عمومی | جهاد دانشگاهی

گزارش کامل/بیست و سومین جشنواره ملی قرآن دانشجویان ایران در زاهدان گشایش یافت

بیست وسومین جشنواره ملی قرآن دانشجویان ایران 29 اردیبهشت ماه طی مراسمی در دانشگاه سیستان و بلوچستان آغاز به کار کرد.
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، در این مراسم که با حضور دکتر حمیدرضا طیبی رییس جهاددانشگاهی، حجت الاسلام والمسلمین رییسی معاون اول قوه قضائیه ، دکتر دهمرده استاندار سیستان و بلوچستان ، دکتر اکبری رییس دانشگاه سیستان و بلوچستان، دکتر ساری مدیر شبکه قرآن سیما، دکتر صدری مدیر دفتر منطقه‌ای سازمان آیسسکو و حسن بیادی عضو شورای اسلامی شهر تهران برگزار شد، حجت الاسلام والمسلمین رییسی در سخنانی با ابراز خرسندی از حضور در این جشنواره قرآنی سراسری گفت: امیدوارم برگزاری جشنواره ملی قرآنی دانشجویان ایران منشأ خیر و برکت برای استان سیستان و بلوچستان و فرهیختگان و دانش پژوهان این منطقه باشد.
وی در ادامه افزود: خدای متعال به موجب رحمانیت خود انسان را با فرستادن پیامبران و انزال کتب آسمانی هدایت کرد که در این میان بزرگترین تجلی رحمانیت پروردگار فرستادن انسان کامل ، نبی اکرم اسلام (ص) است.
معاون اول قوه قضائیه در ادمه خاطرنشان کرد: قرآن کریم درباره خلقت انسان مراحل مختلفی را بیان می‌کند و بیان می‌دارد که بعد از خلقت جسم انسان ، خلقت دیگری نیز وجود دارد که انسان را به جایگاه حقیقی اش می‌رساند.
حجت السلام والمسلمین رییسی درادامه ، انسان قرآنی را انسانی حیّ و متألّه یعنی زنده و خداطلب خواند و تصریح کرد: اگر انسان را از تعالیم قرآنی جدا کنیم، انسانیت او را حذف کرده‌ایم و به واقع قرآن و انس با آن ، لازمه شکل‌گیری شخصیت الهی انسان است .
وی با بیان اینکه انسان کامل، قرآن عینی است، ادامه داد: تنها انسانی می‌تواند به تبیین و تفسیر قرآن بپردازد که خود از جنس قرآن باشد.
رییسی اظهار داشت: شرط فراگیری معارف قرآن تهذیب و طهارت نفس است که در این بین جلوه کامل طهارت و پاکی اهل بیت عصمت و طهارت هستند و باید برای درک معارف حقیقی قرآن به این ذوات مقدسه تمسک جُست .
وی ائمه اطهار علیه السلام را مفسران حقیقی حقیقی قرآن کریم ذکر کرد و افزود: برای بهره‌گیری از معارف و معنویت قرآن باید تقوی پیشه کرد تا بتوان در حد ظرفیت خود،پرده از معارف قرآنی کنار زد.
معاون اول قوه قضائیه گفت: براساس روایات اهل بیت (ع) علم حقیقی نوری است که خداوند در دل انسانی که اراده کند قرار می‌دهد و حقیقت علم نیز در حقیقت عبودیت و بندگی است و به تعبیری هر انسانی که عالم‌تر باشد ، عبودیت بیشتری خواهد داشت.
رییسی تصریح کرد: برهمین اساس باید توجه داشت که تنها اراده خداوند برعالم حاکم است و تا انسان به این جهان‌بینی نرسد، معارف الهی در دل او جای نخواهد گرفت .
وی در پایان ضمن قدردانی از دست اندرکاران این جشنواره،‌ اهتمام روزافزون به فهم و معارف قرآنی را از برکات نظام مقدس جمهوری اسلامی دانست.


استاندار سیستان و بلوچستان:
برگزاری جشنواره ملی قرآنی دانشجویان ایران نقطه عطفی در
برنامه‌های فرهنگی استان است
رییس دانشگاه سیستان و بلوچستان:
دانشجویان قرآنی ثمره نظام جمهوری اسلامی هستند


