عمومی | جهاد دانشگاهی

/گزارش کامل از دیدار مدیران جهاد دانشگاهی با مراجع و علما/<br>آیت الله العظمی صافی: باید در عرصه‌ علم، دیگران محتاج ما باشند<br>آیت‌الله جوادی آملی:مهمترین راه صدور انقلاب، صدور فرهنگی است<br>

رییس و شورای معاونان جهاد دانشگاهی روز پنجشنبه 25 فروردین ماه در سفری یک روزه به شهر قم با مراجع و علما دیدار و گفت‌وگو کردند.

آیت الله العظمی صافی گلپایگانی: باید در عرصه‌ علم، دیگران محتاج ما با باشند

آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی ابراز امیدواری کرد که برنامه‌های جهاد دانشگاهی در حدود احکام شرع، اسباب عزت نظام، جامعه و ملت باشد.

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی به نقل از خبرنگار اعزامی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این مرجع تقلید پیش از ظهر پنجشنبه در دیدار رییس و شورای معاونان جهاد دانشگاهی با تقدیر از فعالیت‌ها و موفقیت‌های این نهاد و با آرزوی موفقیت در عرصه‌های مختلف، تصریح کرد: هرچه در مسائل علمی بیشتر جلو برویم و به موفقیت برسیم، بیشتر موجب افتخار اسلام و مسلمین و جامعه ما خواهد بود.

وی تاکید کرد: باید در عرصه علم و دانش و صنعت جلو باشیم و نیازمند دیگران نشویم. باید هرچه می‌توانیم در این عرصه‌ها جلو برویم تا دیگران محتاج ما باشند.

وی افزود: هرچه در این مسیر طی طریق کنیم، پیش خدا و اولیای او روسفید خواهیم بود؛ چراکه هرچه بیشتر در مسائل علمی و شناخت اسرار عالم موفق باشیم و کار کنیم، باز می‌بینیم آن‌چه ناشناخته و مجهول مانده زیاد است و انسان باید بر روی این‌ها کار کند.

این مرجع تقلید یادآور شد: در نیم‌ قرن اخیر ترقی بشر در این عرصه‌ها زیاد بوده اما می‌بینیم باز در برابر نادانسته‌های بشر موفقیت‌ها کم است.

در ابتدای این دیدار، دکتر محمد حسین یادگاری گزارشی از روند فعالیت‌های جهاد دانشگاهی در بخش‌های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و تحقیقاتی به ویژه در بخش سلول‌های بنیادی و درمان ناباروری در کشور ارائه کرد.

آیت الله سعیدی: وقتی جهادی کار کنیم، خدا دست‌گیری خواهد کرد

محمد حسین یادگاری روز پنجشنبه با حضور در دفتر آیت‌الله سعیدی امام جمعه موقت قم و تولیت آستان حضرت معصومه (س) با ارائه گزارشی از روند فعالیت‌ها و موفقیت‌های جهاد دانشگاهی از بدو تاسیس تاکنون، خاطرنشان کرد: جهاد دانشگاهی فعالیت‌های اساسی در بخش‌های مختلف علمی، تحقیقاتی، پژوهشی و‌ پزشکی داشته و به موفقیت‌های بزرگی دست یافته است.

وی پیشرفت‌های صنعتی، پزشکی و تحقیقاتی و در بخش علوم پایه نانو، ذرات و غیره را از موفقیت‌های جهاد دانشگاهی در این مدت عنوان کرد.

وی گفت: امیدواریم با توجه به پشتیبانی معنوی و حمایت مقام معظم رهبری از این نهاد و راهنمایی‌های مراجع و علمای بزرگوار بتوانیم کارهای بیشتری در جهت ارتقای جایگاه این نهاد مقدس برداریم.

آیت‌الله سعیدی نیز در این دیدار با بیان این‌که «فعالیت شما در جهاد دانشگاهی جلوه‌ای از حرکت‌های جهادی است»، تصریح کرد: شما ثمرات جهاد حضرت زهرا (س) هستید که امیدواریم همواره در این سنگر باشید و هر روز موفقیت‌هایی به دست آورید.

