عمومی | جهاد دانشگاهی

با پیام آیت الله مکارم شیرازی؛ بیست و سومین جشنواره ملی قرآن دانشجویان ایران خاتمه یافت

بیست و سومین جشنواره ملی قرآن دانشجویان ایران به عنوان بزرگترین رویداد فرهنگی دانشجویی کشور امروز، 31 اردیبهشت ماه در دانشگاه سیستان و بلوچستان با معرفی نفرات برتر به کار خود خاتمه داد.
به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا) به سیستان و بلوچستان، آیین اختتامیه بیست و سومین جشنواره ملی قرآن دانشجویان ایران از صبح امروز 31 اردیبهشت ماه با  تلاوت آیاتی از قرآن کریم توسط «محمدحسین موحدی» نفر اول رشته تحقیق بیست و سومین دوره جشنواره ملی قرآن دانشجویان آغاز شد.
در ادامه این آیین «عیسی علیزاده» دبیر بیست و سومین جشنواره ملی قرآن دانشجویان ایران به ارایه گزارشی درباره نحوه برپایی این جشنواره قرآنی پرداخت و گفت: جشنواره ملی قرآن دانشجویان ایران را به جرأت می توان تاثیرگذارترین حرکت دینی پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی در دانشگاه‌ها دانست.
وی افزود: حضور پرشور و چشمگیر پیشگامان عرصه علم و دانش این مرز و بوم در این جریان پویا اتفاقی بس مبارک است و شاید کمتر کسی تصور می کرد جریانی که در سال های آغازین دهه شصت و هفتاد توسط جهاد دانشگاهی شکل گرفت در سالهای بعد به مهم ترین رویه فرهنگی در دانشگاه ها تبدیل شود.
معاون فعالیت‌های قرآنی سازمان فعالیت های قرآنی دانشجویان کشور اظهار کرد: کمترین ثمره این بیست و سه دوره، حضور بیش از هزاران دانشجوی متعهد و با دغدغه های مقدس است که بسیاری از آن ها در سال های بعد خود در زمره مدیران فرهنگی و مجریان مهمترین برنامه های دینی و مراکز مذهبی کشور عزیزمان هستند.

وی یادآور شد: بیست و سومین جشنواره ملی قرآن دانشجویان ایران را در حالی به پایان می‌بریم که پایان این دوره، شروع دفتر بیست و چهارمین جشنواره با رویکرد علمی نوین خواهد بود و مرحله ملی جشنواره قرآن دانشجویان را می توان محصول و ثمره نشات گرفته از مراحل گذشته دانست و سخن گزافی نیست اگر این مرحله را رقابت قرآنی نخبگان بنامیم چراکه حضور پرشور قریب به 400 نفر از برگزیدگان دانشگاه های سراسر کشور خود بیانگر این واقعیت است و به جرأت می توان این جشنواره را ستادی ترین و سازمان یافته ترین حرکت فرهنگی در سطح دانشگاه ها معرفی کرد.
علیزاده تصریح کرد: این مرحله از جشنواره از تاریخ 29 تا 31 اردیبهشت ماه سال 87 در شهر زاهدان و به میزبانی دانشگاه سیستان و بلوچستان برگزار شد و البته مراحل مقدماتی، سراسری و منطقه ای این برنامه در طول سال تحصیلی 86 و 87 در دانشگاه های وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت آموزش و پرورش، دانشگاه جامع علمی و کاربردی، دانشگاه پیام نور، دانشگاه آزاد اسلامی و دانشکده علوم قرآنی سازمان اوقاف و امورخیریه برگزار شد که جا دارد از تمامی مسئولان و همکارانمان در این مجموعه ها تشکر کنیم.
وی افزود: کیفیت بالای فنی حاضران در این مرحله در بسیاری از رشته ها باعث شد قضاوت و انتخاب نفرات برتر پس از رقابت نزدیک و تنگاتنگ متسابقین صورت پذیرد که جا دارد از تمامی اعضای کمیته داوران تقدیر و تشکر کنیم، همچنین دبیرخانه جشنواره ملی قرآن دانشجویان ایران مراتب سپاس خود را از تمامی دانشجویان حاضر در این مرحله که متولیان اصلی این برنامه به شمار می روند اعلام می کند و بر این باور است که در عرصه فعالیت های قرآنی پیروزی و شکست جایی ندارد و تمامی راه یافتگان به این دوره را در زمره فاتحان طریق رستگاری و سعادت می‌داند.
علیزاده با اشاره به ویژگی های این دوره از جشنواره ملی قرآن دانشجویان، گفت: کیفیت بالای رقابت شرکت کنندگان و ارتقای سطح کیفی این مرحله در زمره بالاترین و با کیفیت ترین مسابقات است و حضور داوران جوان، با انگیزه در کنار گروه داوری با تجربه، اجرای طرح کتابخوانی «الفت» در راستای بالا بردن محتوای علمی جشنواره، برگزاری جشنواره در زاهدان که برای نخستین بار در طول این بیست و سه دوره با این رویه و در این شهر انجام شد که جا دارد از تمامی مسئولان و دست اندرکاران این شهر به ویژه رئیس جهاد دانشگاهی سیستان و بلوچستان، رئیس دانشگاه سیستان و بلوچستان، استاندار سیستان و بلوچستان و دیگر روسای دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی استان تشکر کرد.
وی در پایان به برنامه های مهم قرآنی جهاد دانشگاهی در سال 87 اشاره کرد و گفت: برپایی جشنواره ادبی ـ هنری قرآنی دانشجویان ایران که شرکت کنندگان تا پایان مردادماه سال جاری مهلت ارسال آثار خود را دارند، برگزاری دومین دوره مسابقات بین المللی قرآن دانشجویان مسلمان، برگزاری دومین دوره کتاب سال قرآنی دانشجویان ایران و برگزاری سومین دوره طرح فضاسازی سوره های قرآن کریم از جمله برنامه های قرآنی سال 87 جهاد دانشگاهی است.
در ادامه این آیین اختتامیه «محمد محمدی» نفر نخست رشته ترتیل بیست و سومین جشنواره ملی قرآن دانشجویان ایران آیاتی از قرآن کریم را قرائت کرد و سپس «پورعلی» معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی سخنانی را برای حاضران در تالار فردوسی دانشگاه سیستان و بلوچستان ارایه کرد.

