عمومی | دانشگاه علوم پزشکی قزوین

بررسی روند ارائه خدمات سلامت در منطقه طارم شهرستان قزوین با حضور مشاور وزیر بهداشت

روز ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ دکتر حسین کشاورز، مشاور وزیر بهداشت و مدیرکل دفتر وزارتی از روند ارائه خدمات سلامت در منطقه طارم در شهرستان قزوین بازدید کرد.

این بازدید به اتفاق دکتر منوچهر مهرام، رییس دانشگاه علوم پزشکی قزوین و با حضور هیات هایی وزارتی، استانی، شهرستانی و منطقه ای انجام شد و ابتدا در روستای طرازان سفلی، گزارش نحوه ارایه خدمات سلامت به مردم توسط پزشک مرکز خدمات جامع سلامت روستا بیان شد.

لزوم ساخت محوطه فرود بالگرد اورژانس

در ادامه،  رییس دانشگاه علوم پزشکی قزوین به ارائه خدمات به مناطق محروم و صعب العبور این منطقه در دهگردشی های تیم سلامت و مشخص کردن مکانی برای فرود بالگرد اورژانس در مناطق صعب العبور تاکید کرد.

بر این مبنا، مقرر شد با هماهنگی دهیاران و بخشداران این منطقه در اولین فرصت این امکان فراهم شود تا در صورت ایجاد مشکل در این مناطق بتوان از اورژانس هوایی استفاده کرد.

همچنین بر ایجاد تسهیلات برای اورژانس های بارداری تاکید شد که دکتر سید علیرضا خونساری، رییس مرکز بهداشت شهید بلندیان شهرستان قزوین از مهیا بودن این شرایط در این مرکز خبر داد و گفت: اتاقی برای این کار فراهم شده و کلیه تجهیزات لازم برای زایمان اورژانسی در نظر گرفته شده است.

مشکلات فوریت های پزشکی این روستا هم بررسی شد و متولی سلامت شهرستان قزوین قول مساعد داد که برطرف شود. بسته آماده زایمان اورژانس این مرکز نیز مورد توجه حاضران قرار گرفت.

سالم بودن ۹۰ درصد نمونه های آب

مرکز خدمات جامع سلامت روستایی اورکن کرد، مسیر بعدی بازدید بود که ابتدا وضعیت بهداشت محیط منطقه بررسی شد و بر نمونه گیری آب تاکید شد.

در این بخش از بازدید، کارشناس بهداشت محیط مرکز گزارشی از روند بازدیدها ارایه کرد و در زمینه نمونه آب گفت: ۹۰ درصد نمونه ها آلودگی فیزیکی یا شیمیایی نداشتند.

پزشک مرکز نیز از شاخص های دیابت و فشار خون و سایر بیماری ها گفت و اشراف داشتن به کلیه برنامه ها و بالا بودن شاخص خدمات تیم سلامت این مرکز مورد توجه قرار گرفت.

رییس دانشگاه علوم پزشکی قزوین در اینجا نیز به لزوم ساخت محوطه فرود بالگرد اورژانس و توجه به اورژانس بارداری تاکید کرد.

در  مورد شاخص های پوسیدگی دهان و دندان هم از دندانپزشک مرکز سوال شد و دکتر مهرام به بهبود این شاخص ها و ارایه خدمات دندانپزشکی تاکید کرد. در این بازدید اعلام شد که واحد دندانپزشکی مرکز، دو روز در هفته، به صورت صبح و عصر فعال است.

مجهز بودن آزمایشگاه

سپس، بازدیدکنندگان از آزمایشگاه مرکز بازدید کردند و مجهز بودن آزمایشگاه این مرکز مورد توجه آنان قرار گرفت. آزمایشگاه این مرکز، سه مرکز دیگر را هم پوشش می دهد.

گفتنی است، کلهر، بخشدار منطقه و اعضای شورای منطقه هم حضور داشتند و پیگیر شبانه روزی کردن مرکز اورکن کرد و ایجاد اورژانس در این روستا بودند که رییس دانشگاه علوم پزشکی قزوین قول داد بعد از بررسی های لازم و در صورت داشتن شرایط لازم و طبق دستورالعمل ها، دانشگاه همکاری کند. البته تصریح شد که برای بیماران اورژانسی، پزشکان در تمام ساعات شبانه روز خدمات ارایه می کنند.