عمومی | جهاد دانشگاهی

رییس‌جمهور درپیامی به همایش جوانان وهویت ایرانی: <br>انقلاب اسلامی پرچمدار«هویت حقیقی انسان»است <br>رییس سازمان ملی جوانان: <br>«هویت»، برنامه مادر در بین تمام برنامه‌های ساماندهی امور جوانان است

اولین همایش ملی «جوانان و هویت ایرانی: همسازی عناصر دینی و ملی» به همت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی و سازمان ملی جوانان، 29 آبان ماه با پیام دکتر محمود احمدی نژاد رییس جمهوری اسلامی ایران در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرنگار «جوانان» ایسنا، در این همایش که پیام رییس جمهور توسط حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری ـ معاون رییس جمهور و رییس سازمان ملی جوانان ـ قرائت شد، رییس و معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی، معاون وزیر آموزش و پرورش، رییس سازمان جوانان هلال احمر و جمعی از اساتید، صاحب نظران و دانشجویان حضور داشتند.

رییس‌جمهور در پیامی به همایش ملی «جوانان و هویت ایرانی: همسازی عناصر دینی و ملی» با هشدار نسبت به برنامه‌ریزی دشمنان برای مقابله با هویت‌یابی جوانان، راه مقابله با تلاش سازمان یافته دشمن در عرصه فرهنگ را پاسداری آگاهانه، عالمانه و همه جانبه از هویت فرهنگی این ملت خواند، هویتی که برآیند هویت دینی، ملی و انقلابی او به منزله شناسنامه جامعه ایرانی است.

دکتر محمود احمدی‌نژاد در این پیام که توسط رییس‌سازمان ملی جوانان قرائت شد؛ با بیان اینکه هویت، مرز انسان و غیرانسان در پهنه هستی است و هویت‌یابی راهی است که از انسان آغاز شده و به سوی خدای بزرگ متهی می‌شود، افزود:‌ با شناخت هویت خویش، تصویری روشن از آینده فرد و جامعه فراروی انسان رخ می‌نماید و انسان به درستی نقش و جایگاه و شان والای خویش را در زندگی در می‌یابد و از این رهگذر هم از گذشته، ره توشه درس و عبرت می‌گیرد و هم در زمان حال با ایستادن بر جزیره فرصت، آینده را آنچنان که بایسته و شایسته است، می نگرد و می‌نگارد.

وی با اشاره به نگاه اسلام ناب و انقلاب اسلامی از هویت و وجه تمایزش با دیگر مکاتب و دیدگاه‌های بشری، تاکید کرد: مکاتب فکری مختلف جهان امروز که تحت تاثیر آموزه‌های اومانیستی هستند ، هویت انسان را گاهی به منزله طبیعت ثانویه و میراث نژادی و فرهنگی او گرفته‌اند، زمانی به هویت به منزله یک پدیده روانشناختی و از مقوله احساس نگریسته‌اند، در زمانی دیگر آن را راهبردی برای دستیابی به اهداف جامعه پنداشته‌اند و در برهه‌ای هویت را یک پدیده ارتباطی و اجتماعی دانسته‌اند، این نگاه‌ها اگر چه بعضا و تا حدی قابل توجه و قبول است، اما از جامعیت و عمق چندانی برخوردار نیستند و اما نگاه اسلام ، نگاهی همه جانبه، عمیق و دارای چارچوب معین در عین انعطاف پذیری است.

به گفته رییس‌جمهور، در منظر اسلام عزیز «فطرت الهی»، هویت، مشترک همه انسانهاست و فطرت انسان نه نقطه سرانجام که نقطه آغاز یک حرکت رو به کمال است. قرآن کریم هویت انسان را با جهت «الی الله» می‌شناسد که فقط و فقط در ارتباط او با مبدا هستی معنا می‌یابد و شخصیت حقیقی او از این رهگذر شکل می‌گیرد و چهره تابناک او در پرتو این ارتباط جلوه می‌کند و در این مسیر گزینش نوع رابطه او با حق است که عامل اصلی تعیین کننده هویت و کمال دهنده آن است.

احمدی‌نژاد ادامه داد: نگاه اسلامی به هویت، نگاهی کامل و جامع و راهگشاست، نگاهی که هم گذشته را می‌پالاید، هم حال را سامان می‌دهد، هم شعله امید به آینده‌ای روشن را در پرتوی تربیت و ولایت انسان کامل فروزان می‌سازد و مسیر نورانی خودشناسی، خودیابی، خودسازی و خودباوری تا جامعه سازی و جهانی سازی قرآنی را ترسیم می‌نماید.

