عمومی | دانشگاه علوم پزشکی قزوین

پوشش کامل ارزیابی و پیشگیری از سکته در جمعیت تاکستان

مهندس عسگر شریف زاده، معاون بهداشتی شبکه بهداشت – درمان شهرستان تاکستان گفت: توجه به اهمیت پیشگیری ازسکته های قلبی و مغزی و به منظور حصول به اهداف سند ملی بخش سلامت، استمرار ارائه خدمات ارزیابی و پیشگیری از سکته های قلبی و مغزی در جمعیت شهری و روستائی این شهرستان تا پوشش کامل جمعیت، لازم است. وی به استفاده از  تمامی فرصت ها و امکانان موجود برای این منظور تاکید کرد.

پیش بینی احتمال سکته افراد در ۱۰ سال آینده

رییس مرکز بهداشت شهرستان تاکستان عنوان کرد: در طرح خطرسنجی، برخی متغیرها، نظیر: میزان فشار خون، سن، جنس، مصرف دخانیات و سابقه داشتن بیماری دیابت، همچنین، نتایج آزمایشات قند و چربی خون در سامانه «سیب» وارد می شود و نتایج آن بشکل درصد احتمال بروز سکته های قلبی و مغزی با درصدهای مشخص و یا رد احتمال ظاهر می شود.

به گفته مهندس شریف زاده، در این طرح، خطرسنجی با انجام آزمایش رایگان قند و چربی و اندازه گیری فشار خون به کمک سامانه، احتمال سکته های قلبی و مغزی در ۱۰ سال آینده را در افراد بالای ۳۰ سال مشخص می کند.

گفتنی است، این مقام مسوول، سخنانش را در نشست ۲۱ مرداد ۹۷ در سالن شبکه بهداشت_درمان تاکستان بیان کرد. در نشست مذکور، کارشناسان مسوول در مرکز بهداشت شهرستان و نماینده بیمارستان شفا تاکستان، نظرات کارشناسی خود را در مورد رفع موانع و مشکلات موجود خطرسنجی ارایه کردند و پس از تبادل نظر، مواردی به منظور سهولت در انجام طرح مذکور، به تصویب رسید.