عمومی | جهاد دانشگاهی

گردهمایی سراسری مدیران شعب سازمان همیاری اشتغال فارغ التحصیلان جهاددانشگاهی در قم برگزار شد<br>دکتر طیبی:<br>کمک به اشتغال فارغ التحصیلان یکی از مأموریت‌های جهاددانشگاهی است

ششمین گردهمایی سراسری مدیران شعب سازمان همیاری اشتغال فارغ التحصیلان جهاددانشگاهی صبح امروز در شهر مقدس قم آغاز به کار کرد.
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، دکتر حمیدرضا طیبی در مراسم افتتاحیه این گردهمایی که با حضور محمد دکتر ناظمی اردکانی استاندار قم، دکتر محمدرضا سپهری معاون وزیرکار و امور اجتماعی، آیت‌ا... قاضی رییس دانشگاه قم برگزار شد، در سخنانی با بیان اینکه فناوری‌های تولید کسب و کار جزو فناوری‌های کانونی کشور محسوب می‌شوند، گفت: ماموریت جهاددانشگاهی همیاری و کمک به اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی است.
دکتر طیبی در ادامه افزود: برای رسیدن به توسعه پایدار نیازمند تربیت نیروی انسانی متعهد و متخصص هستیم .
وی با اشاره به اینکه باید استعدادهای نسل جوان در کشور شکوفا شود، عنوان کرد: دولت در این راستا باید به عنوان یک کارفرمای بزرگ با مردم همکاری داشته باشد.
رییس جهاددانشگاهی با اعلام اینکه، توسعه اقتصادی زمانی اتفاق می‌افتد که توسعه علمی ، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی حاصل شده باشد، افزود: یکی از مشکلاتی که سرعت توسعه کشور را کند کرده است عدم تحقق هریک از این عناصر است.
دکتر طیبی با اشاره به اقدامات جهاددانشگاهی در تدوین مدل‌های فناوری در کشور، خاطرنشان ساخت: امروزه فناوریهای نانو تکنولوژی، بیوتکنولوژی، فناوری اطلاعات، مدیریت و دانش کسب و کار در زمره فناوریهای کانونی کشور قرار گرفته‌اند.
وی وظیفه جهادگران جهاددانشگاهی را ارایه ارزشهای مهارتی به دانش آموختگان ذکر کرد و تصریح نمود: دانشگاه‌ها دانش لازم را به شکل تئوریک آموزش می‌دهند و جهاددانشگاهی باید به عنوان مکمل به سمت آموزشهای مهارتی حرکت کند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه گفت: باید کمک کنیم جوانان به سمت کارآفرینی حرکت کنند و این امر نیازمند یک اراده همگانی است .

دکتر طیبی با بیان اینکه باید فناوری مورد نیاز کشور را در داخل کشور تولید کنیم چون سایر کشورها فناوری‌شان را در اختیار ما قرار نمی‌دهند،افزود: برای رسیدن به اقتصادی بدون وابستگی به نفت نیازمند یک جهش در علم و فناوری هستیم.
وی با اشاره به اینکه باید تجربه تولید علم و فناوری در جامعه به بدنه جامعه هدایت شود،یادآور شد:واحدهای استانی جهاددانشگاهی نیز باید با توجه به ظرفیت بومی منطقه فعالیت خود را ادامه دهند.
گفتنی است، در این گردهمایی دهمین پورتال استانی اشتغال جهاددانشگاهی "jobiran" در قم افتتاح  شد.
لازم به ذکر است، در ادامه این گردهمایی محمدرضا سپهری معاون وزیر کار و امور اجتماعی و محمد  ناظمی اردکانی استاندار قم سخنرانی کردند و پس از آن شرکت کنندگان در این گردهمایی با آیات عظام صافی گلپایگانی،موسوی اردبیلی و نوری همدانی دیدار نموده و از رهنمودهای ایشان در رابطه با اهمیت اشتغال جوانان بهره‌مند شدند.


