عمومی | دانشگاه یزد

گزارش وضعیت گردشگری استان/ یزد، پراستعدادترین استان در جذب گردشگری خارجی

به گزارش دبیرخانه کانون‌های تفکر دانشگاه یزد، در ابتدای جلسه مهندس محمدمهدی شرافت، رئیس کانون دستور کار جلسه را ارائه گزارشی از سوی مهندس فاطمی پیرامون وضعیت گردشگری و ادامه بررسی موضوعات و مباحث محوری آتی کانون عنوان کرد.
وی رشد گردشگری خارجی استان یزد را در دوره‌ اول ریاست جمهوری آقای روحانی چشمگیر دانسته و طبق آمار، استان یزد با نزدیک به ۱۲۰ هزار نفر را بعد از استان‌های فارس (کمی بیش از ۲۰۰ هزار نفر) و اصفهان (حدود ۱۸۰ هزار نفر)، استان سوم در جذب گردشگر خارجی معرفی کرد.
وی کاشان را به دلیل مسافت کوتاه با فرودگاه بین‌المللی تهران و دیگر مزایای گردشگری این شهر، رقیب اصلی یزد در جذب گردشگر خارجی دانست. در ادامه وی به سال ۱۳۸۴ که سال خوش‌آمدگویی به یزد معرفی شده بود، اشاره کرده و تبلیغات فراوانی که در آن سال انجام شده بود را گام مثبتی در معرفی یزد به گردشگران داخلی برشمرد.
مهندس شرافت ملاک عمل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان را این پنج محور کلیدی دانست: ۱- گردشگری فرهنگی- تاریخی، ۲-گسترش صنایع دستی، ۳- گردشگری سلامت که با وجود اعتبار پزشکی یزد بایستی بصورت جدی‌تر در این حوزه کار شود. ۴- کویر یزد که امن‌ترین و زیباترین کویر در ایران است و فاصله نزدیک با شهر این کویر را از سایر کویرها متمایز نموده است ۵- ادیان که متاسفانه با وجود محدودیت‌هایی که در این زمینه وجود دارد، تاکنون کار مهمی در این زمینه انجام نشده است، اما می‌توان با وجود جشن‌های مخصوص زرتشتیان و مراسمات مذهبی مانند عاشورا در این زمینه جذب گردشگر داشته باشیم.

یزد، پراستعدادترین استان در جذب گردشگری خارجی
مهندس سید مصطفی فاطمی با اشاره به پنج محور کلیدی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، تنوع دینی در یزد را یک قابلیت مهم عنوان کرد و برگزاری تور ادیان در یزد را در جذب گردشگر تاثیرگذار دانست.
وی گردشگری را مجموعه‌ ای از عوامل دانست که خرید و تجارت جزء مهمی از آن است و کار روی بخش بازاریابی در حوزه گردشگری و معرفی برند یزد در سطح جهانی را کلید حل مشکلات گردشگری عنوان کرد.
تمرکز بر طبیعت و باغهای ایرانی نیز از دیگر موارد مورد اشاره مدیرکل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان بود که به وسیله تبلیغات درست نظیر ساخت سناریو برای آثار در جذب گردشگر حائز اهمیت است. وی یزد را پرپتانسیل‌ترین استان در جذب گردشگر خارجی دانست.
ایجاد موزه پارچه در یزد
دکتر علی‌اکبر شکری عضو هیئت علمی دانشگاه یزد، بافت و میراث پارچه در یزد را از پتانسیل‌های مهم استان دانسته و ایجاد یک موزه پارچه در یزد را در جذب گردشگر مهم تلقی کرد.
به گفته وی، وجود ادیان مختلف و مراسمات مخصوص زرتشتیان از قابلیت‌های مهم استان یزد که در هیچ جای ایران رقیبی ندارد. وی با تاکید بر سابقه دیرینه‌ یزد در گردشگری سلامت، تاٌسیس بیمارستان‌های تخصصی را در گسترش این حوزه تاثیرگذار دانست. در ادامه مهندس فاطمی وضعیت فعلی کشور در کاهش گردشگری در استان را دخیل دانسته و تبدیل گردشگری استان به گردشگری ارزان را یکی از مهمترین روندهای کنونی در حوزه گردشگری استان دانست.