وی راز اصلی بحران هویت امروز لیبرال دموکراسی غرب و قبل از آن کمونیسم شرق را غفلت از جست‌وجوی نقش و جایگاه انسان و جوان امروز در نظام هستی بیان کرد و افزود: اگر این مهم درست فهمیده شود و به خوبی و با زبان مناسب به نسلهای امروز و آینده ایران و جهان انتقال یابد، بخش عمده‌ای از رسالت و مسوولیتمان به انجام رسیده است.

به گفته رییس جمهور؛ انقلاب اسلامی که حرکتی انسان ساز و برخاسته از آموزه‌های زلال و حیاتی به رهبری انسانی خود ساخته و الهی بود، توانست فطرت مردم و جوانان را مورد خطاب قرار دهد و بیدار نماید و در مسیر شکل‌یابی و اوج‌گیری و تثبیت انقلاب از ابتدا تا به امروز پرچمدار «هویت حقیقی انسان» باشد، انقلاب اسلامی ایران در غوغای «ایسمها» و «ایده‌های جعلی» به وقوع پیوست و دست دل و جان همگان به ویژه جوانان را گرفت و دوباره به بوستان معطر دین و قرآن و معارف الهی رجعت داد.

از همان روزهای اول انقلاب اسلامی بود که شجره طیبه «خودباوری» و «عزت نفس» و «ما می توانیم» بالیدن گرفت و امروز ما در سی‌امین سال انقلاب اسلامی شاهد به بار نشستن آن و رویشهای سرسبز دیگری از رشد و پیشرفت مبتنی بر خودباوری و خود اتکایی هستیم و دیر نیست که شاخه‌های این شجره طوبی بر دیگر سرزمینهای اسلامی سایه گستراند و «هویت جمعی» جهان اسلام برای دیگر بار جوانه بزند و زمینه شکوفایی تمدن نوین اسلامی را که بر شالوده خون شهیدان و تلاشهای ماندگار انسانهای خود یافته بنا نهاده شده است، فراهم کند.

وی ادامه داد: این حرکت بیدار کننده که اینک تبدیل به جریان بالنده و پویا و تاریخ ساز شده است، علاوه بر آن که هویت ملی و دینی ایرانیان به ویژه جوانان عزیز را احیا کرده است، هویت‌یابی را دغدغه‌ امروز آزادگان جهان نیز کرده است، امروز به هر جای دنیا که پای در می‌نهیم این دغدغه‌ مقدس را می‌بینیم، که رو به رشد نهاده و آماده شکوفایی است.

رییس‌جمهور تاکید کرد: بی تردید دشمن مستکبر نیز آرام نشسته و نخواهد نشست، «غوغای جهانی سازی»، «دهکده جهانی»، «پایان تاریخ»، «نبرد تمدنها» همه و همه برای مقابله با همین هویت‌یابی است که دغدغه‌ انسان امروز شده است. آنان در این مسیر کانون برنامه‌های خود را بر مدیریت میل‌ها و رغبت‌ها نهاده و ابزار خود را شبهه و غفلت قرار داده‌اند تا جوان ایرانی که میراث‌دار میراث ماندگار قرنها تلاش دینی و ملی و سالهای تلاش انقلابی است از خود بیگانه سازد، بین او و گذشته روشنش فاصله اندازد و آینده را پیش روی او تاریک و مبهم جلوه دهد، تا ارتجاعی دیگر را رقم زند و مانند گذشته‌های نه چندان دور وی را از هویت‌یابی فعال که ثمره انقلاب اسلامی است به هویت یابی منفعلانه وا دارد.

وی راه مقابله با تلاش سازمان یافته دشمن در عرصه فرهنگ را پاسداری آگاهانه، عالمانه و همه جانبه از هویت فرهنگی این ملت خواند، هویتی که برآیند هویت دینی، ملی و انقلابی او به منزله شناسنامه جامعه ایرانی است.

وی گفت:‌ توجه به چشم‌انداز 20 ساله نظام و در آینده نزدیک تدوین برنامه پنجم سازندگی کشور ـ که بر گرفته از آموزه‌های ناب دینی و انقلابی است ـ می‌تواند ما را در این مسیر خطیر یاری نماید، به ویژه این که در سالهای اخیر رهنمودهای حکیمانه رهبر عزیزمان در ترسیم و تبیین مهندسی فرهنگی و فرهنگ کشور همراه با تلاشهای صاحبنظران و نهادهای دست اندرکار ، پیمودن این راه را هموارتر کرده است.

