مهندسی | دانشگاه صنعتی شریف

با تلاش محققین دانشگاه شریف: نصب موفق لاینر فلزی شفت فشار قائم نیروگاه "اوما اویا" در سریلانکا

به گزارش روابط عمومی؛ با نصب آخرین قطعه آبراهه قائم نیروگاه اوما اویا در سریلانکا، عملا کار شافت فشار ۶۲۰ متری این نیروگاه با روشی کاملا نوین برای اولین بار در جهان و در زمانی کمتر از یک چهارم روشهای رایج با موفقیت به پایان رسید.

به گفته دکتر دورعلی استاد دانشکده مهندسی مکانیک، مجموعه رباتیکی این پروژه که از بخش های کلیدی و بسیار موثر این طرح محسوب می گردد، به طور کامل در ایران طراحی و ساخته و به کشور سریلانکا ارسال گردید.

این مجموعه ماشین آلات با انتقال لوله‌های پوشش فلزی ، نفرات و تجهیزات، امکان انجام عملیات نصب لاینرهای فلزی شافت‌های قائم نیروگاهها را به صورت ایمن و با سرعت بالا فراهم آورد. فرآیند لوله‌گذاری برای لوله های با قطر ۲.۲ متر، طول ۹ متر، و وزن حدود ۲۵ تن طراحی گردید. این ربات ها که یک مجموعه ۶ عضوی را تشکیل میدهند، قادرند لوله‌ها را در تونل‌های عمودی به عمق ۶۵۰ متر به صورت دقیقاً هم‌راستا نمایند تا عملیات جوشکاری صورت پذیرد. این مجموعه در زمانی کمتر از یک چهارم زمان برای روشهای معمول این کار را انجام داده که در نوع خود بی نظیر است.
مجموعه رباتیکی قادر است با تغییراتی در کاربردهای مشابه مورد استفاده قرار گرفته و روش ابتکاری بکار گرفته شده در سایر پروژه های نیروگاهی جایگزین روشهای معمول گردد.
سرپرست مرکز طراحی سیستم و اتوماسیون دورعلی افزود؛ این لطف الهی نتیجه خودباوری، نوآوری، تلاش خستگی ناپذیر، دقت درکار و استفاده درست از توانایی های مهندسی مجموعه و اطمینان کارفرما به توانایی های مجموعه ما بوده است. شرکت فراب پیمانکار ساخت نیروگاه می باشد و این پروژه بعنوان بخشی از پروژه ساخت نیروگاه به مجموعه ما محول شده بود.