عمومی | معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

شناخته‌ترین ابزار اپتیکی برای شکست نور چیست



شناخته‌ترین ابزار اپتیکی برای شکست نور عدسی هستند. عینک طبی، ذره‌بین، عدسی دوربین‌های عکاسی، دوربین‌های چشمی، تلسکوپ و میکروسکوپ همگی اشیایی هستند که از عدسی‌ها در آن استفاده‌شده است.
به گزارش مرکز ارتباطات  اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ عدسی، ابزار نوری است، که نور را عبور داده و موجب شکست نور می‌شود. برای آگاهی از چگونگی این اتفاق باید در نظر داشته باشیم که عدسی قطعه‌ای از جنس مواد شفاف شیشه‌ای یا پلاستیکی است که دو طرف آن مقطعی از یک کره یا استوانه است، در این حالت بسته به وضعیت مقطع کره یا استوانه، سطح عدسی‌ها ممکن است مسطح، مقعر یا محدب باشد.
نور در مرز عدسی‌ها ( هنگام ورود به عدسی و خروج از آن) شکسته می‌شود. اثر کلی این شکست‌ها در این مرزها این است که مسیر پرتوهای نور تغییر می‌کند. در حقیقت عدسی در مسیر پرتوهای نور به‌گونه‌ای تغییر ایجاد می‌کند که تصویر تشکیل می‌دهند.
نحوه شکست نور در هدسی های همگرا
در دسته عدسی همگرا، پرتوهای تابش، پس از شکست و گذرا از عدسی، به هم نزدیک می‌شوند( یعنی همگرا می‌شوند) در این عدسی‌ها، لبه نازک‌تر از وسط است و به‌طورمعمول برای کاربردهای متفاوت به شکل دو کوژ، کوژ تخت و هلالی همگرا ساخته می‌شوند.
در عدسی همگرا، پرتوهای تابش پس از شکست و گذر از عدسی، به هم نزدیک می‌شوند( یعنی همگرا می‌شوند) در این عدسی‌ها، لبه نازک‌تر از وسط است و به‌طورمعمول برای کاربردهای متفاوت به شکل دو کوژ، کوژ تخت و هلالی همگرا ساخته می‌شوند.
نحوه شکست نور در عدسی های واگرا
در عدسی‌های واگرا، پرتوهای تابش، پس از شکست و گذر از عدسی، از هم دور می‌شوند لبه این عدسی‌ها پهن‌تر از وسط آن است و به شکل دو کاو، کاو تخت و هلالی واگرا ساخته می‌شوند. انواع عدسی شامل نازک، عدسی‌های ضخیم عدسی‌های استوانه‌ای است.
بر اساس این گزارش ستاد توسعه فناوری لیزر، فوتونیک و ساختارهای میکرونی معاونت علمی؛ در حال حاضر  به‌منظور پیشرفت و توسعه در بخش فناوری‌های نوین در حال فعالیت است.
پایان پیام/۳۲