«سعید پورعلی» معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی گفت: این رویداد بزرگ فرهنگی که امسال در استان سیستان و بلوچستان برگزار شد، محصول کار گروهی جامعه دانشگاهی کشور و افرادی بود که باور داشتند اقتدار و عظمت ایران و اسلام در سایه توجه و بهره مندی از تعالیم کتاب آسمانی، رسول اکرم و ائمه اطهار(ع) رقم می‌خورد.
وی افزود: بسیاری سرچشمه و رمز این عظمت و اقتدار را به خوبی شناخته اند و قصد دارند این مجموعه گوهربار را از امت اسلام بگیرند ولی باید توجه کرد به طور قطع همانطور که پیامبر(ص) توانست تحول عظیمی را در جامعه جاهلیت به وجود آورد و قرآن را برای انسان سازی در جامعه عملی کند، امروز نیز همچنان این راه ادامه دارد.
پورعلی اظهار کرد: راه اقتدار و عظمت ایران اسلامی تمسک به محور تعالیم قرآن و اسلام است و دانشگاه ها با این مضمون که بتوانند قرآن را در جامعه ترویج دهند بر این باورند کاری که قرآن و اهل بیت(ع) در طول تاریخ انجام داده اند، باز هم می تواند ادامه پیدا کند.
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی تصریح کرد: پیروزی انقلاب اسلامی و فتح خرمشهر از جمله مواردی است که اقشار دانشجو در آن نقش عمده ای داشتند و همین افراد در آینده نیز نخواهند گذاشت دست تحریف و تحجر وجود قرآن، پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) را تحت تأثیر قرار دهد.
وی یادآور شد: این نعمت بزرگ را با همت همه دانشجویان قرآنی روز به روز به صحنه فرهنگی، سیاسی و اجتماعی کشور خواهیم کشاند و در این میان نقش دستگاه های فرهنگی بسیار سنگین است.
پورعلی گفت: خوشحالم اعلام کنم مجموعه دستگاه های فرهنگی به ویژه سازمان فعالیت های قرآنی دانشجویان کشور به عنوان مجری جشنواره ملی قرآن دانشجویان ایران در راستای تنوع بخشی و با استفاده از تجارب گذشته، قصد دارند دریچه جدیدی را به روی دانشجویان باز کنند.
وی در پایان اظهار کرد: تشکیل انجمن نخبگان قرآنی کشور، اتحادیه تشکل های قرآنی جهان اسلام و برگزاری دومین دوره مسابقات بین الملی قرآن دانشجویان مسلمان از جمله مواردی است که در سال 87 در جامعه دانشجویی کشور اتفاق می افتد.
سید «مهدی حسینی» حافظ کل قرآن کریم و نفر نخست رشته حفظ کل بیست و سومین جشنواره ملی قرآن دانشجویان ایران از دیگر شرکت کنندگانی بود که در این مراسم آیاتی از قرآن کریم را تلاوت کرد.

