عمومی | جهاد دانشگاهی

رییس‌جمهور در همایش روز ملی خلیج فارس:<br>دشمنان از فرهنگ و تمدن خفته در خلیج فارس وحشت دارند/<br>این روز ترسیم یک افق روشن و درخشان در برابر بشریت است<br>

رییس‌جمهور گفت: اگر حقیقت ملت ایران به دنیا معرفی شود، دیگر جایی برای دغل‌کارها نمی‌ماند.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) دکتر محمود احمدی‌نژاد  روز جمعه 10 اردیبهشت ماه در همایش روز ملی خلیج فارس خاطرنشان کرد: برخی خیال می‌کنند اعلام این روز به نام خلیج فارس، دعوا بر سر یک نام یا یک عکس‌العمل می‌باشد؛ در حالی که چنین نیست. ثبت ملی نام خلیج فارس یک غبارروبی است و یک یادآوری است. یک ترسیم درست از صحنه امروز جهانی است. همان‌طور که اصل انقلاب اسلامی یک غبارروبی از یک حقیقت، هویت، تاریخ و بی‌نهایت استعداد یک ملت است، این روز هم ترسیم یک افق روشن و درخشان در برابر بشریت است.

وی ادامه داد: مساله ما مساله خاک یا جغرافیا یا یک قوم و قبیله نیست یا برای نام ایران و خلیج فارس و یک تعصب قومی و قبیله‌ای بر آن نیست، بلکه باید گفت که اقوام گوناگونی همه‌ وجودشان در نام مقدس ایران و دیار فارس مستتر است. گرچه همه‌ اقوام امروزی زیر پرچم ایران، عزیزند اما روح جمعی اقوام ایرانی است که آینده‌ ملت ما و بشریت را رقم می‌زند. بحث ما بحث اسم نیست بلکه بحث از یک نشانه و یک راهنماست.

وی خاطرنشان کرد: دو جبهه‌ متفاوت روبه‌روی هم صف‌آرایی کرده‌اند. گرچه دشمنان حقیقت با فریب و جعل موضوع می‌خواهند اصل منازعه را از جایگاه اصلی‌اش خارج کنند و تلاش می‌کنند که صحنه‌ اصلی مقابله و درگیری به یک مساله‌ فرعی تبدیل شود. دعوای ما با مستکبران نه از روی ایجاد امنیت در خلیج فارس است و نه کسب انرژی. البته این‌ها جزئی از مسائل اختلافی است اما اصل خطری که آن‌ها احساس کرده‌اند، تمدن‌ساز بودن این منطقه است.

رییس‌جمهور گفت: دعوا بر سر فرهنگی است که باید بر جهان حاکم و نوع مدیریتی است که باید بر جهان اعمال شود. جهت‌گیری ملت ما علم و قانون، ادب و اخلاق و انسانیت است. می‌خواهند تاریخ ایران را بپوشانند. دعوا بر سر فرهنگ و تمدن است.

وی اظهار کرد گویی خلیج فارس ناامن بوده و حالا آن‌ها آمده‌اند که امنیت برقرار کنند، اما این‌طور نیست. آن‌ها از فرهنگ و تمدن خفته در این منطقه وحشت دارند.

وی افزود: 2 هزار و 500 سال قبل کوروش فرمانروای این سرزمین یک فرمان صادر کرده است که دو دستور روشن در آن وجود دارد؛ سرزمینی که 5 برابر ایران فعلی بوده است یکی از فرمان‌هایی که در آن صادر شد لغو برده‌داری بود. توجه کنید که این فرمان متعلق به 180 سال قبل نیست که آمریکایی‌ها بعد از میلیون‌ها کشته دادن به آن برسند بلکه متعلق به 2 هزار و 500 سال قبل است و در سرتاسر آن سرزمین بزرگ صادر شد و شما می‌بینید که در طول 2 هزار و 500 سال گذشته هیچ نشانی از برده‌داری در ایران دیده نمی‌شود. فرمان دیگری که صادر شد آزادی همگان، مذاهب و اندیشه‌ها بوده است. 2هزار و 500 سال قبل در این سرزمین نشانه‌ای از جنگ و درگیری و تعصبات مذهبی مشاهده نشده است. اما امروز مدعیان حقوق بشر و آزادی و گردش آزاد اطلاعات به هر سرزمینی که وارد می‌شوند همه را اسیر می‌کنند و جنگ‌های قبیله‌ای و طایفه‌ای به اوج می‌رسد. در عراق سال‌ها بود که اقوام و مذاهب مختلف در کنار هم زندگی می‌کردند اما وقتی اشغالگران آمدند صدها جنگ و درگیری مذهبی در این منطقه ایجاد شد. در افغانستان هم همین‌طور.

