عمومی | دانشگاه علوم پزشکی تهران

گزارش عملکرد حوزه بین‌الملل دانشکده دندانپزشکی در شورای مدیران معاونت بین‌الملل دانشگاه ارائه شد

به گزارش روابط عمومی معاونت بین‌الملل در آغاز نشست روز شنبه ۲۰ مرداد ۹۷، دکتر امینی شکیب، معاون بین‌الملل دانشکده دندانپزشکی گزارشی از عملکرد هشت ماه اخیر این معاونت ارائه کرد.
وی گفت: خوشبختانه در فعالیت‌های انجام شده شاهد همکاری خوب معاونت بین‌الملل دانشگاه و دانشکده دندانپزشکی بوده‌ایم که جای تشکر و قدردانی دارد.
معاون بین‌الملل دانشکده دندانپزشکی افزود: در راستای پیشبرد اهداف بین‌المللی دانشکده دندانپزشکی، انجام هماهنگی‌های لازم و نیازسنجی در سطوح مختلف، از زمان حضور در این معاونت تلاش شد جلساتی با گروه‌های آموزشی دانشکده و مدیران و معاونت بین‌الملل دانشگاه برگزار شود.
دکتر امینی شکیب ادامه داد: طی این جلسات اطلاع‌رسانی دقیقی در خصوص برنامه‌های تابستانی حوزه بین‌الملل دانشکده دندانپزشکی، سیستم‌های رتبه‌بندی بین‌المللی، پایان‌نامه‌ها و فعالیت‌های پژوهشی دانشجویان بین‌الملل، دوره‌ فرصت مطالعاتی و ماموریت‌های آموزشی خارج از کشور صورت گرفت و در نشستی با حضور معاون بین‌الملل دانشگاه و رئیس دانشکده دندانپزشکی راهکارهایی برای رفع مسائل و چالش‌های پیش رو ارائه شد.
وی با اشاره به اینکه دانشکده دندانپزشکی همیشه پذیرای خوبی برای مهمانان خارجی بوده است، اظهار داشت: حضور دکتر کوولیک، مشاور بین‌الملل رئیس دانشگاه ایندیانا آمریکا در بهمن ماه سال گذشته برای چندمین بار در دانشکده، زمینه‌ساز انجام تفاهماتی در خصوص گذراندن دوره فرصت مطالعاتی اساتید در دانشگاه مذکور، ارائه مشاوره‌های مربوط به اعتباربخشی و برگزاری مشترک همایش‌های بین‌المللی شد.
معاون بین‌الملل دانشکده دندانپزشکی به بازدید هیات دانشگاه سارایوو از بخش‌های جراحی و پاتولوژی این دانشکده اشاره کرد و بیان داشت: همچنین پروفسور مورتاما از دانشگاه هلسینکی فنلاند، روسای دانشکده‌های داروسازی و دندانپزشکی دانشگاه آلتین باش ترکیه، معاون سفیر سوئیس در ایران، دبیر اجرایی کمیسیون آموزش عالی دانشگاه‌های نیجریه، وزیر آموزش عالی سوریه و هیات همراه و روسای سندیکای دندانپزشکان و دانشکده دندانپزشکی شهر حمص سوریه نیز بازدیدهایی از این دانشکده داشته و در خصوص همکاری‌های آتی با آن‌ها توافقاتی انجام شده است.
دکتر امینی شکیب از برگزاری تعدادی سمپوزیوم و ورک شاپ بین‌المللی در این دانشکده طی هشت ماه اخیر خبر داد و بیان داشت: در دی ماه سال گذشته با حضور یکی از اساتید دانشگاه استانبول ترکیه، کارگاهی یک‌روزه در دانشکده برگزار شد و در نهایت این فرد به عنوان استاد مدعو گروه پاتولوژی دانشکده منصوب شد.
وی همچنین بر وجود ظرفیت‌های لازم در دانشکده دندانپزشکی برای برگزاری سمپوزیوم‌های تخصصی و فوق تخصصی یک تا دو روزه تاکید کرد و بازتاب فعالیت‌های ارزشمند گروه‌های آموزشی و کم‌هزینه بودن آن‌ها نسبت به کنگره‌های آموزشی را از ویژگی‌های مهم این قبیل برنامه‌ها عنوان کرد.
