معیار تعامل موفق دانشگاه و صنعت، تجاریسازی پژوهشهای دانشگاهی است
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی بنیاد ملی نخبگان؛
آموزش عالی در کالبد دانشگاه در دورههای مختلف تاریخی سیر تحول گوناگونی داشته است. امروزه دانشگاههای آموزشمحور اولیه با عبور از دانشگاههای پژوهشمحور و کارآفرین به دانشگاههای جامعهمحور توسعه یافتهاند که در حل بسیاری از مشکلات جامعه و ارائه راهکارهای تخصصی و کاربردی نقش اساسی ایفا میکنند.
به منظور شناخت مسیر توسعه و الزامات مورد نیاز یک دانشگاه برای حضور در سیر حرکتی توسعه، «نشست تخصصی دانشگاه کارآفرین، الزامات و راهکارها» با حضور اساتید، سرآمدان و مستعدانبرتر استان اردبیل در دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد.
در این نشست، غلامحسین حسینینیا؛ عضو هئیتعلمی دانشگاه تهران با بیان اینکه بستر جریان فعالیتهای انسان در عصر حاضر متلاطم، غیرقابل پیشبینی و بر اساس تصمیمهای غیرخطی و غیرمتعارف است، گفت: با راهحلهای دیروز نمیتوان مسائل امروز و آینده را حل کرد؛ بلکه مسائل آینده باید با راهحلهای آینده اما در امروز حل شوند.
وی با اشاره به فلسفه وجودی دانشگاههای نسل چهارم و جامعهمحور، افزود: این دانشگاهها باید آیندهنگار بوده و با آیندهنگری دقیق، لوکوموتیو انتقال جامعه به آینده باشند.
حسینینیا با بیان اینکه در سالهای اخیر توسعه مبتنی بر تولید جای خود را به توسعه مبتنی بر دانایی داده است، تصریح کرد: نوآوری، نیرویانسانی، کارآفرینی و واحدهای تحقیق و توسعه، مشخصههای توسعه مبتنی بر دانایی بوده و ساختار آن نیز مراکز رشد و پارکهای علموفناوری، مناطق توسعه فناوریهای نوین، دالانهای علم و فناوری و دانشگاههای کارآفرین هستند.
عضو هیئتعلمی دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران با بیان اینکه در دانشگاههای نسل سوم علاوه بر حفظ جایگاه آموزشی و پژوهشی، باید مشارکت در توسعه اقتصادی بیشتر شود، یادآور شد: ایجاد قابلیتهای نهادی کارآفرینی اعم از شبکه سازمانهای تحقیق و توسعه، شبکه سازمانهای آموزش و مشاوره کارآفرینی، دانش کارآفرینی، مهارت کارآفرینی و نگرش کارآفرینی و همچنین ایجاد جریان نوآوری در منطقه، اعم از تحول رابطه دانشگاه، صنعت و دولت به منظور اجرای مدل پویا و تعاملی نوآوری، از جمله ماموریتهای اصلی یک دانشگاه کارآفرین است.
وی زایش ایده کسبوکار از پژوهش، استخراج پروژههای مخاطرهای جدید از ایدهها، راه اندازی شرکتهای انشعابی از پروژهها و تحکیم خلق ارزش اقتصادی از طریق شرکتهای انشعابی را از دیگر مراحل تجاریسازی دانش برشمرد.
حسینینیا ضمن اشاره به اینکه معیار تعامل موفق دانشگاه و صنعت، تجاریسازی ایدهها و پژوهشهای دانشگاهی است، خاطرنشان کرد: وقتی نرخ تغییرات محیط بیشتر از نرخ تغییرات درون سازمان باشد، پایان عمر سازمان فرا رسیده است.
عضو هیئتعلمی دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران در پایان تاکید کرد: تنها راه بقا و رشد دانشگاه، توسعه کارآفرینی دانشگاه و تبدیل به دانشگاه کارآفرین است.
در ادامه این نشست تخصصی اساتید و مستعدانبرتر حاضر در نشست به ارائه نظرات، پیشنهادات و سئوالات خود پرداختند.
لازم به ذکر است، نشست تخصصی دانشگاه کارآفرین، الزامات و راهکارها با همکاری بنیاد نخبگان استان اردبیل و دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد.