عمومی | سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور

حضور پررنگ سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در نمایشگاه شهرک‌های صنعتی و صنایع کوچک ایران

به گزارش روابط عمومی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، کارشناسان و مختصصان این سازمان ضمن حضور در نمایشگاه شهرک های صنعتی و صنایع کوچک ایران به ارائه توانمندی‌های خود در بخش‌های مختلف پرداختند.

بر همین اساس، ضمن برگزاری جلسه پرسش و پاسخ و مشاوره تخصصی"چگونه یک کسب و کار کوچک معدنی راه بیندازیم؟" به همت دفتر حمایت از کارآفرینی و کسب و کارهای نوپای سازمان سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور پاسخگوی این نیاز علاقه‌مندان عرصه علوم‌زمین و معدن بودند.

بر اساس این گزارش، محورهای اصلی این نشست مشاوره تخصصی رفع موانع و تسهیل راه‌اندازی یک کسب و کار نوپا با محوریت‌های مشاوره و نیازسنجی بازار، مشاوره روش‌های سرمایه‌پذیری، مشاوره کسب وکارهای اینترنتی و مشاوره حقوقی به مراجعه‌کنندگان عنوان شده است.

در این جلسه مهندس غلامحسین قربان کریمی نماینده معاونت اکتشاف سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، مهندس سهراب حسینی با موضوع امر توسعه‌دهنده کسب و کارهای معدنی، دکتر علیرضا قلعه مشاور سرمایه‌گذاری پروژه های معدنی، دکتر سولماز صادق نیا مشاور کسب و کارهای اینترنتی و دکتر نسترن غیاثوند مشاور حقوقی شرکت‌های معدنی حضور داشتند و به پرسش‌های مراجعه‌کنندگان پاسخ دادند .

بر همین اساس، مهندس غلامحسین قربان‌کریمی  با ذکر این موضوع که دفتر حمایت از کارآفرینی و کسب و کارهای نوپا در بخش معدن که توسط معاونت اکتشاف این سازمان راه‌اندازی شده، گفت: در نمایشگاه شهرک‌های صنعتی و صنایع کوچک ایران، پنل پرسش و پاسخی توسط این دفتر حمایتی، در خصوص راه اندازی کسب و کارهای کوچک معدنی برگزار شد.

وی افزود: با توجه به پتانسیل‌های زیاد بخش معدن و تنوع زیاد مواد معدنی و نیز کاربردهای فراوان این مواد در مصارف و صنایع مختلف و بر اساس فرآیندی که بر روی این مواد معدنی صورت می گیرد، قابلیت ایجاد ارزش افزوده بالایی حتی در مقیاس کوچک را داراست.

قربان‌کریمی خاطرنشان کرد: بسیاری از ذخایر معدنی کوچک به صورت پراکنده در کشور و به‌ویژه در مناطق کم برخوردار و محروم‌تر واقع شده‌اند که می‌تواند پایه‌گذار اشتغال و توسعه اقتصادی در این مناطق باشد.

به گفته این کارشناس، افراد ساکن در این مناطق و یا فارغ التحصیلان سراسر کشور در حوزه علوم زمین و معدن آشنایی لازم در خصوص شناسایی و نحوه ورود به این حوزه‌ها و نیز ملزومات ورود به کسب و کار را ندارند.

وی در ادامه گفت: متقاضیان ورود به کسب و کارهای معدنی با آشنایی ملزومات ورود به حوزه کسب و کار و مشورت گرفتن از متخصصان توانمند می‌توانند چارچوب یک کسب و کار را شناسایی و طرح اقتصادی خوبی را اجرا کنند.

وی در ادامه با تاکید بر هدف حمایتی این دفتر از ایده‌ها و کسب و کارهای کوچک افزود: در نمایشگاه سعی کردیم با ایجاد چنین نشستی از افرادی که دنبال راه‌اندازی کسب و کار هستند، به لحاظ فنی و تخصصی در حوزه علوم زمین و معدن، سرمایه‌گذاری، چارچوب‌های مورد نیاز در کسب و کار و نیز حقوقی و اقتصادی، از متخصصانی در حوزه‌های مختلف دعوت کرده که سوالات متقاضیان را که در این فرصت محدود به غرفه مراجعه کردند، پاسخ دهند.

نماینده معاونت اکتشاف سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور بیان کرد: مراجعه‌کنندگان در این جلسه نیازمند راه‌حل‌های فنی و تخصصی در بخش معدن به ویژه در بخش فرآوری مواد معدنی برای واحدهای معدنی تحت اختیار بودند و نیز به بیان مشکلات پرداختند و راه‌حل‌های پیشنهادی را دریافت کردند که بر همین اساس برخی از مشکلات مطرح شده، مشکلات حقوقی بود و اینکه قانون نسبت به کسب و کارشان چه نکاتی دارد و برای حل آن به کدام نهاد باید مراجعه کنند.

قربان‌کریمی ادامه داد: برخی مشکلات نیز در زمینه نحوه سرمایه‌گذاری بود که چگونه در جذب سرمایه به روش‌های مختلفی همچون جذب سرمایه‌گذار، دریافت وام از بنگاه‌ها و یا به صورت مشارکتی عمل کنند.

به گفته وی در حال حاضر کسب و کارهای اینترنتی حوزه وسیعی را به خود اختصاص داده‌اند که می‌توان از ابزار دانش فناوری روز در بخش IT در حوزه علوم زمین و معدن استفاده کرد.

نماینده معاونت اکتشاف سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور خاطرنشان کرد: بنا داریم با استمرار این فعالیت و تقویت دفتر کارآفرینی و حضور متخصصان مختلف در حوزه کسب و کار بتوانیم خواسته‌های علاقه‌مندان به  راه‌اندازی کسب و کار در حوزه معدن و علوم‌زمین، فارغ‌التحصیلان جویای کار و راه‌اندازان حرکت‌های اقتصادی را تسریع کرده و گامی موثر در جهت اشتغالزایی و رونق اقتصادی در این حوزه برداریم که این امر به طور یقین می‌تواند بسیاری از مشکلات معیشتی، اقتصادی و اجتماعی را در سراسر کشور به لحاظ نفس بخش معدن رفع کند.

یادآور می‌شود، غرفه سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور همچنین میزبان دکتر بهروز نعمتی عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم تهران، سید مهدی صادقی استاندار قم، مهرداد غضنفری معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابه استانداری قم، محمد سیجانی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم، مهندس کلانتری معاون وزیر تعاون، کار و رفاه‌اجتماعی، دکتر مقیمی استاندار تهران، دکتر شهیندخت مولاوردی دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور شهروندی، دکتر ابراهیم صالحی‌عمران رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور، دکتر صادق نجفی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس هیت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی و سردار محمدحسین سپهر فرمانده قرارگاه حمایت از کالای ایرانی و جمع گسترده‌ای از مخاطبان و علاقه‌مندان عرصه علوم‌زمین و معدن بود.