معاون بین‌الملل دانشکده دندانپزشکی در ادامه به برگزاری دومین مدرسه تابستانی دانشکده دندانپزشکی ویژه دانشجویان بین‌المللی اشاره کرد و گفت: پنج دانشجو از عراق و اسلواکی در تابستان ۹۷ به مدت ۲۰ روز مهمان دانشکده دندانپزشکی بودند و تحت آموزش‌های لازم قرار گرفتند.
دکتر امینی شکیب بازخورد حضور دانشجویان بین‌المللی در این مدرسه تابستانی را بسیار مثبت ارزیابی و اظهار امیدواری کرد که این دانشجویان سفیران خوبی برای معرفی ظرفیت‌های این مجموعه باشند و حضور آن‌ها منجر به افزایش جذب دانشجویان خارجی در دوره‌های تحصیلات تکمیلی شود.
وی با بیان اینکه دانشکده دندانپزشکی همچنین در اعزام تیم‌های مختلف به دانشگاه‌ها و مراکز علمی خارج از کشور نیز طی این مدت موفق عمل کرده است، گفت: در همین راستا دو گروه از اعضای هیات‌علمی و دانشجویان این مجموعه به دانشگاه‌های پکن چین و خارکیف اوکراین رفته‌اند که دستاوردهای ارزشمندی در زمینه شناخت نقاط قوت و ضعف و ارزیابی کیفیت دانشکده به همراه داشته است.
معاون بین‌الملل دانشکده دندانپزشکی حضور پررنگ غرفه دانشکده دندانپزشکی در نمایشگاه جانبی روز بین‌الملل دانشگاه، ارزیابی مسائل و دغدغه‌های دانشجویان خارجی دوره‌های تحصیلات تکمیلی در دیدار با این دانشجویان، برگزاری نشست مشترک با معاونان بین‌الملل و تحصیلات تکمیلی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و قول مساعد برای کمک به فعالیت‌های بین‌المللی آن‌ها را از دیگر اقدامات انجام شده دانست.
وی مجموع دانشجویان دوره‌های تحصیلات تکمیلی این دانشکده را ۳۵ نفر اعلام کرد و اظهار داشت: از این تعداد ۲۳ نفر در حال تحصیل هستند و ۱۲ نفر نیز از فارغ‌التحصیل شده‌اند.
دکتر امینی شکیب همچنین به جمع‌بندی مسائل پیش روی حوزه بین‌الملل دانشکده دندانپزشکی پرداخت و افزود: نحوه تخصیص شهریه‌های دانشجویان خارجی به گروه‌های آموزشی، کاهش تعداد دانشجویان خارجی مقطع Undergraduate، حضور کم‌رنگ اعضای هیات‌علمی در دوره‌ فرصت مطالعاتی خارج از کشور و به‌روزرسانی سایت انگلیسی دانشکده دغدغه‌هایی را در این دانشکده ایجاد کرده بود.
وی تصریح کرد: برگزاری نشست مشترک رئیس دانشکده دندانپزشکی و معاون بین‌الملل دانشگاه، زمینه‌ساز دستیابی به جمع‌بندی مثبت و دستورالعمل مشخصی در خصوص نحوه تخصیص شهریه‌های دانشجویان خارجی به گروه‌های آموزشی شد.
معاون بین‌الملل دانشکده دندانپزشکی افزود: همچنین تصویب کوریکولوم آموزشی لیسانس دندانپزشکی در کمیته تطبیق و متناسب‌سازی برنامه‌های آموزشی دانشجویان خارجی، پاسخی به نیاز گروه‌های آموزشی خواهد بود که با متقاضیان این رشته مقطع روبرو هستند.
دکتر امینی شکیب با بیان اینکه مقوله ارتقاء وب‌سایت انگلیسی دانشکده دندانپزشکی و اصلاح صفحه این دانشکده در سایت انگلیسی معاونت بین‌الملل با همکاری مدیریت شبکه و ارتباطات بین‌الملل به نتیجه مطلوب رسید، اظهار داشت: این در حالی است که با حضور سرپرست مدیریت بورس‌ها و ماموریت‌های آموزشی معاونت بین‌الملل در دانشکده دندانپزشکی اطلاع‌رسانی جامعی در خصوص شرایط شرکت در دوره‌ فرصت مطالعاتی و ماموریت های آموزشی خارج از کشور برای اعضای هیات‌علمی صورت گرفت.