احمدی‌نژاد گفت: اگر حقیقت ملت ایران به دنیا معرفی شود دیگر جایی برای دغل‌کارها نمی‌ماند. آن ملتی که 2 هزار و 500 سال قبل برده‌داری را لغو کرد و برای تمام ادیان، آزادی اندیشه و گفت‌وگو قرار داد، اگر امروز به جهان معرفی شود، تمام اقوام به سمت آن حرکت می‌کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به پیشرو بودن ایرانیان در علوم اشاره کرد و گفت: حرکت انتقالی زمین که امروز می‌گوید چندصد سال قبل یک فرد آن را مطرح کرده و به خاطرش محاکمه شده، بیش از هزار سال قبل برای دانشمندانی همچون ابن سینا و ابوریحان که ایرانی بودند یک مساله روشن و قطعی بوده است. ایرانیان هزار سال است که از تقویم جلالی استفاده می‌کنند که دقت آن بسیار بالاست. یا جالب است که بدانید جاذبه‌ زمین که می‌گوید فردی وقتی سیبی بر سرش افتاد آن را کشف کرد، 1200 سال پیش برای دانشمندان ما امر مسلمی بوده است. ما اگر تمام بودجه‌های خود را به سازمان میراث فرهنگی بدهیم که تنها بخش مهندسی فرهنگ و تمدن ما را به جهان معرفی کند باز هم پول کم می‌آوریم. در کشور ما 500 سال پیش پل‌هایی بر روی رودخانه‌ها ساخته‌اند که کامیون‌های 80 تنی هم به راحتی امروز عبور می‌کنند. 3 هزار سال پیش ایرانی‌ها سازه و تونل را می‌شناختند و قنواتی حفر کردند که هنوز هم فعال است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ادبیات و هنر ایرانیان گفت: اگر تمام دنیا ذخیره‌ خود را در فرهنگ و ادب ارایه دهند، آیا می‌توانند یک رودکی، یک وحشی بافقی، یک مولانا، یک فردوسی، یک حافظ، یک سعدی و یا یکی از شعرای ایران را ارایه دهند. اگر غبارها از چهره‌ تمدن ایران کنار برود، همه عاشق ادب و هنر این سرزمین می‌شوند. ایرانیان به گواه تاریخ رشادت‌ها و شجاعت‌های بزرگی را ارایه کرده‌اند. در فنون رزمی، ایرانیان سرآمد دوران خود بوده‌اند. اصلا همین جنگ پارتیزانی که از آن یاد می‌کنند، متعلق به ایرانیان و قوم پارس می‌باشد که انگلیس‌ها آن را به صورت پارتیزانی تلفظ می‌کنند. اگر پرده از چهره‌ مدیریت ایرانیان برداشته شود، معلوم می‌شود که این ملت در 2 هزار سال قبل 42 ملیت گوناگون را با صلح و صفا و آرامش زیر چتر خود، امنیت داده بود و این ملت‌ها زیر پرچم این سرزمین زندگی می‌کردند. از شمال غرب آفریقا تا قلب چین توسط ایرانیان امنیت برقرار بوده است. البته نمی‌گویم که آن زمان بی‌عیب بودیم. بالاخره آن مدیریت پیچیده و حکومت سلاطین ظلم‌هایی هم به همراه داشت، اما این 42 ملت بدون جنگ و تجاوز و اشغالگری و به خاطر اندیشه‌های انسانی این سرزمین در زیر بال گسترده مهر و محبت و اندیشه‌ ملت ایران زندگی می‌کردند. نگاه انسانی ملت ایران حتی در بخش‌هایی از کتاب مقدس نیز جلوه‌گر شده است.