آیت الله صافی گلپایگانی:
امروز جهاد حقیقی ایجاد اشتغال برای جوانان است

حضرت آیت الله صافی گلپایگانی در دیدار با مدیران اشتغال جهاددانشگاهی گفت: ایجاد اشتغال برای بیکارها ، جهاد حقیقی است .
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی در دیدار با مدیران اشتغال و رؤسای برخی واحدهای جهاددانشگاهی سراسر کشور گفت: ایجاد اشتغال برای بیکارها به ویژه جوانان جهاد حقیقی است .
آیت الله صافی گلپایگانی با اشاره به این که ایجاد اشتغال، نیازمند رعایت مقدماتی همچون تناسب رشته‌های دانشگاهی با نیازهای جامعه است، افزود: هرچه روی مساله اشتغال بیشتر کار کنیم به رشد اخلاق در کشور بیشتر کمک کرده‌ایم.
وی با بیان اینکه امروز خانواده‌ها به دلیل بیکاری از هم پاشیده می‌شوند و جوانان به دنبال تشکیل خانواده نمی‌روند، خاطرنشان کرد: اگر مساله اشتغال درست شود، بسیاری از مسایل دیگر اصلاح می‌شود.
آیت الله صافی گلپایگانی با تاکید بر اینکه باید همه ارگان‌ها به این موضوع اهمیت بدهند، خواستار جهت گیری برنامه‌های درسی دانشگاه‌ها به این سمت شد و افزود: نباید تنها به مدرک بها داده شود.
وی با اشاره به اهمیت بالای کار در اسلام ودیدگاه ائمه معصوم (ع) در این باره ، تاسیس بنگاه‌های تولیدی و دیگر برنامه‌های افزایش اشتغال را امری مهم و مثبت ارزیابی کرد.

آیت الله موسوی اردبیلی:
اصلاحات باید از دانشگاه‌ها شروع شود

حضرت آیت الله عبدالکریم موسوی اردبیلی از مراجع عظام تقلید گفت: برای انجام اصلاحات در کشور باید اول از دانشگاه‌ها شورع کنیم .
به گزارش ایرنا، وی در دیدار مسئولان بخش اشتغال جهاددانشگاهی سراسر کشور اظهار داشت: دانشگاه‌ها به خاطر نقش مهم و تاثیرگذاری که در جامعه دارند و نقطه شروع مناسبی برای انجام اصلاحات به حساب می‌آیند.
وی با اشاره به شرایط فرهنگی کشور تصریح کرد: با توجه به شرایط جامعه و نفوذ فکری دشمن در اذهان عمومی جامعه و به ویژه جوانان نیاز ضروری است تا با همکاری و همفکری فرهیختگان و اساتید زبده دانشگاه‌ این نفوذ سد شود.
وی با اشاره به پتانسیل و ظرفیت‌های بالای دانشگاه‌های کشور افزود: اصلاح تربیت دینی و اخلاقی در دانشگاه‌ها بدون شک، جامعه را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد.
این مرجع تقلید با اشاره به فعالیت‌های جهاددانشگاهی کشور اظهار داشت: سابقه فعالیت‌های جهاددانشگاهی برای نظام اسلامی یک سابقه روشن است .
آیت الله موسوی اردبیلی این نهاد را از سازمان‌هایی دانست که همواره بدون کوچکترین چالشی در سیستم کاری خود، بهترین خدمات را به فرهنگ این کشور انجام داده است .
وی خطاب به مسئولان جهاددانشگاهی خاطرنشان کرد آنچه که برای قشر دانشجو  مهمتر از کسب مهارت شغلی است ارتقای اخلاق و تربیت اسلامی است . وی افزود: اساتید دانشگاه‌ها نیز دراین راستا موظفند راه و روش درست فکری را به دانشجویان ارجاع دهند.
وی تصریح کرد: جامعه نیاز مبرم دارد که دانشگاهها روی این مسئله دقت نظر بیشتری اعمال نمایند.
وی نقش جهاددانشگاهی را در سلامت فکری نسل جوان موثر دانست و تصریح کرد: این نهاد ارزشمند توانسته با اقدامات موثر فرهنگی فضای دانشگاهها را سالم و بدور از انحرافات فکری نگه دارد. وی در ادامه گفت: جهاددانشگاهی نباید فعالیت خود را تنها در دانشگاههای دولتی محدود نماید بلکه باید فعالیت همه دانشگاهها و موسسات آموزش عالی را زیرنظر داشته باشد.

