عمومی | انجمن فیزیک ایران

تلاش های موثر در عرصه علوم و فن آوری اطلاعات کوانتومی با امید و نگاه به آینده

به مناسبت آزمایش موفقیت آمیز درهمتنیدگی کوانتومی در سازمان انرژی اتمی ایران و نیز موفقیت فیزیک پیشگان ایرانی در پژوهش های نظری در زمینه علوم و فن آوری اطلاعات کوانتومی و همچنین تشکیل یک شاخه تخصصی با همین عنوان در انجمن فیزیک ایران،‌ میزگردی با حضور جمعی از صاحبنظران و دست اندر کاران و نیز نماینده ای از سازمان انرژی اتمی ایران برای بحث و تبادل نظر در رابطه با آینده کشور در این شاخه از علم و فن آوری برگزار میشود.


کشف خواص کوانتومی مواد و خلق نظریه مکانیک کوانتومی در اوایل قرن گذشته انقلابی در علم فیزیک به پا کرد. این نظریه به همراه خود درک جدیدی از مفاهیمی مانند اندازه گیری و عدم قطعیت را در پی داشت و خیلی زود منجر به خلق فناوری های بسیاری در جهان گردید. امروزه زندگی ما با وسایلی احاطه شده اند که بدون دانش مکانیک کوانتومی قابل تصور نیستند.

همزمانی ظهور این نظریه با دیگر نظریه انقلابی قرن گذشته، مکانیک نسبیتی،‌ از ابتدا نگاهی جدید به مفاهیمی مانند عدم قطعیت،‌ علیت و در هم تنیدگی حالتهای کوانتومی را در بر داشت. با موفقیت در ابتدایی ترین آژمایشهای درهم تنیدگی فوتونها دراواسط دهه ۸۰ میلادی، افزون بر سرعت گرفتن پژوهش های بنیادی در این مبحث امید به یافتن کاربردهای نوین از این خاصیت در سیستم های کوانتومی نیز افزایش یافت.

استفاده از خواص کوانتومی سیستم ها در فن آوریهایی مانند پردازش، رمزگذاری و انتقال اطلاعات در جمع فن آوری های نوظهوری قرار دارند که در اقصا نقاط جهان بر روی آنها کار و سرمایه گذاری میشود.

در کشور ما هرچند مدتها ست که گروه های پژوهشی بسیار توانایی در زمینه کارهای نظری بر روی این موضوع فعالیت میکنند،‌ ولی اخیرا با تجهیز آزمایشگاه های مناسب موفقیتهایی در تجربه و عملی کردن کاربردهای این نظریه بدست آمده است. به عنوان نمونه انجام موفقیت آمیز آزمایش درهمتنیدگی فوتون ها در سازمان انرژی اتمی ایران که خبر آن را ریاست سازمان طی هفته های اخیر به اطلاع رساندند را میتوان اولین تجربه موفق آزمایش درهم تنیدگی در کشور دانست.

انجمن فیزیک ایران ضمن خشنودی از همزمانی این فعالیتها در بخش نظری و کاربردی و با توجه به پتانسیل کشور در امکان پیشرفت در این مسیر، شاخه تخصصی جدیدی را با عنوان «علوم و فناوری اطلاعات کوانتومی» راه اندازی کرده است و امید دارد در کنار تمامی محققین ایرانی بتواند در هماهنگ سازی این فعالیت ها مشارکت داشته باشد.

در اولین اقدام میزگردی در کنفرانس سالانه انجمن فیزیک ایران که امسال در دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین برگزار میشود برگزار خواهد شد. در این میزگرد که با حضور صاحب نظران و دست اندرکاران این رشته در ایران برگزار می شود، نماینده ای نیز از جانب سازمان انرژی اتمی برای توضیح برنامه ها و سرمایه گذاری های سازمان شرکت خواهد کرد.