عمومی | دانشگاه علوم پزشکی مشهد

مهم ترین علامت درگیری عصب اولنار درد تیرکشنده در انگشت کوچک است

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و فوق تخصص جراحی دست گفت: عصب اولنار یکی از سه عصب اصلی دست است که با علائمی همچون درد تیرکشنده در انگشت کوچک، ضعف در مشت کردن، حرکات ظریف و افتادن اشیا از دست نمود پیدا می کند.

دکتر علی مرادی در گفتگو با وب دا گفت: عصب اولنار، که عضلات کف دست را کنترل می کند و اگر تحت فشار قرار گیرد در هر قسمت از مسیر باعث ضعف عضلات کف دست ،گزگز، مورمور و خواب رفتگی در انگشت کوچک و قسمت داخل انگشت چهارم می شود بیشترین مکان درگیری عصب اولنار در آرنج است در این صورت به آن سندرم تونل کوبیتال می گویند.

وی افزود: مهم ترین مشخصه این بیماری این است که فرد با درد تیرکشنده در انگشت کوچک و ضعف در مشت کردن و افتادن اشیا از دست مواجه می شود و این ممکن است در هر یک از دو دست اتفاق بیافتد.

دکتر مرادی اظهار داشت: عصب اولنار از قسمت داخل آرنج و زیر برجستگی داخل آرنج عبور می کند و می تواند بعلت شکستگی، ضربه یا ساختار و شکل ساختمانی ناحیه یا وجود توده ای در ناحیه تحت فشار قرار گیرد.

فوق تخصص جراحی دست مهم ترین راه تشخیص را علائم بالینی عنوان و تصریح کرد: در مرحله بعد نوار عصب و عضله و گاها ام ار آی کمک کننده است این بیماری در افرادی که در کودکی شکستگی در ناحیه آرنج داشته اند ممکن است در همان کودکی یا بزرگسالی دیده شود.

وی در خصوص درمان تاکید کرد: در مراحل خفیف جلوگیری از خم کردن بیش از حد آرنج مخصوصا به افرادی که حین مطالعه یا خواب عادت دارند دست های خود را زیر چانه بگذارند توصیه می شود، گاهی وقتها بیمار می تواند یک روسری یا پارچه را دور آرنج خود ببندد تا از حرکت بیش از حد آرنج در هنگام کار کردن و فعالیت جلوگیری شود.

دکتر مرادی در ادامه تصریح کرد: در صورت عدم جواب به درمان های معمول ممکن است نیاز به آزادسازی عصب به روش جراحی باشد و گاهی داروهای ضدالتهابی برای کاهش علائم تجویز می شود.

وی خاطرنشان کرد: معمولا برای پیشگیری راهی وجود ندارد تا زمانی که بیماری ایجاد شود در کل به همه افراد توصیه می شود بیش از حد آرنج ها خود را خم نکنند.

{jcomments on}