان به بحث محرومان دارند واز بحث محرومیت زدایی حمایت می کنند.
وی با بیان این که آمار سه سال پیش در آمریکا نشان می‌دهد بیش از 36 هزار موسسه خیریه ثبت شده در این کشور فعالیت می کردند، افزود: اکنون در کشور ما این تعداد بسیار کم است و اگر موسسات حمایت از محرومان در جهت ایجاد موسسات خیریه تلاش نکند، کشور ما بسیار عقب می افتد.
وی تصریح کرد: نگاه مهم در حوزه فرهنگی وزارت بهداشت توجه به حوزه‌ دانشجویی است و امیدوار هستیم این حوزه روز به روز تقویت گردد.
وی در خصوص امر بهداشت در بسیاری از مسائل مربوط به محرومان گفت: اگر امر بهداشت در جامعه جا بیفتد بسیاری از مسائل راحت تر پیش خواهد رفت، چرا که سلامت، محور توسعه پایدار می باشد.
میثم یاوری، سرپرست اداره کل فرهنگی اجتماعی سازمان ملی جوانان نیز در ادامه این نشست گفت:سازمان ملی جوانان فعالیت کارهای خیریه و گروه‌های جهادی را فعالیت‌های فراغتی می داند.
وی با بیان این که فعالیت‌های فراغتی بسیار سازنده هستند، گفت: با این فعالیت‌ها، هم اوقات فراغت جوانان پر می شود و هم ثمرات فراوانی برای جامعه در بر دارد و در واقع این حرکت رشد به سوی توانمندی است.
یاوری ادامه حرکت کمک به نیازمندان را ضروری عنوان کرد و افزود: این حرکت‌ها تداوم بسیاری را می طلبد تا گسترش بیابد و اگر این حرکت‌ها به صورت نظام‌مند باشد، مقابله با محرومیت زدایی به صورت ملموس نمایان می شود.
وی اذعان داشت: فردی که به محرومان کمک می کند در آینده نیز مبلغ خواهد شد و در هر مکان برای امر محرومیت زدایی تلاش می کند.
سرپرست اداره کل فرهنگی اجتماعی سازمان ملی جوانان با اشاره به این که اعتبارات سازمان محدود است، خاطر نشان ساخت: سازمان باید اعتباراتش را به همه بخش‌ها تعمیم دهد و تلاش خود را در جهت هماهنگ کردن ستادهای مردمی برای کمک به نیازمندان در جهت ریشه‌کن کردن فقر انجام می‌دهد.


سومین همایش دانشجویی مهرباران/
حضور سرپرست سابق کمیته امداد امام خمینی(ره)در همایش مهرباران
برپایی نمایشگاه دستاوردهای گروه های دانشجویی فعال در عرصه محرومیت زدایی
همایش دانشجویی حمایت از محرومان"مهر باران"با برگزاری نشست های تخصصی در حال برگزاری است.
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی؛ سید رضا نیری سرپرست سابق کمیته امداد امام خمینی(ره) نیزبا حضور در نشست های تخصصی دانشجویان به سووالات حاضران در خصوص فعالیت های محرومیت زدایی و مبارزه با فقر پاسخ گفت.
وی با ابراز خرسندی از برگزاری چنین همایش هایی در میان جوانان دانشجو خواستار استمرار این برنامه ها شد.
نیری با بزرگداشت یاد و خاطره مرحوم والی- از فعلان عرصه محرومیت زدایی کشور-به نقش مهم دانشجویان در مبارزه با فقر و محرومیت اشاره نمود.
گفتنی است؛در حاشیه این همایش که در مجتمع دکتر شریعتی جهاددانشگاهی واحد خراسان رضوی در حال برگزاری است؛نمایشگاهی از دستاووردهای گروه های دانشجویی مختلف در عرصه مبارزه با فقر برپا شده است.
گفتنی استٰ،این همایش عصر فردا با برگزاری مراسم اختتامیه به کار خود پاین می دهد.