وی با بیان این‌که «به برکت نظام جمهوری اسلامی هر روز شاهد تولد یک کار و برنامه جدید هستیم»، گفت:‌ این افتخاری است که متعلق به نظام، مقام ولایت، مراجع بزرگوار و عموم ملت است.

امام جمعه موقت قم افزود: بسیاری از چیزهایی که در گذشته به عنوان یک نظریه به آن فکر می‌کردیم در جمهوری اسلامی تحقق و عینیت یافت و تا این دو عنصر نباشد الگو بودن و اسوه شدن محقق نمی‌شود.

وی با بیان این‌که «از جمله این عناصر عنوان جهاد است که مقام معظم رهبری با درایت و اشراف امسال را به این نام نامگذاری کردند»، خاطرنشان کرد: در جامعه ما جهاد معنای خاص خود را دارد و هرگز مرادف با سعی و تلاش نیست بلکه از درون آن یک تقدس و معنویت را دریافت می‌کنیم و یک هماهنگی و همدلی سلایق مختلف را می‌بینیم و از سویی دیگر یک حرکت پرشتاب و فراتر از یک سعی و کوشش را شاهد هستیم و در این کلمه یک هم‌افزایی را می‌بینیم.

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه (س) خطاب به مسئولان جهاد دانشگاهی اظهار کرد: شما جلوه‌ای از جهاد هستید و دستگاه شما جلوه‌ای از جهاد است؛ حتی گاهی در حرکت‌های جهادی نتایجی به دست می‌آید که شاید اصلا به آن فکر نمی‌کردید و این از ویژگی‌های جهاد است.

سعیدی یادآور شد: شما که در این جلوه تلاش می‌کنید هرچه این صبغه جهاد را با استفاده از نیروهای جوان و بالنده بیشتر حفظ کنید، برکات بیشتری عاید نظام جمهوری اسلامی خواهد شد؛ چراکه ما وقتی جهادی کار کنیم خدا دست‌گیری خواهد کرد.

وی تاکید کرد: ان‌شاالله در این عرصه آن‌چه تاکنون سیره و روش شما بوده ارتقای این کشور بزرگ باشد که عزت دنیا و درجات آخرتمان در گرو آن است. به طوری که امروز می‌بینیم مردم منطقه تلاش می‌کنند تا به آن‌چه شما رسیده‌اید، برسند. البته برخی از آن‌ها از ترس نمی‌توانند این را به زبان بیاورند اما ببینید به کجا رسیده‌ایم که مورد غبطه مردم منطقه شده‌ایم.

امام جمعه موقت قم هم‌چنین تاکید کرد: باید از سلایق مختلفی که مخرب کار جمعی است، اجتناب کنید. در جمع شما نباید چیزی به شوخی گرفته شود و هیچ سلیقه‌ای جز سلیقه جهاد حاکم باشد. منتظر باشید که راه‌های کشف نشده‌ای در انتظار شماست.

سعیدی در پایان با بیان این‌که «در آستانه سالروز شهادت بانوی دو عالم حضرت فاطمه زهرا (س) باید از مجاهدت‌های آن بزرگوار برای زندگی‌مان درس بگیریم»، تصریح کرد: شما ثمرات جهاد حضرت زهرا (س) هستید و امیدواریم همواره در این سنگر باشید و هر روز موفقیت‌های بزرگی را به دست آورید.

استاندار قم: راهکارهای تحقق جهاد اقتصادی مورد بررسی قرار گیرد

استاندار قم نیز در دیدار رییس و معاونان جهاد دانشگاهی گفت: جهاد دانشگاهی با فراهم کردن بستر علمی می‌تواند نقش پررنگ و موثری در تحقق «جهاد اقتصادی» ایفا کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین موسی‌پور پیش از ظهر روز پنجشنبه در دیدار با رییس و معاونان جهاد دانشگاهی با آرزوی توفیق برای مدیریت و تیم جدید جهاد دانشگاهی گفت: مطمئن هستم تغییرات جدید با حضور نیروهای با انگیزه فصل خوبی از خدمات ارزشمند برای جامعه دانشگاهی رقم خواهد زد.