استاندار قم:
جهاد دانشگاهی می‌تواند پل ارتباطی بین دانشگاه و جامعه کسب و کار باشد


استاندار قم در این گردهمایی یکی از مهمترین مشکلات اصلی کشور را اشتغال دانست و گفت: امروزه یکی از معیارهای توسعه یافتگی کشورها مساله اشتغال و کاهش نرخ بیکاری است.
دکتر ناظمی اردکانی در ادامه افزود:هر چقدر نرخ بیکاری کشور بیشتر باشد به این معنی بوده که نتوانسته‌ایم از منابع و استعدادهای کشور استفاده کنیم.
وی فعالیت جهادگران را در زمینه اشتغال قابل تقدیر دانست و گفت:برای رسیدن به اشتغال کامل ابتدا باید اشتغال کامل فارغ‌التحصیلان حاصل شود تا در نهایت منجر به اشتغال کل کشور شود.
ناظمی اردکانی با اشاره به اینکه در کشور منابع کافی وجود دارد،ادامه داد: خوشبختانه دولت نهم یکی از مهمترین برنامه‌های خود را ایجاد اشتغال قرار داده و در این زمینه مکانیزم‌های خوبی نیز پیش‌بینی شده است.
وی طرح‌ بنگاه‌های اقتصادی زودبازده را از مهمترین راهکارهای حل مشکل اشتغال دانست و افزود:در این مسیر نیازمند همکاری عزم ملی تمام دستگاه‌ها هستیم.
استاندار قم تهیه طرح‌های تیپ کسب و کار برای فارغ‌التحصیلان را از اقدامات مهم جهت ورود این افراد در بازارکار دانست و گفت: باید در مناطق مختلف با ظرفیت‌های بومی طرح‌های کسب و کار تهیه شود.
وی در پایان خاطرنشان کرد:جهاد دانشگاهی می‌تواند در بحث اشتغال پل ارتباطی بین جامعه دانشگاهی و جامعه کسب و کار باشد.

رییس موسسه کار و تامین اجتماعی:
دولت باید برای بهبود فضای کسب و کار کشور تدبیر کند