تمرکز بیش از حد بر بخش صنعت: دلایل و راهکارها
مهندس فاطمی نوع نگاه مدیران استان به گردشگری را قابل نقد دانست و نداشتن توجیه اقتصادی گردشگری نسبت به صنعت را دلیل اصلی کم توجهی مسئولان به این حوزه دانست.
در ادامه استاد سید عبدالعظیم پویا محقق، نویسنده و کارشناس خبره میراث فرهنگی، نگاه آمایش سرزمین به صنعت را یکی از نشانه های جدی کم توجهی سیاستگذاران ارشد استان به ظرفیت های بی بدیل فرهنگی استان ارزیابی کرد که می تواند در آینده می تواند باعث تخریب میراث فرهنگی استان شود. به نظر وی، طرح آمایش سرزمین بایستی با محوریت گردشگری باشد.
دکتر سعید عطار عضو هیئت علمی دانشگاه یزد نیز افزایش نرخ بیکاری در چند سال اخیر در استان و قابلیت صنعت در کاهش این نرخ را از عوامل اصلی نگاه ویژه مسئولین به صنعت برشمرد.
به گفته وی، برای جلب توجه مسئولین ارشد استان، شاید بهتر باشد تا بحش گردشگری به حوزه های دیگر خدماتی استان یا سایر پروژه های آتی استان مانند هوشمندسازی شهر یزد قفل شود. با این کار، هم این بخشهای و پروژه ها امکان های بیشتری برای تحقق خواهند داشت و هم نقش بخش گردشگری در سیاستهای اشتغال زایی استان تقویت می شود.
دکتر محمدحسین ایران‌نژاد عضو هیئت علمی دانشگاه یزد، توجه به مناطق حفاظت‌شده و گونه‌های حیات وحش را از مزیت‌های مهم استان برشمرد و توجه به این بخش را در جذب گردشگر مهم دانست.
ضرورت نگاه دومینویی به گردشگری
دکتر علی بهجتی اردکانی عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور، برنامه‌های کاری بزرگ در ایران را با توجه به عدم ثبات مدیریتی غیرقابل موفق خواند.
به نظر وی، تمرکز بر کارهای کوچک که حالت دومینویی داشته باشد قابل اجراتر خواهد بود. از اینرو، در بخش گردشگری استان نیز باید کارهایی را شروع کرد که هرچند کوچک هستند اما می توانند زنجیره ای از اقدامات موفق بعدی را موجب شوند.
وی تمرکز بر مباحث گردشگری ادیان را در افزایش تعداد گردشگر بسیار پراهمیت تلقی کرد.

توسعه فناوری در گردشگری
مهندس مهدی سالاری مدیرمنطقه ویژه علم و فناوری، با تاکید بر نظرات مختلفی که در بحث گردشگری وجود دارد و با تشریح گزارشی از اقدامات منطقه ویژه در همکاری با شرکتهای خارجی در حوزه گردشگری، بر این نکته تاکید کرد که پتانسیل‌ها و قابلیت‌های فراوانی در استان وجود دارد، اما در این راستا از برنامه‌ها و فرآیندهای درستی استفاده نشده است.
به نظر وی، بایستی بر بحث‌های بین‌المللی گردشگری و توسعه فناوری در گردشگری تمرکز ویژه ای شود. وی همچنین از برگزاری همایشی در شهریورماه پیرامون توسعه گردشگری هوشمند خبر دادند.
در انتهای جلسه، مهندس شرافت با جمع بندی از مباحث مطرح شده، از ضرورت تلاشهای مستمر برای روشن کردن نقش مهم بخش گردشگری در کاهش مشکلات اقتصادی و معیشتی استان به عنوان ماموریتی یاد کردند که کانون تفکر گردشگری دانشگاه یزد می تواند در مسیر آن، گام های موثری بردارد.
وی بخش گردشگری را بخش مهم برای گسترش عدالت اجتماعی دانست و گفت: گردشگری یک تخصص است و اگر براساس دیدگاه‌های کارشناسی کار شود، با توجه به ظرفیت‌های بالفعل و بالقوه یزد می‌تواند بدون ایجاد مشکلات جدید، مشکلات روزمره و بلندمدت استان را حل کند.
در نهایت، مقرر شد تا در جلسه بعدی کانون با دعوت از سیاستگذاران ارشد استان، از افراد متخصص و برجسته کشوری در حوزه گردشگری برای بیان تجربیات دعوت شود.
در این نشست، دکتر محسن رفیعیان عضو هیات علمی دانشگاه یزد، امین علایی راد کارشناس نمایندگی وزارت امور خارجه، دکتر بهزاد کریمی عضو هیت علمی دانشگاه میبد، مهندس سیدحسین آزادی دبیر کمیسیون گردشگری شورای اسلامی شهر یزد، مهندس رفیعی مدیر سرمایه گذاری منطقه ویژه علم و فناوری و احسان کریمی نماینده صدا و سیمای مرکز یزد نیز حضور داشتند.