عمومی | جهاد دانشگاهی

برگزیدگان دومین جشنواره ملی بهار معرفی شدند<br>رییس جهاد دانشگاهی:<br>اقتدار، امنیت و توسعه کشور در سایه شکوفایی استعدادها محقق می‌شود

دومین جشنواره ملی بهار با عنوان «نوآوری و شکوفایی» چهارشنبه 16 اردیبهشت ماه با معرفی برترین‌های رشته‌های مختلف و تجلیل رئیس جهاد دانشگاهی از آنها، در سالن همایش‌ رازی به کار خود پایان داد.


رییس جهاد دانشگاهی:


اقتدار، امنیت و توسعه کشور در سایه شکوفایی استعدادها محقق می‌شود


میزان درآمد سالانه کشورها، از شاخصهای میزان شکفتگی خلاقیتهاست



رییس جهاد دانشگاهی گفت: راه اقتدار، امنیت و توسعه کشور در سایه توسعه علمی و فناوری کشور و شکوفایی استعدادها به وجود می‌آید که برای رسیدن به آن باید برنامه‌ریزی شده و از توانمندیهای داخلی به نحو احسن استفاده شود.

به گزارش خبرنگار صنفی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر طیبی در مراسم اختتامیه دومین جشنواره ملی بهار با عنوان « نوآوری و شکوفایی» و افتتاحیه سومین جشنواره ملی بهار با عنوان « اصلاح الگوی مصرف»، عنوان کرد: بحث نوآوری و شکوفایی که جشنواره دوم به آن پرداخت، از اهمیت بالایی برخوردار است، چراکه شکوفایی یک ملت در شکوفایی تک تک انسانهای آن ملت نهفته است.

وی افزود: اگر ما بتوانیم شرایط خلاقیت را در تک تک انسانها فراهم کنیم، توسعه در کشور اتفاق می‌افتد و در این راستا معیار و شاخص بسیار مناسبی که می‌تواند میزان شکفتگی خلاقیتها را در جامعه بیان کند، میزان درآمد سالانه آن کشور است.

طیبی با بیان اینکه درآمد سالانه ما بین 3 تا 4 هزار دلار است، خاطر نشان کرد: ‌اگر درآمد نفت و فروش سایر منابع را کاهش دهیم و آن را با درآمد کشوری که نفت ندارد و درآمد سالانه آن حدود 40 هزار دلار است مقایسه کنیم، متوجه خواهیم شد که بسیاری از استعدادهای ما شکوفا نشده است.

وی با اشاره به تاکیدات مکرر مقام معظم رهبری در خصوص توسعه علمی و فناوری کشور و با اشاره به نامگذاری سال گذشته به عنوان «‌ نوآوری و شکوفایی»، اظهار کرد: در این حوزه باید کار جدی انجام گیرد. راه اقتدار، امنیت و توسعه کشور از توسعه علم و فناوری کشور و شکوفایی استعدادهای ما به وجود می‌آید که برای تحقق به این امر، برنامه‌ریزی و استفاده از توانمندیهای داخلی، مسئولیتی است که بر عهده دولتها و مسئولان قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه در ادامه این راه تلاش و حمایت مردم نیز مهم است، تصریح کرد: علت ارزانتر بودن برخی از محصولات خارجی در مقایسه با محصولات مشابه داخلی، با وجود موانع متفرقه‌ای که بر سر راه ورود این محصولات به ایران وجود دارد، انجام نشدن کار علمی و فناورانه در کشور برای ارتقای کیفیت تولید این محصولات در داخل کشور است.

رییس جهاد دانشگاهی با اشاره به اینکه این تحقیقات باید توسط جوانان به علت استعدادهای فراوان آنها انجام شود، افزود: مقام معظم رهبری سال 88 را سال اصلاح الگوی مصرف نامگذاری کرده‌اند. عدم باور به توانمندی منابع انسانی با هوش و با استعداد کشور در تامین نیازهای جامعه از مصادیق درست استفاده نکردن از منابع و شامل بحث اصلاح الگوی مصرف می‌شود.

وی ادامه داد: اصلاح الگوی مصرف شامل خرید محصول ایرانی برای حمایت از تولید آن به جای محصول خارجی توسط مردم هم می‌شود. دقت در انجام خریدهای ارزی خارجی و نگاه به داخل داشتن از مصادیق دیگر اصلاح الگوی مصرف است.