وی با بیان این‌که «بنیان دانشگاه‌ها در کشور ما بر اساس تفکر غربی و جدایی دین از علم گذاشته شد»، افزود: تفکری که اکنون در دنیای غرب حاکم است و محصول ایدئولوژیک آن یعنی تفکر لیبرالیسم به بن‌بست رسیده است اما از منظر دین، بین علم و دین تفکیکی نیست و آن‌چه برای نهاد علمی در نظام اسلامی مطرح است یکی بودن علم و دین است.

استاندار قم خاطرنشان کرد: انقلاب فرهنگی نیز برای ایجاد این تغییر شکل گرفت که ما یک بنیان علمی بر اساس آموزه‌های دینی بگذاریم. باید ببینیم در رسیدن به این خواسته نظام موفق بوده‌ایم یا خیر و اگر در جاهایی نقص داشته‌ایم، عوامل آن چه بوده است. یکی از نهادهایی که متولی این تغییر بوده و هست، جهاد دانشگاهی است که گام‌های خوبی برداشته اما باید ببینیم در ایجاد این تغییر و احداث این بنیان جدید موفق بوده است؟

موسی‌پور یادآور شد: 32 سال از انقلاب گذشته و هر روز این کارخانه محصولات خود را عرضه می‌کند. باید ببینیم که آیا این محصولات مطلوب نظام است یا خیر؟ حداقل در علوم انسانی جای سوال فراوانی است که همه نهادهای متولی تغییر، باید پاسخ دهند.

وی با بیان این‌که «هنوز در رشته‌های علوم انسانی اکثرا همان منابع غربی تدریس می‌شود»، ادامه داد: محصولاتی که ارائه می‌شود، همان محصولات قبلی است و فقط در یک فضای دینی آن را ارائه می‌دهیم؛ یعنی یک ظرف پاکیزه اما محصول و محتوا همان است. شاید مقداری در متون و اساتید تغییر ایجاد شده باشد اما تفاوت اساسی ایجاد نشده است.

استاندار قم اظهار کرد: باید این ساختار و سیستم تغییر کند و باید برای محتوا و تدریس‌کننده آن، فکر اساسی کرد. باید ببینیم چقدر ما استاد متناسب با این دیار تربیت کرده‌ایم. این دغدغه‌ای است که باید همه‌ نهادهای متولی به آن فکر کنند.

موسی‌پور تاکید کرد: جهاد دانشگاهی در عرصه‌ مسائل علوم انسانی می‌تواند وارد شود و به درمان این نقیصه بپردازد.

وی در ادامه با بیان این‌که «جهاد دانشگاهی در پیوند بین علم و صنعت با بازار و اقتصاد نقش محوری دارد»، گفت: این حلقه گمشده بین دانشگاه و جامعه است که جهاد دانشگاهی می‌تواند گام‌های مهمی در این زمینه بردارد و البته گام‌های برداشته شده در این زمینه محصول جهاد دانشگاهی است و اگر ادامه پیدا کند تاثیرات شگرفی بر کل جامعه خواهد داشت.

استاندار قم خاطرنشان کرد: اکنون علم، اقتصاد و بازار هر کدام راه خود را می‌روند؛ لذا اگر این تعامل با محوریت جهاد دانشگاهی بین آن‌ها برقرار باشد، نتایج خوبی را شاهد خواهیم بود که این کار نیاز به برنامه‌ریزی جدی و تدوین یک ساختار دارد.

موسی‌پور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نامگذاری سال جدید به نام جهاد اقتصادی از سوی مقام معظم رهبری اظهار کرد: بستر جهاد اقتصادی، جهاد علمی است که جهاد دانشگاهی باید برنامه‌های خود را برای امسال تدوین کند و در تحقق این آرمان نقش بسیار پررنگ و موثری داشته باشد.

