عمومی | سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور

برگزاری دومین نشست هم اندیشی "دومین همایش و نمایشگاه تخصصی بین‌المللی اکتشاف مواد معدنی"با حضور معدنکاران و شرکت‌های بزرگ اکتشافی

به گزارش روابط‌عمومی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، دومین همایش و نمایشگاه تخصصی بین‌المللی اکتشاف مواد معدنی(IRANGMEX) با نگرش ویژه بر توسعه پایدار، چهارشنبه ۲۴ مرداد۹۷، در محل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران و با حضور معدنکاران و شرکت های بزرگ اکتشافی برگزار شد.

در ابتدای این نشست، دکتر عباس گل محمدی، معاون اکتشاف سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور و دبیر علمی این همایش به بیان سرفصل ها، برنامه های همایش و ضرورت برگزاری و استمرار چنین همایش ها و نمایشگاه هایی پرداخت.

وی با اشاره به برگزاری اولین دوره این همایش در ۶ سال قبل بیان کرد: همایش های مختلفی در کشور برگزار شده و بحث اکتشاف در این میان مهجور واقع شده است و امیدواریم سنگ بنای یک تشکل منظم ایجاد شود که بتوان به نتایج مطلوبی رسید.

گل محمدی ضمن اشاره به برگزاری ماهانه این نشست ها خاطر نشان کرد: در جلسات پیش رو از سرمایه گذاران، دانشگاهیان، مشاوران اکتشاف و سایر ذینفعانی که می توانند در بحث اکتشاف دخیل شوند دعوت و از نقطه نظراتشان استفاده خواهیم کرد.

معاون اکتشاف سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی با اشاره به خلاءهای موجود در بخش اکتشاف گفت: بنا به ضرورت، ۵ محور شامل: به روز رسانی و الزامات پیاده سازی و اجرای استراتژی اکتشاف مواد معدنی در کشور، استفاده از تکنولوژی و دانش روز در حمایت از طرح های نوآورانه و خلاقانه، سرمایه گذاری و روش های جذب و تامین سرمایه، تجهیزات و ماشین آلات و نیز توانمندسازی منابع انسانی در این همایش در نظر گرفته شده است.

وی افزود: تاکنون در چند مرحله با محوریت وزارت خانه، سازمان های مختلف، دانشگاه ها و شرکت های برجسته، تدوین استراتژی اکتشاف صورت گرفته و این امر باید به صورت هماهنگ ادامه پیدا کند.

گل محمدی خبر داد: در استفاده از تکنولوژی و دانش روز در حمایت از طرح های نوآورانه و خلاقانه در این مدت موارد خوبی به سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی ارجاع داده شد که در یکی از این موارد لایه اطلاعاتی دیگری به لایه های اکتشافی افزوده خواهد شد و منجر به کاهش هزینه، ریسک اکتشاف و ایجاد انگیزه برای سرمایه گذار خواهد شد.

وی در ادامه بیان کرد: در موضوع سرمایه گذاری و روش های جذب و تامین سرمایه با الگوبرداری از سطح دنیا و مدلسازی در داخل کشور، ارزش افزوده ایجاد خواهیم کرد که سنگ بنای توسعه معدنی خواهد بود. معاون اکتشاف سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی گفت: شاید تجهیزات و ماشین آلات در بخش اکتشاف به گستردگی استخراج و فراوری نباشد ولی حائز اهمیت بسیاری است.

وی افزود: توانمندسازی منابع انسانی و به روزرسانی کارشناسان ضرورت دارد که در این زمینه از دانشگاهیان کمک خواهیم گرفت.

در ادامه این نشست محمود بندرچی؛ مدیر اجرایی همایش و نمایشگاه تخصصی بین‌المللی اکتشاف مواد معدنی به عنوان برگزار کننده، به ارایه دوره قبلی این همایش و دستاوردهای آن پرداخت و رزومه ای از شرکت برگزار کننده ارایه داد.

وی از موانع پیش رو به نبود بانک جامع اطلاعاتی شرکت های اکتشافی در حوزه های داخلی و خارجی و نیز عدم مشارکت ارگان ها، تشکل های دانشگاه های ذیربط اشاره کرد و در این زمینه از دست اندرکاران تقاضای همکاری کرد.

وی ابراز امیدواری کرد: در همایش پیش رو از کتاب جامع صنایع اکتشافی کشور و شرکت های فعال خارجی اکتشافی رونمایی شود و در اختیار فعالین این حوزه قرار بگیرد.

مدیراجرایی این همایش، در خصوص معرفی فرصت های سرمایه گذاری در حوزه اکتشاف مواد معدنی خاطر نشان کرد: در دوره اول این امر به صورت ناقص انجام شد و امیدواریم بتوانیم در این دوره به صورت کاملتر انجام شود.

در ادامه، معدنکاران و شرکت های بزرگ اکتشافی حاضر در جلسه به گفتگو و تبادل نظر در خصوص محورهای همایش نشستند و نیز درباره فرصت ها و چالش های پیش روی شرکت های سرمایه گذار در اکتشاف مواد معدنی تبادل نظر کردند.

در انتهای نشست دکتر فتحی، معاونت تامین مالی شرکت تامین سرمایه امین در خصوص نقش صندوق اکتشاف در توسعه صنعت-معدن و جلب مشارکت های مردمی توضیحاتی ارایه کرد.

وی با توجه به ریسک بالای اکتشاف افزود: بانک ها علاقه ای به سرمایه گذاری در این بخش ندارند و طرح اولیه ای توسط معاونت اکتشاف سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی به سازمان بورس ارایه شده و امیدواریم با آگاه سازی مردم در زمینه اکتشاف و ریسک های آن بتوانیم مردم را به جذابیت صندوق های اکتشافی و سرمایه گذاری در این بخش علاقه مند سازیم.

شایان ذکر است، به منظور مشارکت تمامی بخش های معدنی محل نشست بعدی خانه معدن ایران تعیین شد.