عمومی | دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

پیشگیری از احتمال بروز سکته‌های قلبی مغزی در آینده با شناخت عوامل خطر

به گزارش روابط عمومی مرکز بهداشت شهرستان بوشهر؛ فرزانه گشمردی بیان داشت: بیماری‌های قلبی عروقی و در راس آن‌ها سکته‌های قلبی و مغزی شایع‌ترین علل مرگ‌ومیر در کشور ما هستند.
وی تصریح کرد: سکته‌های قلبی- عروقی شایع‌ترین علل مرگ‌ومیر در اغلب جوامع بشری هستند و در کشور ما نیز بیماری‌های قلبی- عروقی و در راس آن‌ها سکته‌های قلبی و مغزی شایع‌ترین علل مرگ‌ومیر هستند.
این کارشناس افزود: عوامل خطر ژنتیکی و محیطی در بروز سکته‌های قلبی و مغزی نقش موثری دارند، برخی از آن‌ها همچون سن و جنس غیرقابل تغییر هستند ولی سایر آن‌ها با در پیش گرفتن شیوه‌های مناسب تغذیه‌ای و فعالیت‌های ورزشی و در صورت لزوم با مصرف داروهای کاهنده فشار و چربی قابل‌پیشگیری هستند.
وی خطرسنجی را یکی از راهکارهای مناسب برای تخمین میزان " احتمال بروز سکته‌های قلبی- مغزی طی ۱۰ سال آینده " بیان کرد و گفت: خطرسنجی به شما کمک می‌کند تا با شناخت عوامل خطر ابتلا به بیماری قلبی آن‌ها را کاهش داد.
کارشناس مسئول بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت شهرستان بوشهر اضافه کرد: بدین منظور ابزاری به نام نمره خطر تهیه‌شده است که با استفاده از آن میزان احتمال سکته قلبی و مغزی طی ده سال آینده را می‌توانید محاسبه کنید، همچنین خطرسنجی با بررسی عوامل خطر متعددی مانند سن، جنس، میزان کلسترول و فشارخون، استعمال دخانیات و ابتلا به دیابت امکان‌پذیر است، این عوامل برای ارزیابی خطر بروز سکته قلبی – عروقی ظرف ۱۰ سال آینده به کار می‌روند.
فرزانه گشمردی افزود: پیشگیری از سکته‌های قلبی – عروقی و سایر بیماری‌های غیر واگیر با رعایت مواردی چون فعالیت بدنی منظم، پیروی از یک رژیم غذایی سالم، ترک مصرف دخانیات و الکل، رعایت دستورات پزشکی و پیگیری منظم درمان میسر خواهد شد.

رژیم غذایی سالم و انجام فعالیت بدنی منظم


کارشناس مسئول بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت شهرستان بوشهر گفت: فعالیت بدنی به‌تدریج تا سطوح متوسط (مانند پیاده‌روی سریع) حداقل ۵ روز در هفته و روزانه ۳۰ دقیقه، کنترل وزن بدن و جلوگیری از اضافه‌وزن با کاهش مصرف مواد غذایی پرکالری و پیروی از یک رژیم غذایی سالم قلبی را در کنترل این بیماری نتیجه‌بخش است.
این کارشناس اضافه کرد: محدود کردن مصرف نمک به کمتر از ۵ گرم در روز، کاهش مصرف نمک هنگام پخت و پز، محدود کردن مصرف غذاهای فرآوری شده و فست فودها، مصرف پنج واحد (معادل ۵۰۰-۴۰۰ گرم) میوه و سبزی در روز، مصرف یک واحد میوه و سبزی معادل یک عدد پرتقال، سیب، انبه، موز یا سه قاشق سوپ‌خوری سبزی‌های پخته و محدود کردن مصرف گوشت چرب در پیشگیری از این بیماری خطرناک حائز اهمیت است.
گشمردی تصریح کرد: محدود کردن چربی لبنیات و روغن پخت و پز، جایگزین کردن روغن پالم و روغن نارگیل با روغن‌زیتون، سویا، ذرت، کلزا، استفاده از گوشت سفید (بدون پوست) مثل مرغ به‌جای گوشت قرمز، خوردن ماهی حداقل سه بار در هفته، ترجیحاً ماهی روغنی مانند ماهی تن، ماهی سالمون، تشویق همه غیر سیگاری‌ها به هرگز سیگار نکشیدن، قلیان، الکل نیز در جهت پیشگیری از این بیماری خطرناک حائز اهمیت است.
انتهای پیام/ ا.س- ۳۰۰۰