در ادامه متن پیام آیت‌الله «مکارم شیرازی» از مراجع تقلید، خطاب به شرکت‌کنندگان دربیست و سومین جشنواره ملی قرآن دانشجویان ایران توسط استاد «عباس سلیمی» قرائت شد.
در بخش هایی از این پیام آمده است:
قبل از هر چیز برگزاری جشنواره ملی قرآن دانشجویان ایران را به همه شما عزیزان مخصوصأ به جهاد دانشگاهی، دانشجویان و دانشگاهیان ایران تبریک می‌گویم.
قرآن کلام نورانی خدا و دستورالعمل جاودانی سعادت بشر و حلقه اتصال تمام مسلمین جهان است.
در شرایطی که مسلمین در برابر هجوم بی رحمانه دشمنان احتیاج به اتحاد و همبستگی دارند، بهترین راه این است که همگی گرد قرآن جمع شوند، این همان حبل‌الله و رشته محکم الهی است که تمام دل‌ها را به هم مربوط می‌کند و در آیه شریفه 103 سوره آل عمران به آن دعوت نموده و می‌فرماید: «واعتصموا بحبل الله جمیعأ و لا تفرقوا» اعتصام به حبل الله همان تمسک عمومی به تعلیمات این کتاب بزرگ است.

این همان نور و هدایتی است که در آیات 15 و 16 سوره مائده به آن اشاره فرموده و می گوید: «قد جاءکم من الله نور و کتاب مبین یهدی به الله من اتبع رضوانه سبل السلام و یخرجهم من الظلمات الی النور».
آری! همه در پرتو هدایت آن از ظلمات پراکندگی و اختلاف و نزاع و کشمکش رهایی می‌یابند و به سرچشمه نور که همان برادری و اخوت اسلامی است باز می‌گردند و از هدایت‌های آن به‌سوی علم و دانش و پیشرفت و تعالی بهره می‌گیرند.
آشنایی جوانان و نوجوانان به این کتاب بزرگ آن‌ها را در برابر تهاجم فرهنگی دشمن و تلاش او برای تخریب مبانی اعتقادی و اخلاقی آنان حفظ می‌کند.
اینجانب به همه جوانان عزیزی که در این مسابقات قرآنی شرکت کرده‌اند تبریک می‌گویم.
من مطمئن هستم که شما عزیزان با آشنایی با قرآن و تعالیم هدایت بخش اسلام راه سعادت و خوشبختی را می‌پیمایید و می‌توانید در آینده افرادی دانشمند و پیشگام و پاک و مومن و پرتلاش باشید و به کشور خود کمک کنید. آری آینده کشور به دست باکفایت شما ساخته می‌شود به شرط اینکه همواره در سایه هدایت‌های قرآن گام بردارید.
همه روز آیاتی از قرآن را بعد از نماز صبح بخوانید و درباره معنی آن بیندیشید و محتوای آن را در زندگی خود پیاده کنید تا لذت خوب زیستن و آرامش روح و آسودگی خاطر و پیشرفت و ترقی را بچشید.
من از خدای بزرگ برای همه شما و پدران و مادران و معلمان و اساتید شما موفقیت و سربلندی و عزت و سلامت روح و جسم می خواهم و امیدوارم همواره در سایه قرآن از همه خطرات جسمی و روحی در امان باشید.
در ادامه آیین اختتامیه بیست و سومین جشنواره ملی قرآن دانشجویان ایران حجت‌الاسلام و‌المسلمین «سلیمانی» نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان و امام جمعه زاهدان، طی سخنانی گفت: از این که متولیان فرهنگی و قرآنی افتخار میزبانی این جشنواره قرآنی را به استان سیستان و بلوچستان دادند و از تمام برگزار کنندگان، صمیمانه تشکر می‌کنم.
وی افزود: برگزاری این جشنواره ها امتیازات بزرگی دارند که اولین آن حضور قشر جوان در آن است که باعث می شود این افراد در طول دوران جوانی و قوت عمر خود در دریای قرآن غوطه ور و از معارف قرآنی بهره‌مند شوند.
سلیمانی اظهار کرد: خود قرآن می فرماید افراد در دوران پیری نمی توانند نصیب چندانی از قرآن ببرند مگر این که در سنین جوانی با قرآن آشنا شده باشند که باید گفت دوران دانشجویی که زمان فکر و تعقل به شمار می رود، در این میان بهترین سال ها برای انس با قرآن است.
امام جمعه زاهدان تصریح کرد: اگر قرآن به عنوان زیربنای تفکر انسان قرار بگیرد افراد هرگز منحرف نخواهند شد و دانشجویانی که هم علم قرآن را دارند و هم به قرائت قرآن می پردازند، با عنایت خداوند و دعای خانواده در کنار انبیاء قرار می‌گیرند.

