عمومی | جهاد دانشگاهی

با حضور نمایندگان گروه های دانشجویی حامی محیط زیست؛<br>گردهمایی سراسری گروه های دانشجوی حامی محیط زیست برگزار شد

آیین افتتاحیه اولین گردهمایی سراسری گروه های دانشجویی حامی محیط زیست اول اردیبهشت ماه در محل باشگاه دانشجویان دانشگاه تهران برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی جهادانشگاهی ، در مراسم افتتاحیه این گردهمایی که به همت سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی برگزار شد ، دکتر فیض معاون فرهنگی جهاددانشگاهی ، دکتر یزدی معاون آموزش و پژوهش و فناوری سازمان محیط زیست ، دکتر مخدوم رییس انجمن ارزیابی محیط زیست ایران و دکتر سلاجقه رییس دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران و جمع کثیری از دانشجویان حامی محیط زیست حضور داشتند.
در این گردهمایی دکتر فیض معاون فرهنگی جهاددانشگاهی طی سخنانی گفت:  قرآن میفرماید: خداوند شما را از زمین رویانید و انتظار آباد کردن زمین را هم از شما دارد. لذا خداوند انتظار دارد که زمین را پاس بداریم و آن را حفظ و آباد کنیم .
فیض افزود: قطعاً این آباد کردن با مفهوم تکنولوژی یکی نیست زیرا خیلی وقتها تکنولوژی خلاف آبادی زمین اتفاق میافتد.
وی همچنین گفت: باید نسبت به محیط زیست به عنوان یک سرمایه انسانی و امانت الهی نگاه کنیم .
معاون فرهنگی جهاددانشگاهی خاطرنشان کرد: بسیاری هستند که سعی دارند بین دو مقوله انسان محور بودن هستی و خدامحور بودن هستی جدائی آشتی ناپذیری ایجاد بکنند که به اعتقاد بنده این دو دیدگاه بسیار هم پیوسته هستند ، به شرطی که این را درک بکنیم که خود خداوند به عنوان طراح هستی، هستی را انسان محور آفرید.
لذا خدایی که عالم را انسان محور آفریده با خدایی خدا تعارضی ندارد. و این جایگاهیست  که انسان در نظام هستی دارد و با این نگاه به موضوع محیط زیست هم میتوانیم نگاه بکنیم .
وی همچنین در ادامه گفت: من به شما جمع دانشجو پیشنهاد میکنم یکی این که فعالیت و برنامه های محیط زیست خود را به گونه ای طراحی کنید که برچسب سیاسی به آن نخورد، چون چه بخواهید و چه نخواهید دیگرانی هستند که از فعالیت های محیط زیستی بخواهند استفاده سیاسی کنند. از مزایای NGO  این است که قرار نیست تحت سلطه دوست باشد و نه حزب و استقلال آن باید حفظ شود و مراقب باشید هرکس خواست به شما برچسب سیاسی بزند یا به او هشدار دهید یا شعار و رفتار خود را تغییر دهید و بدانید برچسب سیاسی در درازمدت NGO را به سقوط میکشاند.
دوم پیشنهاد این است که با مسایل محیط زیستی نمیتوانیم شعاری برخورد کنیم شما به عنوان یک دانشجو تصمیم های محیط زیستی خود را علمی کنید و شعارگونه و سطحی نگر حرکت نکنید.

در این مراسم دکتر یزدی معاون آموزش و پژوهش و فناوری سازمان محیط زیست با تاکید بر ضرورت حفظ منابع طبیعی موجود و ممانعت از ورود آلودگی بیشتر به محیط زیست، گفت: شاخص EPI ایران در سال گذشته میلادی 74 بوده است، که متاسفانه در سال جاری میلادی با چهار پله سقوط در رتبه هفتاد و هشتم قرار گرفته‌ایم.

