عمومی | معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

عدسی استوانه ایی چیست؟




عدسی استوانه‌ای تخت مقعر برای گسترش نور در یک محور استفاده می‌شود، یک عدسی استوانه‌ای می‌تواند ورودی موازی را به حالت یک خط، واگرا کند.
به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ عدسی‌های استوانه‌ای تخت مقعر، برای فشرده‌سازی تصاویر در یک بعد، شکل‌دهی پرتوهای ANAMORPHIC و تولید خط لیزری استفاده می‌شوند. این نوع از عدسی کاربردهای صنعتی، تحقیقاتی زیادی دارد، همچنین از این عدسی‌ها در طیف‌سنجی هولوگرافی، اسکن لیزری، مترولوژی، آکوستواپتیک و لیزر دیود استفاده می‌شود.
یک عدسی استوانه‌ای، عدسی است که بر خلاف عدسی کروی، به‌جای یک نقطه، نور را به صورت یک خط متمرکز می‌کند. یک طرف یا هر دو طرف عدسی استوانه‌ای بخش‌هایی از یک استوانه است و تصویر حاصل از آن به شکل یک خط به موازات محور استوانه متمرکز و در جهت عمود بر آن فشرده می‌شود.
از لحاظ فنی فرایند ساخت یک عدسی استوانه‌ای به دلیل اینکه فاقد تقارن کروی است، بیار دشوارتر از عدسی‌های کروی است. عدسی استوانه‌ای به طور معمول به شکل مستطیل، مربع، دایره و یا تخت، محدب و تخت ساخته می‌شود اما رایج‌ترین شکل آن‌ها به صورت تخت محدب مستطیلی است.
کاربردهای عدسی‌های استوانه‌ای متاثر از شعاع انحنای آن‌ها و اندازه طول مستطیل موازی با محور استوانه است.
همچنین شکل سطح و شعاع انحنا دو عامل مهم در ساخت و انتخاب عدسی استوانه‌ای است و شکل سطح برای اندازه‌گیری فاصله عدسی از یک شکل استوانه‌ای ایده آل است.
باید بدانیم که انواع پیچیده‌تری از عدسی‌ها وجود دارند که هر کدام می‌توانند تصاویر را به گونه دلخواه تغییر دهند. در حقیقت تصویر گیری با عدسی‌ها دانش و مهندسی ویژه ای دارد.


کاربرد اصلی عدسی‌های استوانه‌ای
به طور معمول، لیزرهای دیودی، پرتوهای بیضوی شکل را ساطع می‌کنند که ممکن است برای کاربردهایی که نیاز به یک منبع لیزر دایره‌ای موازی دارند، نامناسب باشد. استفاده از دو عدسی استوانه‌ای، یک روش معمول برای تبدیل پرتو بیضوی به پرتو دایره است.
بر اساس این گزارش ستاد توسعه فناوری لیزر، فوتونیک و ساختارهای میکرونی معاونت علمی؛ در حال حاضر  به‌منظور پیشرفت و توسعه در بخش فناوری‌های نوین در حال فعالیت است.
پایان پیام/۳۲