عمومی | جهاد دانشگاهی

در نشست خبری رییس جهاددانشگاهی اعلام شد؛<br>دستیابی پژوهشگران ایرانی به دانش فنی تکثیر گیاه دارویی صبر زرد به روش کشت بافت <br>دکتر طیبی:<br>دستاوردهای جدید پژوهشگران جهاددانشگاهی در هفته جاری اعلام می‌شود

رییس جهاددانشگاهی صبح امروز در آستانه  16 مرداد سالروز تشکیل این نهاد در مصاحبه مطبوعاتی خود به تشریح آخرین دستاوردهای پژوهشگران جهاد دانشگاهی پرداخت.
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی دکتر حمید رضا طیبی، در این نشست با اشاره به دستیابی پژوهشگران پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی به فناوری تکثیر سلول‌های بنیادی گیاه داروئی صبر زرد یا آلوئه ورا به روش کشت بافت گفت: دو موفقیت تحقیقاتی دیگر در زمینه‌های مختلف نیز ظرف هفته جاری در حضور رهبر معظم انقلاب معرفی می‌شود.
وی دستیابی به فناوری تکثیر گیاه داروئی صبر زرد یا آلوئه ورا به روش کشت بافت از مهم‌ترین پیشرفت‌های علمی کشور ذکر کرد و گفت:گیاه داروئی صبر زرد یا آلوئه ورا دارای کاربرد گسترده‌ای در صنایع داروئی، آرایشی و بهداشتی و صنایع غذایی است.
دکتر طیبی با اشاره به اینکه کشت بافت گیاه آلوئه ورا توسط کشورهای معدودی گزارش شده و اکنون این دانش توسط پژوهشگران جهاددانشگاهی کسب شده است، ادامه داد: چون تکثیر این گیاه به روش سنتی بذر یا پاجوش نمی‌تواند در کوتاه‌مدت گیاه موردنیاز جهت تولید تجاری را فراهم آورد لذا در این روش ریز ازدیادی با استفاده از کالوس یا سلول‌های تمیز نیافته غیرجنسی گیاه و تمایز آنها به گیاه انجام می‌شود.
وی مزایای این روش را سرعت تکثیر، کنترل ژنتیکی گیاه و تغییر نکردن خواص آن ،کنترل آلودگی‌ها و بیماریها در گیاهان اقتصادی،جلوگیری از نابودی گیاهان در حال انقراض دانست و با بیان اینکه این روش با موفقیت در تکثیر گیاه آنفوزه نیز انجام شده است، گفت: دستیابی به فناوری تولید آلیاژ مس، نیکل، کرم، تیتانیوم برای صنایع استراتژیک (مس، تیتانیوم)،دستیابی به فناوری تولید آلیاژ و تیتانیوم از کنستانتره ایلمینت در جهت تولید تیتانیوم خالص (برای صنعت رنگسازی برای استفاده آلیاژی فولادی دارای تیتانیوم، طراحی و ساخت دستگاه ESCM برای ساخت قطعات ویژه شیرآلات صنایع شیمیایی، دفاعی، Blectro slay coating پتروشیمیایی و تولید لوله بدون درز با استحکام بالا از فرم‌های تمیز از دیگر دستاوردهای پژوهشگران جهاددانشگاهی است.
وی در ادامه با اشاره به اینکه جهاد دانشگاهی در چهار حوزه پژوهش و فناوری، آموزش، فرهنگی و کارآفرینی فعالیت ‌می‌کند، ادامه داد: این نهاد با داشتن 42 واحد دانشگاهی، 15 پژوهشکده، یک دانشگاه. 7 مؤسسه آموزش عالی، 38 آموزش عالی علمی ـ کاربردی، 110 مرکز آموزشی کوتاه‌مدت، 17 سازمان، مرکز و شرکت دانش بنیان، 2 خبرگزاری تخصصی، 2 پارک علم و فناوری و 5 مرکز رشد، بزرگ‌ترین نهاد تخصصی در حوزه تولیدات علمی، فناورانه، فرهنگی و آموزش‌های تخصصی کشور محسوب می‌شود.
رییس جهاد دانشگاهی با اشاره به اینکه حدود 20 درصد از بودجه این نهاد از بودجه عمومی دولت تأمین می‌شود و همه ساله معادل این مبلغ و بیشتر سرمایه‌گذاری فیزیکی و توسعه‌ای در جهاددانشگاهی انجام می‌گردد، گفت: عمدة منابع این سرمایه‌گذاری از طریق گرفتن وام از سیستم بانکی کشور تأمین می‌شود.
