عمومی | دانشگاه علوم پزشکی کردستان

سیاه زخم

سیاه زخم سه‌شنبه، ۱۶ مرداد ۱۳۹۷

پیرو گزارشات بیمارستان امام خمینی (ره) سقز و درمانگاه خصوصی حکیم در مورخه­های ۸و۹/۵/۹۷ مبنی بر مراجعه چندین بیمار مشکوک به سیاه زخم از روستاهای جعفرخان و بسطام، اکیپی متشکل از پزشک، کارشناسان بهداشتی و بهورزان منطقه جهت بررسی وضعیت عازم این مناطق شدند. در بررسی­های اولیه مشاهده شد که تعداد یک راس دام سبک در روستای جعفرخان و حدود ۳۰ راس در بسطام تلف شده­اند و یا توسط اهالی روستا پ س از ذبح و قطعه قطعه کردن مورد استفاده قرار گرفته است.

با توجه به علایم بالینی بیماران و همچنین علایم موجود در دامهای مبتلا و تلف شده و اینکه نتیجه آزمایش یکی از بیماران از نظر سیاه­زخم مثبت اعلام شد، بلافاصله تیم واکنش سریع تعیین و جهت اعزام اکیپ­های مشترک (بخشداری، دامپزشکی، اداره راه و شبکه بهداشت و درمان) به این روستاها برای ارزیابی خطر، دفن بهداشتی دامهای تلف شده، بیماریابی، آموزش و حساس سازی و پروفیلاکسی موارد تماس یافته با دام یا افراد مصرف کننده گوشتِ بدون علایم برنامه­ریزی شد.

از مورخه ۱۱/۵/۹۷ با اطلاع‌رسانی در میان جمعیت، اقدامات درمانی و یا پروفیلاکسی جهت بیماران مشکوک یا افراد در معرض تماس شروع و تاکنون نیز ادامه دارد.

همچنین در مورخه ۱۲/۵/۹۷ با حضور جناب آقای دکتر شیرزادی از اداره بیماریهای زئونوس وزارت بهداشت، جناب آقایان دکتر رحیم­زاده و دکتر بنفشی از معاونت بهداشتی از روستای جعفرخان بازدید مشترک بعمل آمده و پس از ویزیت خانواده بیماران و یکی از بیماران ترخیص شده، آموزشهای لازم در جمعیت روستایی داده شد. در ادامه پس از مراجعه به بیمارستان امام خمینی (ره) و ویزیت بیماران توسط دکتر شیرزادی، جلسه­ای هم اندیشی با حضور نمایندگان استانی و شهرستانی اداره دامپزشکی در جهت کنترل بیماری برگزار شد.

لازم به ذکر است تا مورخه ۱۴/۵/۹۷ تعداد ۱۵ بیمار تشخیص و جهت آنها درمان شروع شده است.