رییس‌جمهور با اشاره به چند فیلم کمپانی هالیوود علیه تمدن ایران گفت: آن ها فرمان دادند که تاریخ ملت ما تحریف شود. فیلم ساختند و در آن نشان دادند که حاکمان ایران با لشگرکشی 28 کشور را تحت حاکمیت خود درآورده بودند؛ در حالی که این رقم 42 بوده و تمام اسناد نشان می‌دهد که زوری در کار نبوده است.

وی خاطرنشان کرد: بحث ما بازگشت جهان به سمت حاکمیت انسانیت، فرهنگ و ادب است. اگر چهره ایران در کنار سایر چهره‌های مدعی مدیریت جهان قرار گیرد می‌بینید که چگونه دل‌ها به سمت تمدن ایران کشیده می‌شود. آن‌ها برای این‌که بتوانند بر خاورمیانه مسلط شوند، یک بازی راه انداختند و صحنه‌سازی کردند. هواپیمایی به برجی خورد و تبلیغاتی در این زمینه کردند و به بهانه آن به افغانستان و عراق حمله کردند.

وی گفت: از وقتی به منطقه ما آمده‌اند یک میلیون و 400 هزار انسان کشته شده و بیش از 4 میلیون انسان را آواره کرده‌اند و حتی از اورانیوم ضعیف شده علیه مردم عراق استفاده کردند. حالا امروز کسانی که خود بمب ساخته و استفاده کرده‌اند و حتی امروز هم تهدید می‌کنند، از فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌یی ما ابراز نگرانی می‌کنند. کسانی که پشت صحنه‌ سازمان‌های تروریستی را اداره می‌کنند امروز می‌خواهند با تروریسم مبارزه کنند. فردی که اخیرا سربازان گمنام ما او را دستگیر کرده‌اند در اعترافاتش گفته و سند هم داده که با اسراییل و برخی دولت‌های منطقه و برخی اعضای ناتو ارتباط داشته و حمایت آن‌ها را داشته است.

احمدی‌نژاد افزود: قدرت‌های بزرگ، اقتصاد جهان را طوری اداره کرده‌اند که خون مردم را در شیشه کرده‌اند. آن‌ها می‌خواهند بر خاورمیانه مسلط شوند؛ چراکه می‌دانند این‌جا کانون مدیریت جهان است. می‌خواهند فضا را غبارآلود کنند تا کسی با مدیریت انسانی این منطقه آشنا نشود. البته در رسیدن به اهداف خود تاکنون ناکام بوده و خواهند بود. شرایط جهان عوض شده است. امروز ایران قدرتمندترین ملت دنیاست و آن‌ها به روی خورشید خاک می‌پاشند و نمی‌دانند که این خاک به چشمان خودشان برمی‌گردد. امروز کدام سیاست بدون حضور ایران در خاورمیانه امکان اجرا دارد؟ اقتدار ملت، بمب اتم، بمب شیمیایی و هفت‌تیرکشی گاوچران‌ها نیست، بلکه بر اساس فرهنگ اخلاقی و انسانی است. ما همه ملت‌ها را دوست داریم و از پیشرفت آن‌ها خوشحال می‌شویم. اهل برادری و گفت‌وگو هستیم اما در برابر زیاده‌خواهان مشت محکمی هستیم که دندان‌های هر متجاوزی را در دهانش خورد می‌کند. ملت ما اهل صلح و صفاست و خواهان اداره جهان با صلح و عدالت است. ما با برده‌داری چه سنتی و چه مدرن مخالفیم. خلیج فارس هم مشکل امنیتی ندارد. مشکل خود شما هستید. ملت ما عزیزترین و قدرتمندترین ملت دنیاست و دوران تاریخی شما هم به سر آمده است.

وی تصریح کرد: از وقتی یک تمدن برای رسیدن به اهداف خود به سلاح و فریب متکی شود کارش تمام است. کسی که برای پیشبرد اهداف خود متوسل به زور می‌شود کارش تمام است.