وی پیشنهاد داد که جلسات کارشناسی با حضور صاحب‌نظران و با بهره‌گیری از بنیه‌ علمی قوی جهاد دانشگاهی برای برگزاری همایشی در این زمینه تشکیل شود و راهکارهای تحقق این شعار مورد بررسی قرار گیرد.

استاندار قم با بیان این‌که «این شعار، رویکرد دهه چهارم انقلاب است» گفت: تحقق جهاد اقتصادی عدالت، پیشرفت و محرومیت‌زدایی را به دنبال دارد که این نیازمند بستر علمی است و جهاد دانشگاهی می‌تواند این بستر را فراهم سازد.

موسی‌پور با اشاره به ظرفیت‌های جهاد دانشگاهی برای همکاری در پروژه‌های مختلف استان قم گفت: در استان قم بسترهای فراوانی برای حضور جهاد دانشگاهی فراهم است؛ چراکه استان قم حرکتی را آغاز کرده و در مسیر تحول قرار گرفته است و امروز قم عقب‌ماندگی‌های انباشته از گذشته را جبران می‌کند. متاسفانه در گذشته ظرفیت‌های عظیم استان مورد غفلت قرار گرفته بود اما در این سال‌ها به دنبال جبران آن هستیم.

وی تاکید کرد: جهاد دانشگاهی می‌تواند در این زمینه‌ها موثر باشد و ما استقبال می‌کنیم که همکاری‌های طرفین طی یک تفاهم‌نامه همکاری به مرحله اجرا درآید.

در ابتدای این دیدار محمدحسین یادگاری، رییس جهاد دانشگاهی نیز با بیان این‌که «جهاد دانشگاهی در عرصه‌های مختلف توانایی‌ها و ظرفیت‌های خوب و ارزنده‌ای دارد»، گفت: جهاد دانشگاهی با داشتن پژوهشگاه علوم انسانی می‌تواند کارهای خوبی انجام دهد و با توجه به این که یکی از واحدهای بسیار مهم جهاد دانشگاهی در این استان قرار دارد، می‌توانیم ارتباط خوبی با استانداری برقراری کنیم.

وی خاطرنشان کرد: ما در زمینه تحول علوم انسانی، پژوهشگاه علوم انسانی را داریم که امیدواریم با تغییر مدیریتی که در آن خواهیم داد در آینده‌ نزدیک شاهد پشتیبانی کارهای علمی از طریق دانشگاه‌ها و حوزه‌ علمیه باشیم.

یادگاری تاکید کرد: جهاد دانشگاهی آمادگی دارد در زمینه گسترش فعالیت‌های اجرایی و تحقیقاتی یکی از بازوهای کمکی در راستای کمک به عمران و آبادانی استان قم باشد.

همچنین در این دیدار، معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی نیز طی سخنانی خاطرنشان کرد: جهاد دانشگاهی آمادگی دارد در راستای کمک به اجرای طرح منوریل در شهر قم و همچنین در زمینه‌ توسعه‌های صنعتی و عمرانی، طرح توسعه‌ حرم تا حرم و گسترش شهرک‌های صنعتی و تحقیقاتی با استانداری قم همکاری داشته باشد.

دکتر قاضی مغربی افزود: جهاد دانشگاهی در همه‌ این زمینه‌ها می‌تواند مشاور، مجری، ناظر و پیمانکار خوبی باشد.

وی با بیان این‌که «جهاد دانشگاهی یک نهاد وابسته به نظام است»، اظهار کرد: این نهاد فعالیت‌هایی را انجام می‌دهد که گاهی بخش خصوصی نیز قادر به انجام آن نیست و وابسته بودن آن به نظام باعث می‌شود مسئولان به این نهاد اعتماد کنند.

در پایان این نشست دکتر ایمانی، معاون آموزشی و رییس دانشگاه علم و فرهنگ جهاد دانشگاهی نیز با بیان این‌که «جهاد دانشگاهی از ابتکارات نظام بوده و از معدود نهادهایی است که همان شکل خود را حفظ کرده است»، تصریح کرد: از ویژگی‌های بارز جهاد دانشگاهی این است که کارهای روی زمین مانده را بر عهده می‌گیرد و به نحو احسن به سرانجام می‌رساند.