با حضور رییس جهاددانشگاهی؛
سومین همایش دانشجویی حمایت از محرومان"مهرباران"پایان یافت

سومین همایش دانشجویی حمایت از محرومان «مهرباران» 12 اردیبهشت ماه طی مراسمی با حضور دکتر حمیدرضا طیبی رییس جهاددانشگاهی و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در مجتمع شریعتی جهاددانشگاهی واحد خراسان رضوی در مشهد مقدس به کار خود پایان داد.
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، در این مراسم دکتر طیبی رییس جهاددانشگاهی در سخنانی هدف از برپایی این همایش را تلاش برای محرومیت زدایی و ریشه کن نمودن فقر و نابرابری در جامعه دانست و گفت: خدای متعال زمینه و امکان لازم برای سعادت و رفاه را برای همه مردم فراهم کرده و آنچه که موجب بوجود آمدن فقر و محرومیت می‌شود، تنها بهره‌گیری نادرست از این مواهب الهی و عدم توجه به فرامین دینی است.
رییس جهاددانشگاهی در ادامه افزود: ایران اسلامی نیز دارای ظرفیت‌ها و منابع غنی مادی و معنوی بسیار ارزشمندی است که باید از این منابع در جهت پیشرفت و اقتدار کشور استفاده کرد، زیرا در غیر این صورت در حق خود ظلم کرده‌ایم .
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به تاکیدات قرآن کریم درخصوص مساله تفکر، تدبر و بهره‌گیری از علم و دانش در جوامع بشری، خاطرنشان کرد: در برهه‌ای از تاریخ که مساله علم و دانش مورد توجه جدی قرار گرفت، کشورهای اسلامی به مهد علم و دانایی تبدیل شدند، اما پس از آن ، غفلت مسلمانان و فرصت طلبی غربی ها باعث عقب ماندگی جوامع مسلمان و پیشرفت علم و تکنولوژی در غرب شد، ضمن اینکه دشمنان ما با استفاده از قدرت علم و فناوری فرهنگ اسلامی ما را نیز مورد هجمه قرار دادند.
دکتر طیبی در ادامه ترویج خرافات در حوزه دین، اشاعه فساد در انحاء مختلف و هجمه‌های فرهنگی را از ابزارهای مهم غرب برای استعمار و سلطه بر کشورهای اسلامی دانست و ادامه داد: ترویج فرهنگ مدگرایی ، القای عدم خودباوری و القای عدم خطرپذیری از دیگر ابزارهای فرهنگی غربی در راستای اهداف استعماری است ، در حالیکه مسؤولان نظام و به ویژه رهبر معظم انقلاب همواره این مسائل را با هوشیاری کامل درک نموده و مورد تاکید قرار داده‌اند.
رییس جهاددانشگاهی توسعه و رونق صنایع داخلی و عدم وابستگی به محصولات خارجی را راه حل مشکلات اقتصادی کشور دانست و تصریح کرد: تولید علم و فناوری داخلی از جمله راهکارهای اساسی و محوری رفع محرومیت و فقر در جامعه است و در این راستا باید مسؤولان با عزمی ملی تحریم‌های اقتصادی را به فرصت تبدیل کنند تا بتوانیم جامعه را براساس توانمندی‌ها و فناوری داخلی و بومی بسازیم.
وی با بیان اینکه توسعه نیازمند برنامه‌ای بلندمدت و بر مبنای توانمندی و علم و فناوری ایرانی است، یادآور شد: دست یافتن به دانش و فناوری بومی نیازمند نقشه ای جامع است و دانشجویان برای تحقق نقشه جامع علمی کشور بایستی مطالبات خود را برای مسوولان مطرح کنند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی توجه به علوم انسانی و مسایل فرهنگی را مورد تاکید قرار داد و اظهار داشت: علم و فناوری باید در بستر فرهنگی منبعث از تعالیم دین اسلام شکل بگیرد تا بتوان ازمحصولات آن به نحو مطلوب بهره برد.