وی گفت: این همایش، غبارروبی از چهره‌ ایران، تمدن و فرهنگ آن است که بعد از اسلام عمیق‌تر، شکوفاتر و پربارتر شده است.

رییس‌جمهور در پایان این شعر را قرائت کرد: ما از تبار رستم و فرهاد و آرشیم، واندر شراب فتنه‌ آخر سیاوشیم. در انتظار رویت آن مهر آخرین، در مجمر سپیده سپندی بر آتشیم.

در این مراسم از دو کتاب و پژوهش درباره خلیج فارس و تمدن ایران رونمایی شد و هم‌چنین رییس‌جمهور به جمعی از اندیشمندان محقق در زمینه‌ تمدن ایران و خلیج فارس جوایزی اهدا کرد.


گزارش کامل از همایش روز ملی خلیج فارس در کیش؛


«دانش‌های سنتی دریانوردی خلیج‌فارس» در فهرست ملی میراث معنوی کشور ثبت شد





دو اثر تاریخی مرتبط با خلیج فارس ظهر دهم اردیبهشت ماه در همایش روز ملی خلیج فارس توسط رییس‌جمهور رونمایی شدند.



به گزارش خبرنگار اعزامی سرویس میراث فرهنگی و گردشگری خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، دکتر محمود احمدی‌نژاد که در تالار همایش‌های بین‌المللی کیش حضور یافته بود از « اطلس خلیج فارس - اسناد نقشه‌برداران بزرگ جهان-» که اسناد آن در موزه های معتبر جهان موجود است رونمایی کرد.



«المسالک و الممالک» نوشته ابواسحاق اصطخری از متون مهم جغرافیا کتاب دیگری بود که با حضور رییس‌جمهور در این مراسم رونمایی شد. رییس‌جمهور همچنین لوح ثبت ملی دریانوری سنتی را امضاء و از شماری از پژوهشگران فعال در موضوعات مربوط به خلیج فارس، هنرمندان و پیشکسوتان این عرصه تجلیل کرد.



***



معاون حفظ، احیا و ثبت آثار تاریخی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، «دریانوردی در حوزه خلیج‌فارس» در فهرست میراث معنوی را برگ افتخاری دانست که به افتخارات ایران و منطقه خلیج‌فارس افزوده شده است.



به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، مسعود علویان صدر که در مراسم ثبت ملی «دانش‌های سنتی دریانوردی در حوزه خلیج فارس» سخنرانی می‌کرد، ادامه داد: سازمان میراث فرهنگی و گردشگری رویکرد نوینی را نسبت به بحث حفظ، پاسداری و احیای آثار فرهنگی تاریخی در نظر گرفته است .



وی افزود: قبلا این رویکرد صرفا توجه کالبدی به موضوع داشته است، ولی آن‌چه که اکنون مهم است و آن‌چه که باید همیشه در دل علاقه‌مندان به ایران باشد اندیشه‌های والای معنوی بوده است.



او ادامه داد: میراث معنوی ما دارای ویژگی‌هایی خاص است. اصلی‌ترین هویت میراث معنوی و اصلی‌ترین ویژگی هویت‌آفرینی است. این عناوین برگرفته از افکار و اندیشه‌هایی است که توانسته به عنوان بخش بنیادینی از جمهوری اسلامی در کشور متجلی شود.



مسعود علویان صدر گفت: هویتی که در قالب دانش، علوم و فنون بوده توانسته با ارزش‌های معنوی مردم تلفیق شود و با آمیزه‌های اسلامی دین خود را متجلی کند. هیچ دانشی نیست که انسان را به متعالی برساند و این برخواسته شدن از هنر و ارزش‌های دینی است که توانسته میراث را پایدار نگه دارد.



به اعتقاد علویان صدر، تنوع در میراث معنوی میان ادوار مختلف این فرصت را ایجاد کرده تا انسجام اسلامی و اتحاد ملی را پایه‌ریزی کنیم.



