عمومی | دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

مراقبت‌های پیش از بارداری نقش تعیین‌کننده‌ای را در داشتن یک بارداری سالم ایفا می‌کند

مکیه ستار زاده عنوان داشت: در واقع مراقبت‌های پیش از بارداری تعیین خواهد کرد که آیا مادر آمادگی لازم برای بارداری را دارد و یا اینکه تحت چه شرایطی می‌توان یک بارداری بی‌خطر برای مادر و نوزاد را ایجاد کرد.
وی با بیان اینکه، بارداری نیاز به ایجاد یک بستر خاص و ایده‌آل دارد افزود: قبل از بارداری نیاز است فرد ویتامین‌های خاصی را مصرف کند، با انجام آزمایشات مختلف از سلامت جسمی خودآگاه شود، توصیه‌های تغذیه‌ای قبل از بارداری را دریافت کند و ازنظر ابتلا به بیماری‌هایی نظیر فشارخون، دیابت، تیروئید و ... مورد بررسی قرار بگیرد.
ستار زاده با ابراز نگرانی از عدم مراجعه به‌موقع مادران پس از اطلاع از بارداری به خانه‌های بهداشت و مراکز خدمات جامع سلامت برای انجام مراقبت‌های لازم گفت: بسیاری از مرگ‌ها و مرده‌زایی‌هایی که برای نوزادان اتفاق می‌افتد ناشی از عدم مراجعه به‌موقع به این مراکز و درنتیجه تشخیص دیرهنگام مشکلات مادر و جنین است.
وی خاطرنشان کرد: تمامی کارکنان شامل بهورز، مراقبین سلامت، ماما، پزشک و سایر مسئولین بهداشت و درمان آمادگی کامل را برای کمک به یک بارداری سالم و بی‌خطر برای مادر و جنین را دارند و این مستلزم همکاری خانواده‌ها و توجه و اهمیت به توصیه‌ها و نگرانی‌های آن‌ها دارد.
کارشناس مامایی شبکه بهداشت و درمان تنگستان اضافه کرد: علی‌رغم تلاش‌های صورت گرفته برای تولد یک نوزاد سالم، متاسفانه در مواقعی شاهد مرده زایی و مرگ در بارداری‌ها هستیم که بررسی‌های صورت گرفته نشان از عدم مراجعه به‌موقع و در نتیجه جلوگیری از تصمیم‌گیری ثمربخش پزشک برای جلوگیری از این اتفاق می‌باشد.
ستار زاده با بیان اینکه در اولین ساعات پس از تولد می‌توان از مرگ نوزاد جلوگیری کرد بیان داشت: مراجعه به خانه‌های بهداشت و مراکز خدمات جامع سلامت در روزهای ۳ تا ۵ روز اول تولد و بررسی عوامل خطر کودک و پس‌ازآن ویزیت پزشک می‌تواند کمک شایانی را به کشف مشکلات سلامتی نوزادان و در نتیجه پیشگیری از مرگ نوزاد انجام دهد.
انتهای پیام/ ن.ا ۳۰۱۰