رییس‌جمهور از سازمان ملی جوانان خواست: برای کمک به این امر سرنوشت ساز، تمهیدات و بسترهای لازم را برای مقوله مهم و تاثیرگذار هویت به عنوان یک ماموریت اصلی فراهم نماید و با دعوت از نخبگان و صاحبنظران حوزه و دانشگاه و نهادهای ذیربط با تشکیل هم اندیشی‌ها و کارگروههای مفید و مؤثر به شکل مستمر دوره‌ای و سالانه، تحولات بخش هویت را با رهیابی‌های علمی و عینی رصد نماید و در این مسیر به فکر سرشار و روح زلال و ایده‌های خلاق و راهگشای نسل جوان و جوانان بیش از گذشته اعتماد نماید و از جوانان برای این موضوع حیاتی استمداد بجوید و در اولین فرصت ممکن نتایج مطالعات و تحقیقات جامع خود را به گونه‌ای که قابلیت تبدیل به برنامه عمل داشته باشد ، تنظیم نماید.

رییس‌جمهور ادامه داد: بی تردید در مقابله با هویت سازی جعلی دشمن، سهم هر نهاد کوچک و بزرگ اجتماعی از نهاد انسان ساز خانواده‌ تا مدرسه و محیط تعلیم و تربیت تا مراکز آموزش عالی و حوزه‌های مقدسه علمیه و نیز نهادهای عمومی به ویژه رسانه‌ها و رسانه ملی و بخشهای اثرگذار عرصه ادبیات و هنر و میراث فرهنگی مؤثر باید معلوم شود و همه این تلاشها در قالب برنامه‌های ملی هویت ذیل برنامه‌های پنجساله بر اساس اهداف سند چشم‌انداز، بالندگی هویت جوان ایرانی سامان مناسب یابد.

احمدی‌نژاد در خاتمه خطاب به جوانان، آنها را طلایه‌داران فردای روشن نظام اسلامی و جهان خواند و از آنها خواست: با اندیشه و تفکر برخاسته از آموزه‌های ناب دینی و انقلابی، گامهای اصلی آبادانی و پیشرفت ایران عزیز اسلامی را با گفتمان امید بخش عدالت بردارید و با ارائه الگوی عملی و عینی، جهان را به تحقق وعده آسمانی حکومت عدالت و عبودیت نزدیک‌تر کنید.

رییس سازمان ملی جوانان در ادامه همایش اعلام کرد: هر اقدامی که به هویت نسل جوان آسیب وارد کند، مانعی بر سر تحقق اهداف کشور خواهد بود.


رییس سازمان ملی جوانان:
«هویت»، برنامه مادر در بین تمام برنامه‌های ساماندهی امور جوانان است

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری نیز طی سخنانی در اولین همایش ملی جوانان و هویت ایرانی که صبح امروز در دانشگاه تهران توسط جهاد دانشگاهی و سازمان ملی جوانان برگزار شد، درباره اهمیت مقوله هویت جوانان جامعه گفت: برنامه هویت جوانان یک برنامه مادر و کلیدی در بین تمام برنامه‌های ساماندهی امور جوانان است، به طوری که نتیجه همه برنامه‌های دیگر جوانان باید در برنامه هویت خود را نشان دهد.

وی افزود:‌ این موضوع باید در کانون توجه و اولویت در مطالعات و تحقیقات و استمداد از اساتید پژوهشگاه‌ و نیز برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌گذاری‌های امور جوانان کشور قرار گیرد.

رییس سازمان ملی جوانان افزود: به نظر می‌رسد، امروز اصلی‌ترین نیاز جوانان ما مسئله هویت است که اگر این مسئله به خوبی موشکافی و بررسی شود، نتیجه آن مسیر روشن شکوفایی کشور را در پیش رو قرار می‌دهد.

وی تصریح کرد: هر اقدامی که منجر به شکوفایی هویت نسل جوان شود، به شکوفایی کشور منتهی می‌شود و هر آنچه به هویت جوان آسیب وارد کند، مانعی بر سر تحقق اهداف کشور خواهد بود.