وی افزود: در بحث میراث معنوی محدودنبودن این میراث در عرصه‌ی زمانی و مکانی اهمیت دارد. این میراث محدود به یک کشور و معنای جغرافیای آن نیست. متعلق به ملت و فرهنگی بزرگ است که با هم ارتباط فرهنگی دارند. فرصتی برای گفت‌وگوی تمدن‌ها است. فرصتی که بتوانیم اندیشه‌های ایران را در مرزهایی فراتر بیان و جایگاه آن را تبیین کنیم و بتوانیم جایگاه اصلی ایران فرهنگی را در جهان روشن کنیم.



معاون حفظ، احیا و ثبت آثار تاریخی، ثبت نوروز در فهرست میراث معنوی را گام مهمی در این حوزه خواند و افزود: ما توانستیم جایگاه نوروز را در سطح دنیا تثبیت کنیم و این مشخص است که ایران جایگاهش را روشن می‌بیند.



او میراث فرهنگی را زمینه‌ساز توسعه پایدار خواند و افزود: در صورتی‌که برخورد منطقی داشته و عناصر اصلی آن را بررسی کنیم جایگاهش را در توسعه پایدار به خوبی می‌بینیم. همه متون، روش‌ها و آیین‌ها براساس طبیعت بوده و نیازهای خود را با تطبیق به طبیعت انتقال می‌دهد تا بتواند همه قابلیت‌هایی که یک عنصر فرهنگی دارد را در خود نشان دهد.



او ادامه داد: هرجا در هر مکانی که در قالب میراث فرهنگی و فرصت‌های اقتصادی و فرهنگی حرکتی انجام می‌شود زمینه‌ای است برای تعالی و رشد انسان.



علویان صدر گفت: آن‌چه که ما را بر آن داشت تا در حوزه خلیج‌فارس و دانش‌های سنتی دریانوردی کار بررسی و پژوهش را آغاز کنیم بحث تاریخی آن بود، چون ایرانیان در این زمینه سهم به‌سزایی داشتند. فرهنگ فنی و مهندسی آن بسیار غنی و پربار است. براساس اسنادی که به دست آوردیم قدمت آن نیز بسیار بالا است.



او در توضیح نتیجه به دست‌آمده برای بررسی این دانش اظهار کرد: پس از بررسی آن به این نتیجه رسیدیم که دانش‌های سنتی خلیج‌فارس هر پنج ویژگی و خصوصیتی که یونسکو برای ثبت اعلام کرده را دارد.



وی علوم و تمدن مربوط به کیهان و طبیعت و مباحث آیینی ایرانی‌ها را از جمله این ویژگی‌ها خواند و افزود: آیین شوشی و آیین‌های بادبان‌کشی از فرصت‌های آیینی دیگری بودند که می‌توان برای ثبت آن‌ها در فهرست میراث معنوی بررسی‌های لازم را انجام داد.



علویان صدر افزود: با تهیه‌ی پرونده دانش‌های سنتی خلیج‌فارس ضمن حفظ آیین‌ها خلیج‌فارس را که به عنوان بستری از تمدن غنی ایران معرفی شده است، در سطح بین‌المللی مطرح می‌کنیم.



***



به گزارش ایسنا، در این همایش دبیر ششمین همایش ملی، فرهنگی و گردشگری خلیج‌ همیشه فارس نیز در سخنانی گفت: دفاع مستند و پافشاری علمی از سوی دانشجویان و دانشمندان و پژوهش‌های علمی گامی موثر برای جلوگیری از تفرقه‌افکنی بوده است.



منوچهر جهانیان گفت: در این اقدام که به انگیزه توسعه گردشگری انجام می‌شود یکپارچگی ملی در جهت توسعه و شکوفایی منطقه مطرح است.



وی افزود: برگزاری همایش ملی، فرهنگی، گردشگری خلیج همیشه فارس تلاشی برای تحقق در زمینه نام ملی خلیج‌فارس است.



به اعتقاد وی، این همایش در بستری کاملا علمی و به دور از سوء‌استفاده از نام خلیج‌فارس برگزار شد.



