عمومی | دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

سرپرست مرکز بهداشت شهرستان بوشهر: خودآگاهی اولین گام برای رسیدن به خود مراقبتی

مهندس حسن فخرایی برنامه‌ریزی را اولین گام در خود مراقبتی و اولین قدم در تغییر نگرش دانست و گفت: گسترش این مراقبت در جامعه به‌ویژه در بین فرزندان، خانواده، دوستان، همسایگان و همشهریان از اهمیت بالایی برخوردار است اما  متاسفانه خود مراقبتی در افراد به دلیل اشتغال به امور زندگی مغفول مانده است.
فخرایی افزود: تاثیر خود مراقبتی در کاهش مراجعه به پزشکان عمومی تا ۴۰ درصد و پزشکان متخصص ۱۷ درصد، کاهش پذیرش در اورژانس تا ۵۰ درصد و بستری شدن نیز تا ۵۰ درصد است که یکی از جنبه‌های مهم مدیریت استرس به شمار می‎رود.
این مقام مسئول افزود : ۹۹ درصد درمان بر عهده بیمار و از طریق خود مراقبتی انجام می‌گیرد و جنبه‌های جسمی، روانی، عاطفی، معنوی و اجتماعی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
سرپرست مرکز بهداشت اظهار داشت: یافته‌های پژوهشی نشان داده است که خود مراقبتی در بیماری‌های مزمن به‌ویژه دیابت و پرفشاری باعث مراجعه بیشتر به مراکز درمانی شده  تحمیل هزینه‌های درمان را کاهش می‌دهد.
وی مخاطبان خود مراقبتی را همه مردم جامعه عنوان کرد و گفت: وزارت بهداشت مخاطب اصلی خود مراقبتی را قشر نوجوان و جوان معرفی کرده است چراکه سلامت این نسل سلامت آینده جامعه را تامین می‌کند.
مهندس فخرایی عنوان داشت: با توجه به اهمیت موضوع، مراقبین سلامت مرکز خدمات جامع سلامت شهید بهشتی به مدت دو روز در امامزاده محمدباقر واقع در کوی خواجه‌ها اقدام به برگزاری ایستگاه سلامت و دوره‌های آموزشی با موضوعات مدیریت استرس و پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر ، تغذیه سالم و تحرک بدنی کردند.
انتهای پیام/ ا.س- ۳۰۰۰