عمومی | بنیاد ملی نخبگان

اشتغال باید در بکارگیری ظرفیت محلی تعریف شود

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان؛ عسگری؛ معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری سمنان در جلسه کارگروه تخصصی اشتغال استان گفت: شرایط بیکاری حتی در کمترین میزان آن آزاردهنده است؛ به همین دلیل دولت برنامه‌های خوبی برای رفع این مشکل در نظر گرفته است.

وی با طرح این پرسش که آیا دولت وظیفه دارد برای هر فردی که بیکار است شغل دلخواهش را ایجاد کند؟ افزود: وظیفه دولت ایجاد فرصت شغلی متناسب با ظرفیت‌های محلی است .

عسگری خاطرنشان ساخت: روند باید به‌گونه‌ای باشد که افراد با استفاده از ظرفیت‌های موجود در کشور اشتغال‌زایی کنند نه اینکه منتظر استخدام دولتی باشند.

معاون استانداری سمنان اظهار داشت: سیاست‌گذاری‌های دولت در حال‌حاضر به سمت بهبود کسب‌و‌کار نوپا و نوآورانه است و تسهیلات و حمایت‌های خوبی نیز برای رونق این بخش در نظر گرفته است.

وی با بیان اینکه مطابق آمار و ارقام فضای کسب‌و‌کار در استان تغییر کرده و بهبود یافته است، اذعان داشت: جمعیت متولدین دهه ۶۰ که الان جویای کار هستند ۲.۵ برابر دهه قبل و حدود ۹ میلیون نفر است بنابراین دولت با شرایط متفاوتی روبرو است خاصه اینکه استخدام نیز تا حد بسیاری اشباع شده است؛ در حالیکه آمار جمعیتی دهه منتهی به سال ۹۰ نشان‌دهنده آن است که تنها ۴.۵ میلیون نفر از این دهه متقاضی کار خواهند بود که باتوجه به زیرساخت‌های فراهم شده، قطعاً مشکل اشتغال در آبنده وجود نخواهد داشت.

معاون استاندار سمنان تاکید کرد: کاهش بروکراسی اداری و گسترش برنامه‌های نوآورانه و فناورانه می‌تواند روند اشتغال را به سمت کارآفرینی و خوداشتغالی سوق دهد.

عسگری در پایان تاکید کرد: ایجاد تغییرات محیطی با محوریت ایجاد مشاغل جدید، ایجاد استانداردها و ایجاد مهارت‌های نو از ملزومات توسعه کارآفرینی است.

لازم به ذکر است، در این نشست رئیس بنیاد نخبگان استان سمنان و جمعی دیگر از مسئولان استانی حضور داشتند.