وی هم‌چنین به ذکر آمار مقاله‌های ارایه‌شده برای شرکت در همایش در زمان اعلام فراخوان همایش در هفت محور اقتصادی، اجتماعی، محیط‌زیست، جغرافی، تاریخ و گردشگری پرداخت.



***



اسفندیار رحیم مشایی در مراسم ثبت ملی «دانش‌های سنتی دریانوردی خلیج‌فارس:
امروز ما به ازای نقش تاریخ نیاکانمان در جهان مسؤولیت داریم




اسفندیار رحیم مشایی در مراسم ثبت ملی دانش‌های سنتی دریانوردی در حوزه خلیج‌فارس گفت: امروز وجه‌ی باشکوه ملتی را ارج می‌نهیم که در تاریخ سهم بزرگی دارد.



به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی و گردشگری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مشاور رییس‌جمهور که در سالن خلیج فارس مرکز همایش‌های بین‌المللی کیش سخنرانی می‌کرد، ادامه داد: در غنای زندگی انسان‌ها، حیات تنها یک واژه‌ی زبانی نیست که از آن به عمر تعبیر کنیم.



وی ادامه داد: هر ایرانی و هر مرد و زن در فرصتی که برای زیستن داشته، حقیقتی به نام زندگی شخصی دارند، اما ایران یک زندگی دارد که از مجموعه زندگی‌های ایرانیان است.



اسفندیار رحیم مشایی ادامه داد: ما می‌آییم و می‌رویم، ولی ملت ایران ماندگارند، زیرا حیات این ملت تاریخی پایانی ندارد.



رییس سابق سازمان میراث فرهنگی و گردشگری افزود: امروز ما به ازای نقش تاریخ نیاکان و گذشتگانمان در جهان مسؤولیت داریم. ایرانیان هم‌چنان که در تاریخ شهره‌ هستند باید در مسیر تعالیم بشری کوشش کنند.



او ادامه داد: توسعه عدالت همه‌جانبه یکی از شاخصه‌هایی است که این تعالی را محقق می‌کند. دادن فرصت برای شکوفایی در این زمینه به ظرفیت‌های انسانی برمی‌گردد و ما خوب می‌دانیم که شکوفایی ظرفیت‌های انسانی از مسیر توسعه، علم و فهم محقق می‌شود.



مشایی افزود: نامی که از ایران در تاریخ به یادگار مانده است در سطح دنیا برجسته می‌ماند. امروز اگر کسانی با ما دشمنی می‌کنند دشمنی آنان از این جهت است که می‌دانند اگر ایرانی‌ها بر سند قدرت بنشینند جایی برای ادامه کارهای زشت خود ندارند، چون ایرانیان بزرگ هستند و فهم عمیقی از این مسایل دارند.



وی افزود: ایرانیان یک بار دیگر اراده خود را برای تحقق ارزش‌ها بروز دادند. امروز رییس‌جمهور که بزرگی ملت ایران را دریافت و بر آن تکیه کرد باور کرد و به مردم ایران باوراند که ایران پیشرو و پرچمدار است.



رییس دفتر ریاست جمهوری گفت: ایرانیان مجرم‌اند و جرم آنان بزرگی و بزرگ‌زادگی آن‌ها است. ایرانیان فهم بزرگی از بزرگی دارند و هرچه می‌گذرد بر جرم آنان اضافه می‌شود. اگر دشمنی داریم دشمنی است که دشمنی با بشریت در ذات اوست، چون او با کل بشریت دشمن است پس مصاف ما با آن‌ها اجتناب‌ناپذیر است.



وی اضافه کرد: اگر عزت و آزادی انسان را به عنوان بزرگ‌ترین وظیفه بشریت می‌خواهیم عبادت در کار خیر در این میان فرصتی برای این قضیه است. چنان‌چه سایه جنگ تباهی، حقارت و رذالت باشد کاری از پیش برده نمی‌شود. نه در زمین می‌تواند روشنی‌بخش باشد، نه برای آسمانی‌ها نشانه‌ای از نور و کمال است.



وی ادامه داد: آن‌چه که ما می‌کنیم، خواست خداوند است و خلاف آن خلاف خواست خدا است.