وی صحبت‌های خود را با ارائه توضیحاتی در خصوص اعتباربخشی برنامه‌ای این دانشکده ادامه داد و گفت: تقریباً از حدود شش ماه پیش به صورت جدی مقوله اعتباربخشی برنامه‌ای توسط موسسه Association for Dental Education in Europe پیگیری و جلسات متعددی نیز در دانشکده دندانپزشکی برگزار شده است.
دکتر امینی شکیب تصریح کرد: این دانشکده در حال حاضر تهیه و تدوین گزارش خودارزیابی را در دستور کار خود دارد تا پس از بررسی توسط موسسه ADEE و تایید نهایی، نام دانشکده دندانپزشکی به عنوان مرکزی که مورد ارزیابی قرار گرفته در سایت آن‌ها قرار گیرد.
وی در پایان از آمادگی دانشکده دندانپزشکی برای برگزاری دوره‌های کوتاه‌مدت خبر داد و بر کمبود نیروی کارشناسی در حوزه بین‌الملل دانشکده به عنوان یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها تاکید کرد.
در ادامه، اعضای شورای مدیران معاونت بین‌الملل به بیان نقطه نظرات خود پرداختند و مرور سیاست‌گذاری‌های حوزه پذیرش دانشجویان خارجی با معاونان بین‌الملل دانشکده‌ها، استفاده از ظرفیت‌های کالج بین‌الملل برای برگزاری دوره‌های کوتاه‌مدت و آموزش‌های مجازی، شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی با رویکرد معرفی توانمندی‌های دانشگاه و بهره‌مندی از پتانسیل بین‌الملل در حوزه پژوهش را ضروری دانستند.
دکتر کردی، معاون بین‌الملل دانشگاه نیز ضمن قدردانی از تلاش‌های انجام شده در دانشکده دندانپزشکی، عملکرد این مجموعه را در حوزه بین‌الملل مثبت ارزیابی کرد.
وی تشکیل کمیته‌های دانشجویی در دانشکده‌ها را یکی از دغدغه‌های معاونت بین‌الملل دانشگاه دانست و از معاون بین‌الملل دانشکده دندانپزشکی خواست آیین‌نامه‌ای را با کمک دانشجویان آماده کنند.
معاون بین‌الملل دانشگاه در پایان تعریف فرمتی مشخص برای ارائه گزارش معاونان بین‌الملل دانشکده‌ها در جلسه شورای مدیران را ضروری عنوان کرد.
توضیح اینکه دکتر کردی، معاون بین‌الملل دانشگاه، دکتر نیکنام، مدیر شعب بین‌الملل دانشگاه، دکتر امینیان، رئیس دانشکده پزشکی پردیس بین‌الملل، دکتر جعفریان، رئیس کالج بین‌الملل دانشگاه، دکتر ضیایی، دکتر اسمعیل زاده و دکتر متوسلی، معاونان آموزشی، پژوهشی و دانشجویی و فرهنگی پردیس بین‌الملل، دکتر خامی، مشاور عالی معاون بین‌الملل دانشگاه، دکتر نکوفر، مدیر روابط بین‌الملل، اعتباربخشی و رتبه‌بندی، دکتر حسینی سده، مدیر توسعه منابع و پشتیبانی، دکتر شعبانی، مدیر توسعه امور بین‌الملل، دکتر امینی شکیب، معاون بین‌الملل دانشکده‌ دندانپزشکی، دکتر همتی، مشاور اجرایی معاونت بین‌الملل دانشگاه، مهندس عبدالهی، سرپرست مدیریت شبکه و ارتباطات، انصاری پور، سرپرست مدیریت بورس‌ها و ماموریت‌های آموزشی و رسول‌زاده، مسئول حراست معاونت بین‌الملل در این نشست حضور داشتند.
خبرنگار: مهناز وحیدی