عمومی | معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

دومین سمپوزیوم «ترمیم پوست،سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی» برگزار شد



دومین سمپوزیوم «ترمیم پوست، سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی» با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی معاونت علمی در بیمارستان شهدای تجریش تهران برگزار شد.
به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، امیرعلی حمیدیه دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی معاونت علمی، در دومین سمپوزیوم «ترمیم پوست، سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی» از سلول‌های بنیادی به عنوان علم مهم و مستقلی یاد کرد که آینده‌ی روشنی برای آن پیش‌بینی می‌شود.
وی با اشاره به تلاش ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی معاونت علمی به‌منظور گسترش زیرساخت‌ها گفت: از طریق همکاری وزارت بهداشت و علوم، زیرساخت‌های رشد این علم در کشور فراهم شده است.
حمیدیه بیان کرد: ۲۶ کارگروه تخصصی در ستاد تشکیل شده است و لازم است در کلاس‌ها و کارهای تحقیقاتی و علمی و دانشگاه‌های نسل سه و چهار، علاوه بر استادان و دانشجویان، از کارآفرینان، شرکت‌های دانش‌بنیان و تمامی کسانی که می‌خواهند در جهت گسترش علم خدمت کنند استفاده شود. همچنین ضروری است در کنار حمایت‌های مالی دولتی، سرمایه‌های بخش خصوصی به رشد و ارتقای علوم سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی، کمک کند.
به گفته وی، در حال حاضر ۴۵ مرکز در حوزه سلول‌های بنیادی در حال فعالیت هستند. علاوه بر این، مراکز جامع سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی در سه قطب شمال: تبریز، جنوب: شیراز و مرکز: تهران ایجاد شده است. این مراکز جامع در دل دانشگاه‌ها شکل گرفته است. اما ۵۱ درصد از سهام آن به شرکت‌های دانش‌بنیان و ۴۹ درصد مابقی به دانشگاه تعلق دارد.
دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی معاونت علمی تاکید کرد: این مدل را پیاده کردیم چرا که معتقدیم علم وقتی توسعه پیدا می‌کند که بتواند خلق ثروت کند و نافع باشد و اگر علمی نافع نباشد و تبدیل به ثروت برای مردم کشور نشود جامع و کامل نبوده و از کارایی لازم برخوردار نیست.
وی افزود: بر همین اساس وظیفه دانشگاه و مراکز تحقیقاتی و استاد دانشگاه نمی‌بایست تنها تربیت دانشجو باشد بلکه کارآفرینی، ایجاد شغل و خلق ثروت برای کشور باید در صدر اهداف قرار بگیرد.
حمیدیه در ادامه به تعامل عمیق ستاد و آموزش‌وپرورش در جهت کاهش سن محققین اشاره کرد و از تاسیس پژوهش سراهای دانش‌آموزی در استان‌های البرز، فارس و کرمان خبر داد.
وی همچنین تاسیس نخستین مزرعه‌ی حیوانات آزمایشگاهی در کرمان، تنظیم نخستین آیین‌نامه درمانی سلول‌های بنیادی توسط وزارت بهداشت و درمان و ایجاد «شهر سلول» با همکاری دانشگاه خوارزمی را از دیگر فعالیت‌های مهم در حوزه‌ی سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی برشمرد.
روش‌های نوین سلول درمانی در بیمارهای پوستی و سوختگی، ژن‌درمانی در بیماری‌های ژنتیکی پوست، سلول‌های بنیادی و جوان‌سازی، الزامات مطالعات بالینی و چالش‌های سلول درمانی از جمله موضوعاتی است که در این رویداد علمی توسط محققان و اساتید ارائه شد.
پایان پیام/۲۹