وی ادام داد: : در کشورهای اسکاندیناوی به منظور ممانعت از ورود گاز CO2 نیروگاه‌های ذغال سوز از سیستم CCT استفاده می‌شود که به وسیله آن، گاز CO2 به داخل زمین هدایت می‌شود، امروزه متوجه شده‌اند که گاز CO2 در زمین توسط باکتری‌هایی به متان تبدیل می‌شود.
معاون سازمان محیط زیست همچنین گفت: مصداق گسترش فن‌آوری زیست محیطی این است که به دنبال روشی باشیم که در سطح زمین CO2 را به متان تبدیل کرده و از آن به عنوان سوخت و انرژی استفاده کنیم یا این که سازوکاری طراحی کنیم که مانند عملکرد گیاهان CO2 به O2 تبدیل شود.

یزدی در پایا ن از همه مسولان عالی رتبه خواست به موضوع محیط زیست اهمیت بیشتری بدهند.

در ادامه این گردهمایی، دکتر مخدوم رییس انجمن ارزیابی محیط زیست ایران و دکتر سلاجقه رییس دانشگاه منابع طبیعی دانشگاه تهران در سخنانی با تاکید بر پرداختن به مسایل محیط زیست از مسؤولان اجرایی کشور خواستند به حفظ محیط زیست و مسایل مربوط آن و پژوهش در این زمینه اهمیت بیشتری دهند،چرا که در غیر این صورت در طول زمان و برای نسل های بعدی مشکلات جبران ناپذیری را پدید میآورد.
همچنین از گروه های دانشجویی حامی محیط زیست خواستند که  با پژوهش و تحقیقات علمی به دستاوردهای جدیدی در این زمینه دست پیدا کند و مشوق ترویج حفظ محیط زیست باشند.


بر اساس این گزارش،مراسم اختتامیه این گردهمایی دوم اردیبهشت ماه همزمان با روز زمین پاک در باشگاه دانشجویان دانشگاه تهران برگزار شد.

رییس جهاد دانشگاهی:
قوه قضائیه با هر تخریب‌کننده محیط زیست برخورد کند
توسعه علمی و استفاده از فناوی‌های نو ضروری است


رییس جهاد دانشگاهی گفت: عدم برخورد جدی مسوولان به خصوص در قوه قضائیه در رابطه با تخلفات گسترده مرتبط با محیط زیست نگران‌کننده است.

به گزارش خبرنگار «محیط زیست» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر حمیدرضا طیبی در مراسم اختتامیه اولین گردهمایی گروه‌های دانشجویی حامی محیط زیست  خاطر نشان کرد: در حال حاضر موضوع توسعه و حفاظت محیط زیست در صدر اولویت‌های برنامه‌های زیست محیطی قرار دارد چرا که در سالهای گذشته دولت‌ها و انسان‌های طماع با قدرتی که در اختیار داشته‌اند منجر به تخریب بخش قابل توجهی از طبیعت شدند و این اقدامات باعث شد تا به مرور گفتمان توسعه به سمت توسعه و حفاظت از محیط زیست و توسعه پایدار گرایش پیدا کند و در حال حاضر کیفیت زندگی مردم و ساکنان زمین از اهمیت قابل توجهی برخوردار است.

وی با بیان این که توسعه حاصل تعامل درست دولت‌ها و مردم در برنامه‌ریزی و کمک به اجرای درست آنهاست افزود سازمان‌های غیردولتی و دانشجویان نقش زیادی در فرهنگسازی و توسعه گرایش‌ها برای حفاظت از محیط زیست دارند.

طیبی به اهمیت توسعه علمی و فناوی‌های نو در حفاظت از محیط زیست کشورمان اشاره کرد و گفت: شرایط اقلیمی ایران خشک و نیمه خشک با جمعیت زیاد است، از سوی دیگر با محدودیت‌های قابل توجه آب و زمین قابل کشت مواجه هستیم و باید برای حفظ و استفاده درست از آن‌ها از این فناوری‌های نو بهره‌برداری کنیم.

وی خاطرنشان کرد: هر چقدر جلوی واردات محصولات کشاورزی گرفته شود باز هم نتیجه بخش نخواهد بود و چنانچه در عرصه‌های مختلف به تولید کافی و به روز نرسیم باز هم گرایش برای واردات وجود دارد و در این راه باید نیازهای آب برای کشاورزی را بیش از گذشته پیشرفته و کافی کنیم.