نماینده ولی فقیه در استان سیستان و بلوچستان یادآور شد: پیامبر(ص) در ایین زمینه فرموده این گونه افراد در کنار انبیاء و اولیاء قرار دارند اما به شرط این که قلب خاشع داشته باشند.
وی گفت: به شما دانشجویان توصیه می کنم حال که به درجات بالایی در علم قرآن دست پیدا کرده اید سعی کنید در حفظ آن کوشاتر باشید چراکه هرچه قدر از عمر انسان می گذرد، لذت تلاوت قرآن افزون‌تر می‌شود.
در پایان آیین اختتامیه بیست و سومین جشنواره ملی قرآن دانشجویان ایران اوح تقدیر، تندیس مسابقات و جوایز نفرات برگزیده در رشته های قرائت تحقیق، ترتیل، حفظ پنج جزء، حفظ 10 جزء، حفظ 20 جزء، حفظ کل قرآن کریم، ترجمه و تفسیر قرآن اهدا شد.
در رشته تحقیق این دوره از مسابقات در بخش پسران دانشجو، «محمدحسن موحدی» از دانشگاه امام صادق، «وحید وکیلی» از پیام نور و «حسن احمدی‌زاده» از اصفهان و در بخش دختران دانشجو، «محبوبه نصیری» از آذربایجان شرقی، «شیرین شیخ‌نواز» از اردبیل و «حمیده علی‌محمدی» از کردستان حائز رتبه‌های اول تا سوم شدند.
در رشته حفظ کل قرآن کریم در بخش پسران، «سیدمهدی حسینی» از اصفهان، «شجاع زویدات» از دانشگاه آزاد اسلامی و «حسن کبیری» از اصفهان و در بخش دختران «زهرا ژرفی یگانه» از قم، «زهرا محققیان» از اصفهان و «زهرا عابدی» از تبریز موفق به کسب رتبه‌های اول تا سوم شدند.
در رشته ترتیل «محمد محمدی، مجتبی منصوریان فر و مرتضی خدابخشی پور» در بخش پسران از دانشگاه‌های پیام نور، اصفهان و آزاد تهران و «الهام سلطانی نژاد» از کرمان، «طاهره عبداللهی و مریم منصوریان فرد» از قزوین و اصفهان حائز رتبه های اول تا سوم شدند.
در رشته حفظ 20 جزء «حسن سلیمانی، قاسم شهری، احمد درخشنده، خدیجه ایران منش، سمیه مرادی و مینا صلواتی» در دو بخش پسران و دختران از دانشگاه‌های الغدیر زنجان، علوم اسلامی رضوی، تهران، کرمان، اصفهان و مازندران موفق به کسب عنوان‌های اول تا سوم شدند.
در رشته حفظ 10 جزء، «سعید آقا محمدیان» از شهر ری، «محمد رضایی» از امام خمینی قزوین، «حسین عدنان» از کاشان، «فاطمه عارفی، فاطمه قرایی و سیده فاطمه لاجوردی» هر سه از قم در دو بخش پسران و دختران دانشجو موفق به کسب رتبه‌های اول شدند.

«امیرحسین دباغ، محمدجواد فلاح، سید روح الله معزی» از دانشگاه‌های کاشان، اصفهان و شیراز همچنین «زینب السادات سجادی زاده، منصوره کوثری و راحله گل زاده» از استان های مرکزی، زنجان و آذربایجان شرقی در رشته حفظ 5 جزء به عنوان نفرات اول تا سوم معرفی شدند.
در رشته تفسیر «ریحانةالسادات مدنیان، لیلا سالار حسینی، جعفرخوشرو، محمد محمدطاهری و سولماز زینالی» از علوم پزشکی شهید بهشتی، علوم قرآنی مشهد، مازندران و علوم قرآنی قم و در رشته ترجمه «علی فقیه، علی ثامنی، محمدرضا سوادکوه، ربابه مرادی و ستاره خسروی» حائز رتبه‌های اول تا پنجم این دوره از مسابقات شدند.
همچنین «زهرا ژرفی‌یگانه، احسان قرایی و مهدی شریف‌زاده» در رشته مسابقه کتاب‌خوانی الفت(تفسیر سوره قصص) رتبه‌های اول تا سوم را به دست آوردند.
یادآوری می‌شود، نفر اول در رشته تحقیق و حفظ کل این مسابقات به مسابقات بین‌المللی دانشجویان مسلمان معرفی می‌شود، همچنین نفرات اول تا سوم رشته‌های حفظ کل، تحقیق، ترتیل، حفظ 20، 10 و 5 جزء به ترتیب کمک هزینه سفر عمره مفرده، 5 ربع سکه بهار آزادی و 4 ربع سکه بهار آزادی و نفرات سوم و چهارم رشته‌های تفسیر و ترجمه 3 و 2 ربع سکه و نفرات برتر کتاب خوانی یک ربع سکه دریافت کردند.ح/الف