وی با اعلام اینکه بودجه دولتی ما عموماً صرف هزینه‌های پژوهش شده و ارزش افزوده‌ای که از محل کاربردی کردن نتایج تحقیقات و تولید فناوری حاصل می‌شود حدود 4 الی 5 برابر هزینه‌های تحقیقاتی انجام شده است، افزود: جهاددانشگاهی از معدود سازمان‌هایی است که ارزش افزوده حاصل از هزینه‌های تحقیقاتی انجام شده در آن بیشتر از هزینه‌های تحقیقات است و توان جذب 3 تا 5 برابر بودجه‌های پژوهشی فعلی را دارد.
دکتر طیبی در ادامه به ارایه گزارشی از فعالیت های گذشته این نهاد در سال 1386 پرداخت و گفت: در معاونت پژوهش و فناوری تعداد طرح‌های اختتام یافته در سال  گذشته برابر 796 طرح بوده که 103 طرح از محل بودجه پژوهشی، 138 طرح، از محل درآمدهای واحدها و پژوهشکده‌ها و 555 طرح کارفرمائی بودند.
وی با اشاره به تدوین 848 مقاله از سوی محققان جهاددانشگاهی ادامه داد: در جشنواره خوارزمی نیزدر سال گذشته طرح "فناوری تولید آلیاژهای مغناطیسی آمورف پایه کبالت به روش ذوب ریسی" موفق به کسب رتبه سوم تحقیقات کاربردی شد.
رییس جهاد دانشگاهی طرح "طراحی و ساخت سیستم تعویض دنده الکترونیک برای خوردو" از مرکز رشد جهاددانشگاهی واحد کرمانشاه و کسب رتبه سوم پژوهش‌های توسعه‌ای در جشنواره جوان خوارزمی را از دیگر اقدامات ذکر کرد و افزود: صرفه‌جوئی ارزی حاصل شده در سال 86 از محل فناوریهای تولید شده در داخل حدود 60 میلیون دلار است که همین مقدار 8/1 برابر بودجه دریافتی جهاددانشگاهی از دولت است.
دکتر طیبی یکی از طرح‌های شاخص معاونت پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی را دستیابی به دانش فنی طراحی الکتروفیلترهای کارخانجات مس دانست و افزود: کسب این دانش موجب جلوگیری از به هدر رفتن مواد با ارزش صنعتی و استحصال سالانه حدود یکصد میلیارد تومان مواد اولیه و کمک به افزایش تولید مس، عدم بروز ضایعه زیست محیطی و رفع وابستگی به منابع خارجی شده است و استفاده از این دانش در طراحی سیستم‌های غبارگیر کارخانجات جدید از دیگر مزایای دستیابی به این فناوری می‌باشد.
وی نصب سیستم RDS) Radio data system) روی فرستنده FM دیجیتال، تکمیل سیستم‌های میدانی، فرستنده و عقد قرارداد ساخت حدود 54 فرستنده با صدا و سیما را از دیگر اقدامات جهاددانشگاهی ذکر کرد و گفت: طراحی و ساخت سیستم DRM) Digital Radio Mochalation) برای نصب روی فرستنده‌های رادیویی آنالوگ و تبدیل ارسال صدا از آنالوگ به دیجیتال برای افزایش کیفیت صدا و افزایش راندمان فرستنده‌ها از دیگر دستاوردهای جهاددانشگاهی است.
رییس جهاد دانشگاهی با اعلام اینکه با توجه به فراگیر شدن استفاده از فرستنده‌های رادیو و تلویزیون دیجیتال، تلاش محققان در دنیا برای ابداع روش‌هایی است که بتوانند ارسال صوت توسط فرستنده‌های موجود را از آنالوگ به دیجتیال تبدیل کنند، ادامه داد:این تکنولوژی که به DRM معروف است توسط کمپانی‌های مهم ساخت فرستنده‌های رادیویی و تلویزیونی بدست آمده بود و اکنون نیز این دانش توسط محققان جهاددانشگاهی کسب شده است.
رییس جهاددانشگاهی با بیان اینکه جهاددانشگاهی در سه سطح آموزش عالی، علمی ـ کاربردی و آموزشهای تخصصی کوتاه مدت نیز فعالیت دارد، گفت: در حوزه آموزش‌های عالی دارای یک دانشگاه  بنام دانشگاه علم و فرهنگ و 7 مؤسسه آموزش عالی هستیم که تعداد دانشجویان ما در نیم سال دوم سال 86 حدود 13843 نفر بوده است.