وی رسیدن به اقتصاد دانش بنیان را که در برنامه پنج ساله پنجم نیز مورد تاکید قرار گرفته است یکی از اولویت‌های کاری مهم بر شمرد و گفت: ‌دانشجویان و قشر جوان به عنوان نیروهای تازه نفس باید در این عرصه نقش بیشتری داشته باشند.

به گزارش ایسنا، رییس جهاد دانشگاهی با اشاره به این که عدم برخورد جدی مسوولان به خصوص در قوه قضائیه در رابطه با تخلفات گسترده مرتبط با محیط زیست نگران کننده است، افزود: باید با این اقدامات نامیمون برخورد جدی صورت گیرد و در این راستا فرقی نمی‌کند که اقدام خلاف توسط مردم صورت می‌گیرد یا مسوولان اجرایی.



رییس سازمان محیط زیست:
چرا ترافیک گزارش لحظه به لحظه دارد اما محیطزیست نه؟
چرا پس از40سال به فکر دریاچه ارومیه افتاده‌ایم؟
10درصدکشور تحت حفاظت قرارمی‌گیرد


رییس سازمان محیط زیست با اشاره به کاستی‌های فرهنگسازی و رسانه‌ای برای همراه کردن مردم در حوزه محیط زیست گفت: چرا ترافیک گزارش لحظه به لحظه دارد اما محیط زیست نه؟

به گزارش خبرنگار «محیط زیست» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مهندس محمدی‌زاده، معاون رییس‌جمهوری و رییس سازمان محیط زیست در مراسم اختتامیه اولین گردهمایی گروه‌های دانشجویی حامی محیط زیست برگزار شد،خاطرنشان کرد: تاریخ ما همواره با محیط زیست از سر مدارا، توجه و احترام برخورد کرده است نشانه‌های آن را می‌توان در زمینه‌های تاریخی و کتبیه‌های آن دید. همچنین رنگ‌های تاریخی کشور ما از جمله لاجورد کاملا محیطی و متناسب با فطرت و طبیعت انسان است.

وی خاطرنشان کرد: نگاه مسوولان قبل از انقلاب به محیط زیست تنها نگاهی شکاربانی بود و پس از انقلاب اقدامات مناسبی صورت گرفت اما در نهایت درد محیط زیست در حوزه آب خاک و فضاهای دیگر کمتر نشده و هنوز جان کاه است.

وی با بیان این که کشورهای پیشرفته علیرغم پیشرفت در حوزه‌های مختلف در بخش‌های مرتبط با محیط زیست شرایط بهتری نسبت به ما ندارند افزود: موضوع توسعه در کشور ما بسیار جدی است و باید همراه با آن به مساله محیط زیست توجه زیادی شود اما نمی‌توان یکی را برای توسعه دیگری فدا کرد.

محمدی‌زاده با اشاره به تحت حفاظت قرار داشتن 8/7 درصد عرصه‌های طبیعی کشور خاطرنشان کرد:‌ به زودی این عرصه به 10 درصد کل مساحت کشور افزایش می‌یابد و زمینه‌های حفاظت از محیط زیست در رشته‌های مختلف گسترش می‌یابد.

وی تاکید کرد که مسوولان نباید برای حفاظت از عرصه‌های طبیعی از شگردهای جاهلانه عوام فریبانه و قهر و دعوا استفاده کنند و در این راه باید مسایل تبدیل به دغدغه‌های اصلی مسوولان و مردم شود.

رییس سازمان محیط زیست با تاکید بر این که ساختار سازمان محیط زیست نیاز به تغییرات اساسی دارد اظهار کرد: بسیاری از سازمان‌ها و بخشها باید از مجموعه‌های دیگر جدا شده و زیرمجموعه سازمان محیط زیست قرار بگیرند تا بتوان برای اقدامات اساسی و مهم راهکار و اقدامات اجرایی انجام داد.

وی گفت:‌ معاونت تولید و استاندارد برای مجموعه سازمان محیط زیست بسیار مهم است اما متاسفانه هر کدام جدا از یکدیگر فعالیت می‌کنند و شرایطی فراهم نمی‌شود تا برای محیط زیست نیز همانند نفت و نیرو یک ارگان مشخص تصمیم‌گیری نظارت و اقدام کند.