استاندار سیستان و بلوچستان در مراسم افتتاحیه بیست و سومین جشنواره ملی قرآنی دانشجویان ایران گفت: امید است برگزاری این جشنواره قرآنی نقطه عطفی در فعالیت‌ها و برنامه‌های فرهنگی استان سیستان و بلوچستان باشد.
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، دکتر دهمرده طی سخنانی با ابراز خوشحالی از برپایی این جشنواره ملی در شهرستان زاهدان اظهار داشت: استان سیستان و بلوچستان در حل حاضر رشد مناسبی را در عرصه‌های مختلف آغاز کرده و دارای ظرفیت‌های ارزشمندی است که بروز و ظهور آن را می‌توان در تأسیس دانشگاه‌های بین المللی و توسعه آموزش عالی در سطح استان مشاهده کرد.
وی به رشد چشمگیر حضور گردشگران داخلی و خارجی در استان اشاره کرد و یادآور شد: در حال حاضر دولت خدمتگزار علاوه برارایه خدمات ارزنده در سطح استان، توانسته است در مقابل بحران‌ها و چالش‌های پیش رو نظیر مدیریت بلایای طبیعی و ... با موفقیت گام بردارد.
استاندار سیستان و بلوچستان در خاتمه با قدردانی از زحمات دست اندرکاران این جشنواره ابراز امیدواری نمود جشنواره ملی قرآنی دانشجویان ایرانی به نحو مطلوبی در زاهدان برگزار شود و خاطرنشان ساخت: در حال حاضر 2 دانشکده قرآنی در شهرستان‌های زاهدان و زابل فعالیت می‌کنند که این مساله نشان دهنده استعداد استان سیستان و بلوچستان در اجرای فعالیت‌های قرآنی است.
دکتر اکبری رییس دانشگاه سیستان و بلوچستان نیز دیگر سخنران این مراسم بود.
وی در سخنانی میزبانی این جشنواره را افتخاری بزرگ برای استان و دانشگاه سیستان و بلوچستان دانست و گفت: دانشجویان با حضور در عرصه‌های قرآنی برای جامعه دانشگاهی ایران افتخار می‌آفرینند و این قشر فرهیخته به واقع ثمره نظام جمهوری اسلامی ایران هستند.
وی افزود: دانشگاه سیستان و بلوچستان در حال حاضر از نظر تعداد دانشجو در رتبه دوم کشور قرار دارد و 270 رشته تحصیلی در آن فعال می‌باشد، ضمن اینکه به تازگی واحد بین المللی این دانشگاه نیز در منطقه چابهار تأسیس شده است .
رییس دانشگاه سیستان و بلوچستان در خاتمه با اشاره به راه اندازی پژوهشکده‌های متعدد، انتشار نشریات علمی و پژوهش، گسترش دوره‌های تحصیلات تکمیلی و برگزاری همایش‌های علمی را از دیگر موفقیت‌های این دانشگاه ذکر کرد و اظهار امیدواری نمود برگزاری این جشنواره قرآنی گام جدیدی در راستای بسط و گسترش معارف قرآنی در سطح دانشگاه‌های استان باشد.

رییس دفتر منطقه‌ای سازمان ایسسکو:
قرآن راه و رسم سعادت را به انسان می‌آموزد


دکتر صدری مدیر دفتر منطقه‌ای سازمان آیسسکو در مراسم افتتاحیه جشنواره ملی قرآنی دانشجویان ایران گفت: قرآن کلام خداوند متعال و معجزه پیامبر اسلام (ص) است که اندیشه‌های حقیقت جو و خردورز را به تعقل فرا می‌خواند و راه و رسم سعادت را به هر انسانی می‌آموزد.
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، وی با بیان اینکه سالانه 600 فعالیت فرهنگی با همکاری آیسسکو برگزار می‌شود، اظهار داشت: سازمان آیسسکو مشارکت در برگزاری این جشنواره قرانی را افتخار بزرگی برای خود می‌داند و در این راستا از برگزاری هرچه بهتر این جشنواره حمایت خواهد کرد.
دکتر صدری افزود: قرآن کریم با ارایه بینش‌های اصیل، نقش اساسی در توسعه و پیدایش تمدن اسلامی ایفا کرده و همواره مسیر حل مشکلات جوامع اسلامی را به انسان‌ها نشان داده است.
مدیر دفتر منطقه‌ای سازمان آیسسکو در پایان با بیان اینکه این سازمان حمایت از برنامه‌های قرآنی در سطح کشور و منطقه را وظیفه خود می‌داند، تصریح کرد: اندیشمندان باید با استفاده از تعالیم قرآن کریم راه‌های برون رفت از چالش‌های فرارو را پیدا کنند.
در این مراسم همچنین عباس صفدری رییس جهاددانشگاهی واحد سیستان و بلوچستان ضمن خوشامدگویی به شرکت کنندگان در جشنواره گفت: استان سیستان و بلوچستان به عنوان استانی دانشگاهی افتخار دارد با همکاری دانشگاه‌ها میزبان این جشنواره باشد و تمامی عناصر مسؤول استان تلاش می‌کنند میزبان خوبی برای این مسابقات باشند.
وی برگزاری این جشنواره را نشانگر توجه مسؤولان استان به قرآن دانست و یادآور شد: سیستان و بلوچستان یکی از استان‌های قرآنی کشور است که مسؤولان و مردم آن همواره برای نشر و گسترش معارف قرآنی همگام و همراه بوده‌اند.
گفتنی است، این مسابقات از صبح امروز در رشته‌های قرائت، تحقیق و ترتیل ، حفظ 5، 10، 20 جزء و کل قرآن، ترجمه و تفسیر و با حضور 400 دانشجوی دختر و پسر در دانشگاه سیستان وبلوچستان آغاز شده و 31 اردیبهشت ماه جاری به کار خود پایان می‌دهد.
خاطرنشان می‌کند، این جشنواره برای بیست و سومین بار به همت جهاددانشگاهی و با همکاری استانداری سیستان و بلوچستان و دانشگاه‌ سیستان وبلوچستان در شهرستان زاهدان برگزار می‌شود.ح/الف