دکتر طیبی گفت: جهاددانشگاهی با هدف اثبات این مساله که جوان ایرانی می‌تواند علم و فناوری بومی را در کشور نهادینه کند، تشکیل شد و این نهاد در حال حاضر با ایجاد شبکه ای گسترده و توانا در سراسر کشور در چهار حوزه پژوهش ، فرهنگ ، آموزش و اشتغال و کارآفرینی فعالیت می‌کند.
رییس جهاددانشگاهی در ادامه به برخی دستاوردهای فرهنگی این نهاد اشاره نمود و تصریح کرد: جهاددانشگاهی ظرفیت‌های مناسبی برای همکاری با دانشجویان فعال در عرصه محرومیت زدایی و مبارزه با فقر دارد و دانشجویان بایستی از این فرصت مناسب به نحوی مطلوب استفاده کنند.
وی در خاتمه از همکاری و مشارکت سازمان‌ها و دستگاه‌های مختلف با جهاددانشگاهی در برگزاری این همایش قدردانی کرد.
در این مراسم همچنین دکتر مظفر رییس سازمان جوانان جمعیت هلال احمر در سخنان کوتاهی وجود جوانان فعال در عرصه محرومیت زدایی و مبارزه با فقر را از نعمت های بزرگ الهی دانست و گفت: وجود فقرا و نیازمندان در جامعه وسیله‌ای برای آزمایش انسان‌هاست، ضمن اینکه باید تلاش کرد از امکانات و دارایی‌های موجود به بهترین شکل و در مسیرخدمت به خلق بهره برد، زیرا خدمت به مردم از برترین عبادات است.
وی افزود: در آموزه‌های مکتب اسلام مساله خدمت به مستضعفان و محرومان همواره سفارش شده است و اگر در این مسیر حرکت کنیم در حقیقت به سوی کمال انسان گام برداشته‌ایم .
مظفر یادآور شد: در کنار تلاش برای رفع فقر و محرومیت، ارایه خدمات فرهنگی و فقرزدایی از عرصه فرهنگ نیز مساله ای مهم است که باید مورد توجه مردم و مسوولان قرار گیرد.
وی در خاتمه آمادگی جمعیت هلال احمر را برای همکاری با نهادها و سازمانهای مختلف در عرصه محرومیت زدایی اعلام کرد.
براساس این گزارش، در ادامه این مراسم سعید بابایی رییس سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی نیز در سخنانی با تقدیر از دست‌اندرکاران و نهادها و سازمانهای مشارکت کننده در برگزاری همایش مهرباران گفت: همایش مهرباران عرصه‌ای مناسب برای حضور دانشجویان و گروههای دانشجویی حامی محرومان است و گردهمایی این قشر از دانشجویان باعث افتخار مسوولان است ، زیرا این گونه برنامه ها زمینه ساز رشد و ترویج فعالیت‌های محرومیت زدایی در جامعه دانشگاهی است.
وی درادامه خواستار گسترش فعالیت های گروه‌های دانشجویی حامی محرومان شد و تصریح کرد: از مهمترین اهداف این همایش تمرکز گروه‌ها ، تجمع توانمندی‌ها ، تبادل نظر و ارایه راهکارهای جدید برای مبارزه با محرومیت‌های موجود درجامعه است.
بابایی در خاتمه با اشاره به نامگذاری سال جدید از سوی رهبر معظم انقلاب به سال نوآوری و شکوفایی، اظهار داشت: دانشجویان باید در راستای بیانات رهبر معظم انقلاب با ارایه ایده های نو و استفاده از نوآوری و ابتکار زمینه خدمت رسانی بیشتر مسوولان به محرومان جامعه را فراهم نمایند.
گفتنی است ، در پایان این مراسم از نمایندگان گروه‌های دانشجویی جهادی، خیریه و امدادی فعال در زمینه محرومیت زدایی و مبارزه با فقر قدردانی شد.ح/الف