وی تاکید کرد که سازمان محیط زیست باید شرایط حاکمیتی و وظیفه نظارتی خود را بیشتر کند و افزود:‌ عمده نیروهای سازمان محیط زیست در رشته‌های مرتبط با علوم محیط زیست هستند اما این کافی نیست و ما در حوزه‌های علوم اجتماعی انسانی و حتی زمینه‌های تبلیغات نیز به نیروهای موثر احتیاج داریم تا بتوانیم ارتباط خود را با مردم بیشتر کنیم.

به گزارش ایسنا، وی خاطرنشان کرد: سازمان محیط زیست به دنبال شکل‌گیری سازمان‌ نظام مهندسی و محیط زیست است تا به این ترتیب نیازها و صلاحدید‌های مورد نظر در یک بخش مشخص مورد رسیدگی قرار گیرد به عنوان مثال نمی‌توان از خط تولید ایران خودرو با یک کارشناس کشاورزی بازدید کرد و انتظار داشت ایرادات کار در این نوع سیستم مشخص شود.

محمدی‌زاده یادآور شد: آیین‌نامه شکل‌گیری سازمان نظام مهندسی و محیط زیست تهیه و در کمیسیون زیربنایی دولت بررسی شده است و امیدواریم بزودی این موضوع در مجلس شورای اسلامی بررسی و به تصویب برسد.

وی تاکید کرد که برای رسیدن به نتیجه در حوزه محیط زیست علاوه بر علم به غیرت و عشق کار حرفه‌ای احتیاج داریم.

به گزارش ایسنا، رییس سازمان محیط زیست اضافه کرد:‌ در بسیاری از امور تنها حرف زده‌ایم و اقدام اساسی صورت نگرفته است؛ به عنوان مثال 40 سال است که دریاچه ارومیه در حال خشک شدن است و این اتفاق برای همین چند سال پیش نیست اما در تمام این سالها اقدام جدی‌ صورت نگرفته و حالا به دستور رییس‌جمهوری قرار است اتفاقات مهمی در این مورد صورت گیرد.

وی یادآور شد: همواره نیروهایی در مجموعه سازمان تربیت شده‌اند که به درد آن مجموعه نخورده و در بخشهای دیگر فعال شده‌اند به عنوان مثال معمولا هیچ فارغ‌التحصیل رشته کشاورزی وجود ندارد که در یک زمین کشاورزی مشغول شده باشد و عموما پشت میزنشین شده‌اند.

محمدی‌زاده یادآور شد که این ایراد به کل سیستم اداری و آموزشی ما باز می‌گردد و باید با استفاده از نیروهای جوان و پردغدغه‌ این حوزه و تشکیل اتاق‌های فکر این شرایط را تغییر دهیم.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه به برنامه دو کشور ایران و روسیه در تبادل پلنگ ایرانی و ببر روسیه که قرار است روز جمعه انجام شود اشاره کرد و گفت: این اقدام در روابط دو کشور بی‌سابقه است و ایران پس از 70 سال صاحب ببر می‌شود، ببری که آخرین بار 70 سال پیش در محدوده میانکاله دیده شده و پس از آن به شمال ایران مهاجرت کرده است.

وی افزود:‌ نخست وزیر روسیه برای این تبادل تحت فشار رسانه‌ها و گروه‌های مردمی روسیه قرار گرفته بود اما در نهایت با پیشنهاد ایران موافقت کرد.

وی خاطرنشان کرد: ما نیز از گروه‌های رسانه‌ای و مردمی داخل کشور می‌خواهیم تا اقدامات زیست محیطی سازمان و سایر مجموعه‌ها را مورد نقد و ارزیابی قرار دهند و شاهد شکل‌گیری سایت‌ها، برنامه‌های تلویزیونی و مستند شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی باشیم.