وی با اشاره به اهمیت دوران جوانی به عنوان دوره استقرار مدیریت فردی و اجتماعی به ویژه در جامعه جوان امروز، اظهار کرد: با توجه به این که جزو جوان‌ترین کشورهای جهان هستیم، باید حفظ و ارتقای هویت جامع جوانان همیشه مدنظر سیاستگذاران و مجریان عرصه‌های گوناگون به خصوص عرصه فرهنگ و تعلیم و تربیت قرار گیرد.

رییس سازمان ملی جوانان در ادامه هدف از شبیخون فرهنگی را استحاله هویتی در نسل جوان کشور دانست و افزود: برای مقابله با این شبیخون فرهنگی باید تدابیر ویژه‌ای اندیشیده شود و از تمام ظرفیت‌های علمی و فرهنگی کشور با نوآوری و ابتکار و کمک گرفتن از خود جوانان استفاده شود، تا حتی از حوزه دفاع در برابر این تهاجم فرهنگی خود را به موضع هجوم منتقل کنیم و بر دشمن و آمیزه‌های شیطانی آن هجمه داشته باشیم، همان طور که انقلاب اسلامی همین کار را کرد.

وی ادامه داد: موضوع هویت که ناظر بر شاکله شخصیت انسان،‌ جامعه و جوان مسلمان امروز است باید در محور اهتمام و توجه مسوولان آحاد جامعه باشد.

رییس سازمان ملی جوانان با بیان این که در حوزه هویت جوانان، فقر زیادی در تولید ادبیات بومی داریم، گفت: بررسی‌های ما نشان می‌دهد، نیازمند تولید ادبیات بومی در حوزه هویت جوانان هستیم و اساتید و فرهیختگان ما باید در این عرصه قدم بردارند و ادبیاتی متناسب با شان ملت ایران عرضه کنند که امیدوارم برگزاری این همایش در درجه اول برای پاسخ به این نیاز ضروری باشد.

رییس سازمان ملی جوانان در پایان ابراز امیدواری کرد: امیدوارم پس از این همایش دبیرخانه دائمی همایش ملی جوانان و هویت ایرانی تشکیل شود، تا از دستاوردهای آن در برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌گذاری‌های کلان کشور استفاده شود.

همچنین، دکتر فروزنده جعفرزاده پور ـ دبیر علمی همایش ـ درباره اهداف برگزاری این همایش گفت: کوشش برای بازکاوی و تبیین ابعاد و مولفه‌های هویت ایرانی (دینی، ملی و انقلابی)، شناخت عمیق‌تر وجوه همسازی عناصر هویت ایرانی و نسبت آن‌ها با اقتدار و اتحاد ملی، شناخت عمیق‌تر نیازها، آسیب‌ها و عوامل اثرگذار فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و خانوادگی در ارتقا و تحکیم هویت جوانان، فراهم کردن زمینه‌های تحقق مفاد سند چشم‌انداز20 ساله برای تحکیم و تقویت هویت جوانان جلب نظر و بهره‌مندی از مشارکت نخبگان، صاحبنظران و محققان در عرصه سیاستگذاری و برنامه‌ریزی‌های مربوط به هویت جوانان، از جمله مهم‌ترین اهداف برگزاری این همایش هستند.

وی با اشاره به تعداد مقالات دریافتی در همایش، افزود: تعداد 178 مقاله به دبیرخانه ارسال شد که بیش از 60 درصد آن‌ها حاصل از پیمایش‌های میدانی و مطالعات تجربی است که اغلب از سوی استادان، محققان جوان و دانشجویان انجام شده است. محققان 26 استان کشور با ارسال مقاله در این همایش شرکت کرده‌اند که بیشترین تعداد مقالات مربوط به استان تهران بوده است.

دکتر جعفرزاده پور اعلام کرد که بیش از 70 درصد تولیدکنندگان مقالات همایش را مردان تشکیل می‌دهند و نزدیک به 90 مقاله در همایش پذیرفته شدند که 16 مقاله به صورت سخنرانی و پوستر در همایش ارایه خواهد شد و مابقی در کتاب مقالات همایش به چاپ رسیده است.

وی در پایان با اشاره برگزاری کارگروه‌های تخصصی در حاشیه این همایش اظهار کرد: چهار کارگروه تخصصی نمادها و هویت شهری، آموزش و پرورش و مساله هویت، امدادگری هویت بخش ایرانی و امام خمینی (ره)، انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، هویت دینی و ملی در حاشیه این همایش با حضور صاحب نظران این حوزه برگزار می‌شود.
خاطرنشان می کند،این همایش یکروزه با ارایه مقالات و برگزاری نشست های تخصصی به کار خود پایان داد.ح/الف