رییس جهاد دانشگاهی با اشاره به اینکه این کارها باید توسط جوانان به علت استعدادهای فراوان آنها ایجاد شود، افزود: مقام معظم رهبری با نامگذاری سال 88 به نام سال « اصلاح الگوی مصرف» به علت عدم استفاده از توانمندیها، به استفاده نامناسب از الگوها توجه فرمودند که وظیفه ما در حال حاضر این است که در برنامه‌ها تجدید نظر کنیم.

وی ادامه داد: معنی دیگری که از اصطلاح « اصلاح الگوی مصرف» استنباط می‌شود، این است که ارزها نباید به خارج از کشور بروند. مردم و ما نیز باید این همت و حمایت را بکنیم، چراکه در صورت عدم هماهنگی بین دولت و مردم، توسعه اتفاق نخواهد افتاد.

طیبی با اشاره به بحث امسال جشنواره سوم یعنی «اصلاح الگوی مصرف»، منابع را به سه دسته انسانی، مالی و طبیعی تقسیم و عنوان کرد: مهمترین عامل در بحث اصلاح الگوی مصرف، توسعه فرهنگی است که برای اصلاح نیاز به برنامه‌ریزی هوشمند دارد و در نهایت آزاد سازی قیمتها که منجر به اصلاح الگوی مصرف می‌شود.

رییس جهاد دانشگاهی در پایان با اعلام نتایج یک نظر سنجی در خصوص فرمایشات مقام معظم رهبری در راستای طرح اصلاح الگوی مصرف، اعلام کرد: اکثریت آراء بالغ بر60 درصد افراد اتفاق نظر داشتند که برای تحقق این امر، باید کار فرهنگ سازی انجام گیرد تا در نهایت منجر به اصلاح الگوی مصرف شود.





رییس نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاهها:


امتیاز مهم جهاد دانشگاهی درعرصه‌ نوآوری اعتماد به جوانان است


اصلاح الگوی مصرف مساله‌ای نیست که با بخشنامه اجرا شود



رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با بیان اینکه امتیاز مهم جهاد دانشگاهی در عرصه‌ نوآوری و شکوفایی، اعتماد به جوانان است، گفت: جوانان به عنوان سرمایه‌های لایزال و سرچشمه‌های همیشه در حال جوش هستند که جهاد دانشگاهی نیز همیشه به این نسل پرشور و پر استعداد دسترسی کامل دارد.

به گزارش خبرنگار صنفی فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان در مراسم اختتامیه دومین جشنواره ملی بهار با عنوان « نوآوری و شکوفایی» و افتتاحیه سومین جشنواره ملی بهار با عنوان « اصلاح الگوی مصرف» که با حضور رییس جهاد دانشگاهی برگزار شد، اظهار کرد: دانشجویان معنای خستگی را نمی‌فهمند، هر کجا که جوانان بوده‌اند و مجموعه‌ای به آنها اعتماد کرده بالندگی خوبی را شاهد بوده‌ایم.

وی افزود: جهاد دانشگاهی با گذشت30 سال از قدمت آن، همچنان نشان داده که در عرصه‌ خلاقیت و نوآوری یک مجموعه مثال زدنی است.

محمدیان تصریح کرد: ‌در سال نوآوری و شکوفایی، تمامی فعالیت‌ها فقط در حد آغاز بوده است، زیرا نوآوری و شکوفایی موضوعی نیست که در یک سال بتوان به آن اکتفا کرد. ما همیشه نیازمند به نوآوری هستیم و آفرینش خداوند، آفرینشی است که هر لحظه در حال نو شدن و تغییر و تحول است.

وی با بیان اینکه اصلاح الگوی مصرف مانند نوآوری و شکوفایی کار یک ساله نیست و نیازمند طی زمان است، اظهار کرد: ‌امیدواریم با ارایه فرصت جهاد دانشگاهی به جوانان شاهد ایده‌های جدید و تبدیل آنها به یک مطالبه عمومی باشیم.

رییس نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاهها در ادامه با اشاره به اینکه ملاک‌های ارزیابی هر فرد، به سال است، عنوان کرد: در تعلیمات دینی این ملاک‌ها به روز است اگر نسبت به روز گذشته موفق بودیم پس در حال پیشرفت به جلو هستیم.

محمدیان با بیان اینکه وظیفه‌ ما این است که گردش نخبگی مانند گردش خون که عامل حیات انسانی است و توقف آن باعث سکته‌ مغزی می‌شود، انجام گیرد، عنوان کرد: آینده هر جامعه‌ای بدون حضور جوانان روشن و مقدور نیست و این سرمایه 3 میلیون و 500 هزار نفری جوانان در مراکز علمی می‌تواند هر کشوری را آباد کند.