وی خطاب به حاضران در جلسه و مسوولان گفت:‌ چرا باید از موضوع محیط زیست و هوا تنها به بحث شرایط جوی در رسانه‌ها پرداخته شود و یا چرا نیروی انتظامی شرایط ترافیکی جاده‌ها را لحظه به لحظه اعلام می‌کند اما در مورد مسایل زیست محیطی هیچ بخش خبری دایم و مشخصی وجود ندارد.

معاون رییس‌جمهوری با اشاره به شرایط خاص ایران در بین کشورهای منطقه در حوزه اقدامات زیست‌محیطی اضافه کرد: در همه کنفرانس‌ها و برنامه‌های منطقه‌ای چشم این کشورها به اقدامات ایران است و ما در حال حاضر الگوی آنها هستیم.

وی اظهار امیدواری کرد که تعامل و توافقاتی صورت گرفته با دستگاه‌های اجرایی از جمله آموزش و پرورش و وزارت علوم برای اضافه شدن یک واحد درسی مرتبط با محیط زیست در مدارس و دانشگاه‌ها به نتیجه برسد و افزود: چرا باید در سالهای گذشته در بین واحد‌های دانشگاهی موضوع بهداشت و معارف اینقدر مورد توجه قرار گیرد اما به مساله مهم محیط زیست هیچ توجهی نشود.

محمدی‌زاده به پیشنهاد رییس‌جمهوری در مورد کاشت 70 میلیون نهال در سال 89 به تعداد جمعیت ایران اشاره کرد و گفت:‌ برای تحقق این خواسته و پیشنهاد رییس‌جمهوری که کار بسیار بزرگی است نیاز به حمایت‌های مردمی و گروه‌های فعال در این عرصه داریم.

وی در ادامه از گروه‌های دانشجویی و فعال در حوزه محیط زیست خواست تا از محدوده فعالیت‌های خود خارج نشده و برخی مسایل جناحی و سیاسی را در کار خود وارد نکنند.

بر اساس این گزارش،آیت اله عالمی نماینده ولی فقیه در جهاد کشاورزی نیز در این مراسم در سخنانی خاطرنشان کرد: جاافتادن اهمیت مسئله محیط زیست در اذهان عمومی ، فرهیختگان در قدم اول ، سیاست‌گذاران و سیاستمداران در قدم دوم و صف بسیار گسترده مردم عام در قدم سوم قراردارد که در حقیقت برای رسیدن به این هدف یک تحقیق جامع از نگاه قدسی و الهی به این امر لازم است .
وی همچنین افزود: حوزه نمایندگی ولی فقیه در جهاد کشاورزی چو.ن این نگاه را داشته است اقدام به تدوین دانش نامه کشاورزی و منابع طبیعی و محیط زیست از نظر اسلام کرده و  گام‌های بلندی در این زمینه برداشته است که در آینده نزدیک این دانش نامه منتشر می‌شود.
آیت اله عالمی در ادامه گفت: در آیات قرآن بیش از هزار آیه از قرآن در این خصوص سخن به میان آورده است . و در این آیات به اهمیت و شیوه‌های بهره گیری از این نعمت الهی و وظیقه انسان در مقابل آن بحث شده است .
در ادامه مراسم علیگو دبیر گردهمایی  و رییس سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی طی سخنانی به بحث توسعه پایدار اشاره کرد و از همه دانشگاهیان خواست که به این موضوع با اهمیت بیشتر نگاه کنند و گام‌های موثری را در این زمینه بردارند.
وی همچنین گفت: از دلایل برگزاری این گردهمایی این بود که از دید همه مسئله محیط زیست مسئله مهمی نیست برای آن دسته هم که مهم است به قول مقام معظم رهبری تجملی نگاه کردند و بعضی ها هم نگاه های سطحی به آن دارند.
وی اشاره کرد:  آینده از جوانان و دانشجویان است و باید تلاش کرد که مسئله محیط زیست در 5 سال آینده اولین و با اولویت ترین مسئله مردم باشد . اگر روزی به این رسیدیم. این همایش موفق بوده و البته فقط یک نقطه‌ای در صفحه بزرگ محیط زیست گذاشتیم.
در پایان گردهمایی از گروه‌های برتر دانشجویی حامی محیط زیست تقدیر به عمل آمد.ح/الف