وی افزود: در حوزه علمی ـ کاربردی نیز دارای 38 شعبه در سراسر کشور هستیم که تعداد دانشجویان شاغل به تحصیل در سال 86، 24912 نفر در 306 کد رشته تحصیل بوده و در حوزه آموزشهای کوتاه مدت نیز در سال گذشته 341197 نفر از خدمات آموزشی جهاددانشگاهی بهره‌مند شده‌اند.
دکتر طیبی با بیان اینکه در حوزه اشتغال و کارآفرینی نیز توسط جهاددانشگاهی برای حدود 19 هزار نفر در 17 استان کشوردوره‌های کسب و کار برگزار شده، ادامه داد: درحوزه پژوهش نیز با اجرای دو طرح پژوهشی شناسایی رویکر‌د‌های جدید در توانمند‌سازی نیروی کار و طراحی الگوی مناسب برای ایران و طرح بررسی وضعیت موجود SME ها‌ی ثبتی بر ICT و تجارت الکترونیکی و ارائه راهکارهای مناسب برای حمایت و پشتیبانی دولت از آنها از دیگر اقدامات است.
وی با اشاره به اینکه در سال 86 سومین همایش دوسالانه اشتغال و نظام آموزش عالی کشور برگزار شد،گفت: برگزاری هفته کارآفرینی در چندین استان و کشور و همکاری در برگزاری همایش ملی کارآفرینی دیجیتالی و همکاری در برگزاری سمینار بین‌المللی توسعه کارهای موفق از دیگر فعالیت‌های جهاد در سال گذشته است.
دکتر طیبی با اشاره به فعالیت‌های فرهنگی جهاددانشگاهی اظهار داشت: برگزاری بیست و سومین دوره مسابقات ملی قرآن دانشجویان ، تولید اخبار قرآنی توسط خبرگزاری قرآنی دانشجویان ایران و ایکنا به 17 زبان زنده دنیا ، برگزاری اولین دوره مسابقات ملی کتابخوانی قرآنی دانشجویان با حضور بیش از 36000 نفر از دانشجویان ، برگزاری اولین دوره انتخاب کتاب سال قرآن دانشجویان، برگزاری ششمین جشنواره پژوهشی، فرهنگی علمی و هنری طریق جاوید، برگزاری سومین اردوی ملی طریق جاوید در مشهد مقدس، برگزاری سومین دوره مسابقه ملی کتابخوانی آفتاب در آیینه و برگزاری اردوهای استانی طریق جاوید و کارگاههای آشنایی از مهمترین فعالیت‌های جهاددانشگاهی در حوزه فرهنگی است،
وی ادامه داد: برگزاری همایش نظرسنجی الکترونیکی ، برگزاری سلسله اردوهای جهادی در حوزه سلامت و پزشکی ، برگزاری دومین جشنواره مهر باران ویژه معرفی و تقدیر از گروههای جهادی دانشجویی، سلسله جلسات آئین دانشجوئی با عنوان سجاد ویژه آشنایی دانشجویان جدیدالورود ، اجرای طرح ملی دیدار با ستاره‌ها ، ایجاد صندوق‌های قرض‌الحسنه دانشجویان و برگزاری جشنواره‌های پایان‌نامه‌های سال دانشجویی، و کتاب سال دانشجویی از دیگر اقدامات مهم جهاددانشگاهی در حوزه فرهنگی است.
وی با اشاره به انتشار 286 عنوان کتاب از سوی سازمان انتشارات جهاددانشگاهی ، خاطرنشان کرد: برگزاری سومین اردوی علمی ـ فرهنگی ایران مرز پرگهر ویژه بازدید دانشجویان از صنایع مهم کشور ، برگزاری سومین همایش ملی خلیج فارس، برگزاری کارگاه‌های کد اخلاق جهانگردی، برگزاری دومین دوره آفرینش‌های هنری قرآنی با محوریت سوره فلق ، طرح ملی نکوداشت مقام استاد و برگزاری جشنواره ملی بهار با هدف تبیین و پرداختن همه جانبه به عنوان هر سال که از سوی مقام معظم رهبری نامگذاری می‌شود ، از دیگر فعالیت‌های شاخص جهاددانشگاهی در حوزه فرهنگ است.