دکتر محمدرضا سپهری، رییس موسسه کار و تامین اجتماعی نیز در این گردهمایی به تشریح بحران اقتصادی جهان و پیامدهای آن بر فضای کسب و کار کشور پرداخت و گفت: از این بحران به عنوان یکی از بزرگترین بحران‌های غرب بعد از سال 1929 نام می‌برند.
وی با تشریح اثرات این بحران بر اقتصاد کشورهای غربی افزود: در حال در جهان شاهد افول سیستم تک قطبی آمریکا و حرکت به سمت جهانی نا قطبی هستیم.
سپهری شروع این رکود را ابتدا در بازار مسکن ذکر کرد و با بیان اینکه در ادامه بحران در بازارهای اعتباری و سرمایه ادامه یافت گفت: رکود در بازار فلزات ادامه پیدا کرد و اخیراً بازار اتومبیل دچار این رکود شده است.
وی با اشاره به اینکه بانکداری اسلامی و بدون ربا، کمترین آسیب‌ها را از این بحران دیده است عنوان کرد: دلیل این امر نیز پیروی این نظام اقتصادی از بخش‌های واقعی اقتصاد است.
رییس موسسه کار و تامین اجتماعی با شریح مبانی نظری و فلسفی این بحران ادامه داد: عدم اعتماد مردم به نظام اقتصادی سبب شده این بحران را بیشتر از گذشته داشته باشیم.
وی با بیان اینکه ساده‌لوحانه است که اگر فکر کنیم اقتصاد ما از این بحران آسیبی نمی‌بیند افزود: ما باید به این بیندیشیم که چگونه می‌توانیم از فرصت‌های این بحران بهترین استفاده را حاصل کنیم.
سپهری با اشاره به فرصت‌هایی که در گذشته کشور ما از دست داده است ادامه داد: در زمان فروپاشی شوروی سابق ما می‌توانستیم با در برگرفتن بازار کشورهای آسیایه میانه برای تمام افراد بیکار جامعه شغل ایجاد کنیم.
وی از سرنگونی دولت‌های افغانستان و عراق و حادثه 11 سپتامبر از دیگر بحران‌ها نام برد که می‌توانست برای ایران تبدیل به فرصت شود و افزود: هم‌اکنون 70 درصد بازار عراق در دست کشور ترکیه است و سهم ما کمتر از 20 درصد می‌رسد.
معاون وزیر کار و امور اجتماعی با اشاره به اینکه به این حجم از جوانان که وارد بازارکار کشور می‌شوند بعید است بتوانیم کار خاصی انجام دهیم افزود: باید از این بحران اقتصادی جهانی به نفع کشور استفاده کنیم.
وی با بیان اینکه پیامدهای این بحران سبب بیکاری 20 میلیون کارگر در سراسر جهان شده است افزود: کاهش قیمت نفت و صادرات و وادرات از شیوه‌های ورود این بحران به کشور خواهد شد.
سپهری کاهش قیمت نفت را تاثیرگذار در افزایش بیکاری در کشور دانست و گفت: پایین‌ بودن نرخ رشد سرمایه‌گذاری، عدم جذب سرمایه‌گذاری خارجی و نامناسب بودن فضای کسب و کار بالا بودن نرخ بیکاری از دیگر مشکلاتمان است.
وی با بیان اینکه دولت باید در جهت بهبود فضای کسب و کار در کشور بیاندیشد افزود: باید با رفع موانع تولید در کشور از کارآفرینانه واقعی حمایت شود.
رییس موسسه کار و تامین اجتماعی در پایان تاکید کرد: بحران اقتصاد جهانی اگر تهدیدهایی دارد می‌توانیم آن را به فرصت تبدیل و در جهت اشتغال کشور حرکت کنیم.
بر اساس این گزارش،علی‌احمدی، رییس سازمان همیاری اشتغال جهاد دانشگاهی نیز در ابتدای دیدار با مراجع عظام تقلید با تشریح روند شکل‌گیری جهاد دانشگاهی گفت: از سال 79 بخش اشتغال در این نهاد راه‌اندازی شده است.
وی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی در بخش اشتغال سعی کرده با ایجاد پایگاه‌های اطلاع‌رسانی زمینه‌های ارتباط کارفرمایان و کارجویان را هموارکند،افزود: هدف ما این بود تا تناسبی بین ورودی‌ها و خروجی‌های دانشگاه ایجاد کنیم.
احمدی در ادامه با اشاره به گزارش مرکز ملی آمار ایران در رابطه با تعداد نیروهای جوان جویای کار در سال‌های آینده گفت: در چهار سال آینده نیازمندیم هر سال یک میلیون فرصت شغلی ایجاد کنیم تا نرخ بیکاری در همین سطح فعلی باقی بماند.
وی در پایان از مراجع تقلید خواست برای استفاده از کمک های خیرین در بحث اشتغال و کارآفرینی رهکارهای لازم را ارایه دهند.

گفتنی است، این گردهمایی دو روزه عصر روز پنج شنبه با بحث و بررسی پیرامون مباحث تخصصی به کار خود پایان داد.ح/الف