او افزود: احمدی‌نژاد بازگشت به امام (ره) لقب یافته است. این یعنی چه؟ یعنی بازگشت به ارزش‌های اصیل انسانی و نپذیرفتن ستم.



مشایی بیان کرد: راه بلند جمهوری اسلامی ایران به سوی نور، هدفی است که با ثبت ملی خلیج‌فارس دنبال می‌شود.



***


حمید بقایی در مراسم ثبت ملی دانش‌های سنتی دریانوردی در حوزه خلیج‌فارس خبر داد:
برگزاری مراسم پاسداشت «پرچم مقدس ایران» در آینده‌ای نزدیک



معاون رییس‌جمهور در همایش ثبت ملی دانش‌های سنتی دریانوردی در حوزه خلیج‌فارس گفت: خداوند همه نعمت‌های خود را در سرزمین ایران ارزانی کرده است.



به گزارش خبرنگار سرویس میراث فرهنگی و گردشگری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حمید بقایی گفت: اگر بررسی کنیم هیچ خلیجی در دنیا ارزش و اهمیت اقتصادی، جغرافیا و تاریخی مانند خلیج‌فارس را ندارد. شاید از نظر وسعت خلیج‌فارس سومین خلیج در دنیا باشد، ولی از نظر اهمیت به عنوان نخستین خلیج در دنیا مطرح است.



رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در کیش گفت: حضور ما و دریانوردی ما در خلیج‌فارس قدمتی بیش از دوهزارسال دارد. در تاریخ ایران و زمان صفویه، خلیج‌فارس عاری از بیگانگان شد، ولی در قرن‌های اخیر بیگانگان چشم طمع به ایران داشتند که شاید مهم‌ترین علت آن وجود خلیج‌فارس بوده است. هرکس بخواهد بر دنیا مسلط شود باید نخست بر خاورمیانه تسلط یابد و قلب خاورمیانه نیز ایران بزرگ است.



به اعتقاد بقایی، خلیج‌فارس مهم‌ترین هدیه خدا به این سرزمین است، پس بسیاری از دولت‌ها سعی داشتند بر این هدیه عظیم و ارزشمند تسلط داشته باشند.



وی تأکید کرد: خلیج‌فارس ارزش، اهمیت و جایگاه بزرگی دارد پس ما باید قدر این نعمت الهی را برای ملت بزرگ ایران بدانیم.



او افزود: ایرانی‌ها در همه امور در دانش، آگاهی و مدیریت در جایگاه نخست قرار دارند. زمانی‌که وسعت ایران از هند، تا سودان، مصر، لیبی، آتن و یونان بود همه این مناطق مدیریت می‌شدند. این مملکت به مدت دو قرن با این وسعت مدیریت شد.



او تأکید کرد: ما ایرانیان همواره به ملت‌های اطراف خود به عنوان هم‌پیمان و دوست نگاه کرده‌ایم. در حوزه مفاخر نیز مفاخر ایرانی در طول تاریخ عدد قابل‌توجهی را به خود اختصاص داده‌اند.



بقایی افزود: من معتقدم خداوند مسؤولیت و مأموریت خطیری را برای ملت ایران در نظر گرفته و این ملت نقش بسیار بزرگی در آینده دارد و پرچم عدالت و دوستی را باید در دست بگیرد و در جلوی دیگر ملت‌ها حرکت کند.



معاون رییس‌جمهور افزود: امروز در مراسم ثبت ملی دانش‌های سنتی دریانوردی در حوزه خلیج‌فارس از کتابی رونمایی می‌کنیم که با قدمتی بیش از هزارسال دریای فارس را به تصویر کشیده است.



او هم‌چنین با تشکر از رحیم مشایی گفت: آقای مشایی سه سال پیش بحث ثبت معنوی را در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ابداع کرد. سال گذشته نیز خلیج فارس توسط وی به تصویب شورای معاونین سازمان رسید و این روز بزرگ همواره جاودان ماند.



