عمومی | مؤسسه تحقیقات علوم دامی کشور

فید اکسپو، بستر مناسبی برای معرفی دستاوردهای نوین صنعت خوراک آماده

معاون تولیدات امور دامی وزارت جهاد کشاورزی، تصریح کرد :

فید اکسپو، بستر مناسبی برای معرفی دستاوردهای نوین صنعت خوراک آماده

معاون تولیدات امور دامی وزارت جهاد کشاورزی، بر نقش و جایگاه نمایشگاه های تخصصی در دستیابی کشورها به تکنولوژی دانش روز جهان تاکید و تصریح کرد: نمایشگاه فیداکسپو نیز بستر مناسبی برای معرفی دستاوردهای نوین در صنعت خوراک آماده دام، طیور و آبزیان فراهم می کند .

به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات علوم دامی کشور به نقل از پایگاه اطلاع رسانی کشاورزی ایران (اگنا)، مرتضی رضایی، گفت: اهمیت صنعت دامپروری و سهم آن در تامین غذا، سلامت و بهداشت و اقتصاد بر کسی پوشیده نیست. از این‌رو افزایش تولیدات کشاورزی برای تامین و رفع نیازمندی‌های رو به رشد جمعیت و هم‌چنین مشکلات مربوط به تغییرات اقلیمی و مخاطرات زیست محیطی از مهم‌ترین دغدغه‌های دولت‌ها به‌شمار می‌رود .

وی افزود: در همین راستا، به‌کار گیری فناوری‌های نو در تولید محصولات کشاورزی برای تامین غذا، تولید ناخالص ملی (GNP) و در نهایت رشد اقتصاد ملی در اولویت برنامه کشورهای جهان قرار گرفته است .

معاون حجتی با اشاره به سابقه بیش از دوازده هزار ساله فعالیت دامپروری در ایران، اظهار کرد: دامداری در ایران علاوه بر جنبه های اقتصادی و تولید، همواره از نظر اجتماعی و تامین غذای جامعه نیز دارای اهمیت بوده است .

وی افزود: در حال حاضر صنعت دامپروری کشور سهم قابل توجهی از تولید ناخالص داخلی در بخش کشاورزی را به خود اختصاص داده است و نقش اساسی و تعیین‌کننده‌ای در اقتصاد ملی، تامین امنیت غذایی و بهبود شاخص‌های سلامت و بهداشت جامعه دارد .

رضایی همچنین بر اهمیت خوراک در تولید محصولات پروتئینی تاکید کرد و گفت: بیش از ۷۰ تا ۷۵ درصد هزینه‌های تولید محصولات پروتئینی مربوط به خوراک دام است که این مهم توجه و اهمیت بیشتر به این بخش را مورد تاکید قرار می‌دهد .

معاون امور تولیدات دامی وزیر جهاد کشاورزی، خواستار تبیین استراتژی لازم برای بهره‌مندی از ظرفیت‌های علمی و تحقیقاتی داخلی و بین‌المللی در این صنعت شد و افزود: حضور در بازارهای رقابتی برای شکل‌گیری و قابلیت افزایش بهره‌وری از مواد خام در تولید خوراک آماده باکیفیت همچنین ارتقای کمی و کیفی محصولات تولیدی و توسعه صادرات امری اجتناب ناپذیر است .

وی ادامه داد: در سال‌های اخیر با به‌کارگیری مدیریت نوین و بهره‌ گیری از پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های موجود در زمینه‌های مختلف تغذیه دام، طیور و آبزیان شامل تولید خوراک، فراوری بقایای کشاورزی و صنعتی، ساخت ادوات و تجهیزات مربوط، تجارت و بازرگانی در زمینه بهره‌ مندی از یافته‌های تحقیقاتی و تکنولوژی روز دنیا شاهد پیشرفت‌های چشم‌گیری در دانش و تکنولوژی تولید خوراک دام در کشور بوده ایم .

رضایی تصریح کرد: بدون تردید یکی از بسترهای مناسب برای تحقق موارد مذکور و دستیابی به آخرین دستاوردهای نوین داخلی و خارجی و انتقال یافته‌های تحقیقاتی در این خصوص، برگزاری همایش‌ها نمایشگاه‌های تخصصی در کشورهاست تا در چنین فضاهایی صاحبان دانش، تکنولوژی و سرمایه‌های تولید در عرصه ‌های آزاد با متقاضیان کالا و خدمات تعامل و تجارت کنند .

معاون حجتی با اشاره به برگزاری چهارمین همایش و نمایشگاه بین‌المللی خوراک دام، طیور و آبزیان موسوم به «Iran FeedExpo ۲۰۱۸» اظهار کرد: بیان اهمیت صنعت خوراک دام در استفاده حداکثری از پتانسیل‌های موجود، بهبود راندمان تولید، کاهش ضایعات خوراک و هزینه تمام‌شده تولید و هم‌چنین ارتقای کیفیت محصولات دامی و ارایه توانمندی‌های تولیدکنندگان داخلی و خارجی، از اهداف اصلی این رویداد بین المللی به شمار می رود .

وی فیداکسپو را بستر مناسبی برای معرفی دستاوردهای نوین داخلی و خارجی در زمینه صنعت خوراک دام، طیور و آبزیان و صنایع وابسته دانست و اظهار امیدواری کرد که با برگزاری چنین رویدادهایی، مسیر انتقال دانش، علوم و هم‌چنین نتایج تحقیقات جهانی برای استفاده کاربردی در واحدهای پرورش دام، طیور و آبزیان کشور هموارتر شود .

رضایی همچنین از نقش برجسته و مهم مجریان و برگزارکنندگان این رویداد تقدیر و تصریح کرد: از سرمایه‌گذاران، تولیدکنندگان، حمایت‌گران و تمامی فعالان صنعت خوراک دام، طیور و آبزیان که در برگزاری مطلوب این نمایشگاه سهیم هستند، تقدیر و تشکر می کنم توفیق روزافزون شان را خواهانم.

روابط عمومی موسسه تحقیقات علوم دامی کشور