وی افزود: در حوزه برنامه‌ریزی گام نخست ما تهیه سند چشم‌انداز فعالیت‌های جهاددانشگاهی در افق 1404 بود و در ادامه تهیه اهداف کمی 20 ساله و سپس اهداف کمی 3 ساله و در نهایت تهیه برنامه چهارم توسعه جهاددانشگاهی با معیارهای قابل سنجش و اندازه‌گیری در دستور کار قرارگرفت.
دکتر طیبی ادامه داد: نکات برجسته در سند چشم‌انداز و برنامه چهارم توسعه جهاددانشگاهی تشکیل قطبهای علم و فناروی در کلیه واحدها و پژوهشکده‌های جهاددانشگاهی سراسر کشور براساس توانایی و مزایای بومی استانها و نیازهای ملی کشور است.
وی صدور خدمات علمی و تخصصی جهاددانشگاهی و انجام پروژه‌های مشترک تحقیقاتی با مؤسسات معتبر بین‌المللی را از نکات شاخص دیگر در سند چشم‌انداز و برنامه توسعه جهاددانشگاهی دانست و افزود: از نکات مهم دیگر در سند چشم‌انداز جهاددانشگاهی توسعه آموزشهای عالی تخصصی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا با همکاری متقابل دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی جهاددانشگاهی و پژوهشکده‌های این نهاد است.
رییس جهاد دانشگاهی به راه‌اندازی دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری زیست‌شناسی تکوینی در دانشگاه علم و فرهنگ جهاددانشگاهی با همکاری پژوهشکده رویان اشاره نمود و تصریح کرد: بین‌المللی کردن فعالیت‌های آموزش عالی جهاددانشگاهی، دائمی شدن شعبه‌های خارج از کشور و جذب دانشجویان خارجی از اهداف دیگر حوزه آموزش‌های عالی در سند چشم‌انداز جهاددانشگاهی می‌باشد.
وی ادامه داد: جهاددانشگاهی در سه زمینة نفت، حمل و نقل ریلی و صنایع کانی غیر فلزی قادر است هم در خصوص کسب دانش فنی انجام مهندسی‌های پایه و هم ساخت تجهیزات مورد نیاز این صنایع حضور فعال داشته باشد.
رییس جهاد دانشگاهی افزود: در صنعت نفت و با حمایت رئیس محترم جمهور مذاکرات بسیار ارزنده‌ای را با مسوولان وزارت نفت، انجام داده‌ایم و در حال انعقاد چند قرارداد بزرگ برای ساخت چند محصول و تولید دانش فنی برای اولین بار در ایران هستیم.
وی درخصوص برخی از این پروژه‌ها گفت:طراحی و ساخت 5 دستگاه دکل حفاری نفت و گاز در خشکی، بررسی کاربرد ریز جلبک‌های توانمند در رفع آلودگی‌های نفتی، تصفیه بیولوژیکی پسماندهای کارخانه گل روغنی و دکل‌های حفاری، طراحی و ساخت UPS پرقدرت سه فاز،طراحی و ساخت ابزارهای درون چاهی نفت، طراحی و ساخت اسکرابر برای حذف گازهای گوگردی (SO2) از جمله این پروژه‌هاست.
رییس جهاد دانشگاهی ادامه داد:در حوزه صنعت حمل و نقل ریلی شهری و بین‌شهری همچنین صنایع کانی فلزی مذاکرات بسیار مفیدی را با دستگاه‌های مربوطه داشته‌ایم و امیدواریم در زمینة خودکفایی این صنایع حضور موفقی داشته باشیم .
وی گفت:در حوزه علوم انسانی و اجتماعی با توجه به اهمیت بحث توسعه در کشور و لزوم ایجاد مراکز تفکر، مطالعه و مشاوره در این حوزه بزودی پژوهشکده مطالعات توسعه در جهاددانشگاهی راه‌اندازی می‌شود.
دکتر طیبی یادآور شد: اقدام دیگری که در سال گذشته انجام شد اخذ مجوز تأسیس دو پارک علم و فناوری برای استان‌های تهران و کرمانشاه و 3 مرکز رشد بود که هدف از تأسیس این پارک‌ها انتقال فناوریهایی است که دوره بلوغ تولید نیمه صنعتی و یا صنعتی آنها در جهاددانشگاهی به پایان رسیده و باید از بدنه جهاددانشگاهی جدا شده و به صورت حرفه‌ای به جامعه و صنعت ارائه شوند.ح/الف