وی ادامه داد: فضای دانشگاهها نیازمند اعتماد به جوانان، بستر سازی برای رشد و تعالی آنها و کمک به آنان در مسیر ابتکار و خلاقیت است که امیدواریم مجریان و مسئولان به موضوع کلیدی اعتماد، توجه کنند و به امر کمک به جوانان اهمیت بیشتری بدهند و از این سرمایه فوق‌العاده زیاد نهایت استفاده را بکنند.

محمدیان با بیان اینکه کار اصلی این جشنواره، فرهنگ سازی و ایده پردازی است، اظهار کرد: انتظار می‌رود این کار در دانشگاهها اتفاق بیفتد. اصلاح الگوی مصرف مساله‌ای نیست که با بخشنامه اجرا شود. دانشگاهها بهترین فرصت را دارند تا ابعاد مختلف موضوع مصرف را در کشور مورد بررسی قرار دهند تا این ایده‌ها از دانشگاه به جامعه منتقل شود.

همچنین دکتر فاضلی رییس جهاد دانشگاهی واحد علوم پزشکی ایران در خصوص روند برگزاری و اجرایی جشنواره، بیان کرد: رهبر فرزانه جمهوری اسلامی ایران هر ساله پیام حکیمانه‌ای جهت سیر پیشرفت جامعه اعلام می‌کنند که جهاد دانشگاهی از سال 86 با هدف بسط نظری، حاکمیت گفتمانی و تحقق عملی بر آن شد، جشنواره‌ای در محورهای مختلف این شعارها ویژه دانشگاهیان سراسر کشور برگزار کند.

وی درباره‌ اهداف برگزاری این جشنواره‌ها عنوان کرد: ‌تبیین وجود و ابعاد نظری و کارکردی شعار سال، تعمین گرایش‌ها و باورهای دینی و علمی، افزایش انگیزه برای انجام فعالیتهای علمی و فرهنگی، بستر سازی مناسب برای ایده پردازی و افزایش آگاهی و تقویت مشارت دانشجویان در حرکات ملی از جمله اهداف برگزاری این جشنواره‌ها محسوب می‌شوند.

فاضلی افزود: این جشنواره‌ها با محورهای فرهنگی ( فیلم کوتاه، شعر، عکاسی) ، پژوهشی ( طرح و ایده، مقاله، وبلاگ) و آموزش ( وبلاگ نویسی، مسابقات اینترنتی برگزار می‌شود. همچنین در گروه کتاب خوانی گروه کمیته علمی جشنواره موفق به تهیه و چاپ مجموعه نوآوری و شکوفایی با سه عنوان نوآوری، شکوفایی و نوآوری و شکوفایی از دیدگاه قرآنی شدند.

وی با اعلام اینکه 7 هزار جلد از این مجموعه در بین دانشجویان سراسر کشور توزیع شده است، اظهار کرد: ‌کمیته اجرایی جشنواره به منظور آشنایی مخاطب، 4 هزار نسخه پوستر،20 هزار پروستور و 50 هزار کراکت در سطح دانشگاهها توزیع کرده است.

رییس جهاد دانشگاهی واحد علوم پزشکی ایران با بیان اینکه 614 اثر به دبیرخانه ارسال شده است، تصریح کرد: در پخش طرح و ایده 142 اثر، مقاله 96 اثر، وبلاگ 58 اثر، فیلم 31 اثر، عکاسی 24 اثر، شعر 256 اثر و تجلیل از آثار پیشین 10 اثر به دبیرخانه ارسال شد. همچنین در مسابقه کتاب خوانی 7 هزار نفر و مسابقه اینترنتی 5 هزار نفر شرکت کردند.

وی در پایان با اعلام این که 164 نفر به عنوان برگزیدگان این جشنواره معرفی شدند، بیان کرد: بهره‌مندان این جشنواره از سال 86 تا سال 87 به میزان چشمگیری افزایش یافتند که تمامی اینها نشان از استقبال جوانان و دانشجویان به امر نوآوری و شکوفایی است.

گفتنی است، در پایان این مراسم ضمن گرامیداشت یاد و خاطره مرحوم دکتر کاظمی آشتیانی، از برگزیدگان دومین جشنواره ملی بهار با عنوان « نوآوری و شکوفایی» تقدیر شد.ح/الف