عمومی | دانشگاه علوم پزشکی تهران

برگزاری کمیته بیمارستانی بررسی دلایل شرایط پر خطر و مرگ و میر مادر باردار در بیمارستان شهریار

این جلسه روز چهارشنبه ۲۴ مرداد ۹۷ و با هدف بررسی فرآیند درمان و تحلیل ریشه ای علل مورتالیتی-موربیدیتی مادر باردار پرخطر، با حضور دکتر تهرانیان رئیس گروه مادر، نوزاد و مامایی معاونت درمان، دکتر سلیمی نیا عضو هیئت علمی گروه تخصصی بیهوشی، نظری مسئول امور مامایی و اکبری کارشناس سلامت مادران معاونت درمان و همچنین جمعی از پزشکان و کارشناسان مسئول پرونده در سالن اجتماعات بیمارستان شهریار برگزار شد.
دکتر تهرانیان با اشاره به مراحل پذیرش و درمان مادر باردار، گفت: همه مادران باردار می توانند در هر مرحله از روند لیبر و زایمان پرخطر قلمداد شوند، لذا رزرو خون قبل از انجام هر گونه درمان، درخواست کمک قبل از Near miss شدن بیمار، تخمین دقیق میزان خونریزی، مشاوره با استاد معین زنان دانشگاه و استفاده از تجربیات اساتید این رشته می تواند در درمان بهینه بیماران کمک کننده باشد.
وی همچنین بر ضرورت اطلاع به موقع موارد پرخطر به معاونت درمان تاکید کرد و افزود: مصوباتی که در این کمیته های بیمارستانی مرگ و میر مادر باردار تدوین و در نهایت به تصویب کمیته دانشگاهی مورتالیتی و موربیدیتی می رسد، گام موثری در انجام اقدامات و مداخلات اصلاحی با هدف کاهش مرگ مادر در مراکر تابعه است.
دکتر سلیمی نیا متخصص بیهوشی و عضو کمیته مورتالیتی- موربیدیتی مادر باردار، در این جلسه ضمن تاکید بر وجود دستگاه ROTEM جهت تشخیص کوآگولوپاتی در ICU های بیمارستانی گفت: محاسبه دقیق میزان فرآورده های خونی و کریستالوئیدهای تزریقی در درمان مادران باردار مبتلا به شوک هموراژیک، گام موثری در روند درمان مادران پرخطر است. وی درخصوص ضرورت استفاده از آنژیوکت های سایز بزرگ، نحوه صحیح تعبیه CV line به منظور جلوگیری از ایجاد پنموتوراکس نکاتی را یادآور شد.
نظری مسئول امور مامایی معاونت درمان ضمن جمع بندی مطالب طرح شده گفت: باید اشکالات سیستماتیک چون عدم انجام کار تیمی منسجم و موثر، عدم مستند سازی درست پرونده بیمار ، عدم وجود نیروی انسانی مکفی در بلوک زایمان و عدم انجام اقدامات درمانی لازم در زمان مناسب و... مورد بازنگری و اصلاح قرار گیرد تا از موارد مورتالیتی و موربیدیتی های مادری قابل اجتناب پیشگیری کنیم.
خبر: باهو