عمومی | جهاد دانشگاهی

با تلاش محققان جهاد دانشگاهی؛<br>سلول فلوتاسیون سانتریفیوژی در کشور طراحی و ساخته شد

سلول فلوتاسیون سانتریفیوژی پس از یک سال مطالعات علمی و آزمایشگاهی توسط محققان جهاد دانشگاهی تربیت مدرس طراحی و ساخته شد.

علی غفاری، عضو هیات علمی گروه فرآوری مواد معدنی جهاد دانشگاهی  واحد تربیت مدرس و طراح و سازنده سلول فلوتاسیون سانتریفیویژی در گفت‌و‌گو با خبرنگار پژوهشی ایسنا اظهار داشت: با استخراج و بهره‌برداری از معادن، به مرور زمان از عیار مواد معدنی کاسته و برای فرآوری این مواد نیاز به خردایش بیشتری است که در نتیجه آن، نرمه تولید خواهد شد. پیشرفت تکنولوژی‌های استخراج معادن به خصوص در معادن زغال‌سنگ نیز به تولید نرمه بیشتر در محصول خروجی از معدن منجر شده است.

وی با بیان اینکه فرآوری مواد نرمه با روش‌های کنونی بسیار مشکل بوده و از بازیابی کمی برخوردار است، تصریح کرد: برای افزایش بازیابی مواد نرمه، طرح جدایش مواد معدنی با استفاده از ترکیب دو مکانیزم فلوتاسیون و نیروی گریز از مرکز در جهاد دانشگاهی تربیت مدرس تعریف شد که بر اساس آن سلول فلوتاسیون سانتریفیوژی طراحی و ساخته شد.

طراح و سازنده سلول فلوتاسیون سانتریفیویژی افزود: برای طراحی این سلول از روش‌های شبیه‌سازی CFD در نرم‌افزار Fluent استفاده شده است.

غفاری با بیان اینکه آزمایش‌های تغلیظ توسط سلول فلوتاسیون سانتریفیوژی بر روی خوراک و باطله‌های زغال‌سنگ البرز شرقی و مرکزی به صورت پیوسته و در مقیاس bench انجام شده است، خاطرنشان کرد: نتایج حاصله نشان داد که در فلوتاسیون سانتریفیوژی زمان مورد نیاز برای انجام فرآیندی با بازیابی وزنی و میزان خاکستر یکسان به ازای واحد خوراک بسیار کم‌تر از مقدار زمان مورد نیاز در فلوتاسیون معمولی است و به یک پنجم تا یک ششم کاهش می‌یابد.

وی در پایان گفت: از این دستگاه می‌توان در مرحله رافر فلوتاسیون استفاده کرد که حجم تجهیزات و زمان مورد نیاز به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد.

گفتنی است که این دستگاه به عنوان اختراع در اداره کل ثبت شرکت‌ها و مالکیت صنعتی نیز به ثبت رسیده است.ح/الف