او تأکید کرد: خلیج‌فارس متعلق به ما ایرانیان و همه مردم جهان است. همه مردم دنیا خلیج فارس را به عنوان یکی از بزرگ‌ترین بخش‌های جهان که ثروت جهان از آن عبور می‌کند می‌شناسند. دنیا ایرانیان را نه تنها با نفت که با اخلاق و رفتار می‌شناسند.



بقایی هم‌چنین از انجام مراسم بزرگداشت پرچم مقدس ایران در آینده‌ای نزدیک توسط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری خبر داد و گفت: تصمیم داریم در برنامه‌ی بعدی به سمتی حرکت کنیم تا هر ایرانی در خانه خود پرچمی از کشور عزیزمان را به اهتزاز درآورد.



وی در پایان خاطرنشان کرد: به زودی در میادین اصلی 30 استان کشور پرچم‌های بزرگی از ایران به اهتزاز درمی‌آیند.




معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری:
به گردشگری علمی نیاز داریم

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گفت: جای خوشحالی است که استادان، دانشجویان و نخبگان دغدغه‌ی گردشگری را سرلوحه‌ی کار خود قرار داده‌اند.

به گزارش خبرنگار بخش گردشگری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، رضا موسوی در ششمین همایش ملی فرهنگی ـ گردشگری خلیج‌ همیشه فارس بیان کرد: در کناره‌های خلیج فارس، منابع و جاذبه‌های زیادی وجود دارد که هنوز از آن‌ها به دلایل گوناگونی مانند بی‌توجهی یا وارد نشدن سرمایه‌گذاران، استفاده نشده است.

وی ادامه داد: در دوره‌ای، برخی کشورهایی که دارای صنعت نفت بودند، به خود می‌بالیدند؛ اما با روندی به نام صنعت گردشگری که به‌مرور به جریان افتاد، همه‌ی کشورها تلاش کردند، با جذب گردشگر، سرمایه‌ی گردشگری را جذب کنند. البته اشکال‌هایی پیش آمد و برخی کشورها بدون برنامه و با عجله، کار خود را آغاز کردند، پس فرهنگ آن‌ها دچار آسیب شد.

او اظهار داشت: کشور ما با داشتن یک فرهنگ و تمدن بالا در حوزه‌ی گردشگری، برندی بالا دارد. به همین دلیل، گردشگرانی که به ایران وارد می‌شوند، با فکر بالای خود از آثار تاریخی، منابع طبیعی، کویر و صنایع دستی ایران دیدن می‌کنند و همه‌ی این موارد نشان‌دهنده‌ی وجود یک تمدن عظیم در ایران است.

وی بیان کرد: با توجه به شرایط موجود در ایران در حوزه‌ی گردشگری، موضوع گردشگری در شرایط خاصی است و باید از آن، استفاده‌ی مناسب کرد.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با تأکید بر لزوم رواج گردشگری علمی در کشور، گفت: گردشگری علمی مقوله‌ای است که به آن نیاز داریم تا بتوانیم آن را در کشور به ثباتی درست و علمی برسانیم و با استفاده از وجود استادان دانشگاه‌ها و نخبگان می‌توانیم این شرایط مناسب را در کشور ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: از مسؤولان برگزاری همایش خلیج‌ همیشه فارس می‌خواهیم تا مقاله‌های ارائه‌شده در این همایش را در اختیار ما قرار دهند تا بتوانیم یک کمیته‌ی گردشگری مناسب با حضور استادان، دانشجویان و نخبگان ایجاد کنیم و ظرفیت مناسبی را در این حوزه به‌وجود آوریم.

او با اشاره به تبلیغات منفی که در دنیا علیه ایران می‌شود، این کار را دشوار دانست و بر لزوم توجه به آن تأکید کرد.

موسوی افزود: گردشگری سبب رونق می‌شود، پس امیدواریم بتوانیم این صنعت را به یک پل ارتباطی بین مردم و گذشته تبدیل کنیم. یک بخش انجام این کار در حوزه‌ی دانشگاه است که باید به آن نیز توجه کافی و لازم شود.

گفتنی است،این همایش به همت مرکز گردشگری علمی فرهنگی دانشجویان ایران وابسته به جهاددانشگاهی برگزار شد.ح/الف