وی افزود: در عرصه‌ آموزشی نیز جهاد دانشگاهی بیش از چهارصد هزار دانشجو را در مقاطع مختلف آموزش می‌دهد، بدون این که بار مالی برای دولت داشته باشد و اخیرا هم مذاکراتی با دوستان حوزه برای اجرای طرح «طلبه دانشجو» داشته‌ایم که امیدواریم با همکاری دو طرف این طرح به نتیجه برسد.

ایمانی تاکید کرد: استانداری قم هر طرح و ایده‌ای که احساس می‌کند نمی‌تواند در استان اجرایی شود به جهاد دانشگاهی پیشنهاد دهد. ما آماده همکاری با استانداری به عنوان مدیر عالی استان هستیم.

آیت‌الله جوادی آملی

در دیدار با رییس و شورای معاونان جهاد دانشگاهی:

مهمترین راه صدور انقلاب، صدور فرهنگی است



رییس جهاد دانشگاهی و شورای معاونان در ادامه دیدارهای خود با مراجع و علما، در حسینیه‌ آیت‌الله جوادی آملی نیز حضور یافتند و نماز ظهر و عصر پنجشنبه را به امامت وی اقامه کردند.

رییس و شورای معاونان جهاد دانشگاهی در این دیدار گزارشی از فعالیت‌های جهاد دانشگاهی توسط ارائه کردند و آیت‌الله جوادی آملی نیز مطالبی را در این دیدار مطرح کرد.


به گزارش روابط عمومی بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء، حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی امروز در این دیدار ظهار داشت: دانشگاه از این جهت که عناصر محوری او علوم و معارف است، هم از علوم جهان باید بهره بگیرد، هم مصرف کننده نباشد و تولید کننده باشد و هم وارد کننده نباشد، بلکه صادرکننده باشد.

وی به اشاره به شرایط تولید و صدور علم، تصریح کرد: اگر در طلیعه انقلاب اسلامی سخن از صدور انقلاب اسلامی بود، مهمترین راه صدور انقلاب، صدور فرهنگی است، نه صدور نظامی و مانند آن.

استاد برجستۀ حوزۀ علمیه در همین رابطه تاکید کرد: الان آنچه در خاورمیانه به عنوان بیداری اسلامی ملت های مسلمان می گذرد، محصول صدور فرهنگی نظام بود، وگرنه کسی جریان نظامی را صادر نکرده و با اسلحه، مردم مصر و دیگر کشورها را وادار به بیداری اسلامی نکرده است، وگرنه رابطه ایران و مصر قطع شده بود، ولی فرهنگ مرز نمی شناسد، بلکه به وسیله علوم و کتاب و... مرزپیما است، نه اینکه محدود به مرز باشد.

حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی نقش حوزویان و دانشگاهیان را در انقلاب اسلامی بسیار مهم دانستند و تاکید کرد: باید آنچه را که جهان کنونی دارد را داشته باشیم ولی قبول نکنیم، بلکه فقط آن را داشته باشیم.

وی با بیان اینکه قبول پیشرفت های جهان وقتی میسر است که شرایط ما با شرایط آنها یکی باشد، اظهار داشت: الان که سال جهاد اقتصادی است، کسی خصوصیت های کلی اقتصاد سایر کشورها را بداند و بخواهد همان را در دیگر کشورها اجرا کند با دشواری هایی مواجه می شود، برای اینکه موقعیت جغرافیایی و آداب و عادات و سنن و فرهنگ هر کشوری با هم فرق می کند.

این مرجع تقلید افزود: باید پیشرفت های جهان را با وضع کشور خودمان بسنجیم و ببینیم اگر قابل اجرا باشد، اجرا و کمبودهایش را برطرف کنیم.

استاد برجسته حوزه، ملت ایران را دارای شناسنامه علمی و سوابق فرهنگی فراوان دانست و تاکید کرد: دانشمندان ما می توانند سلسله مطالبی را تولید و به کشورهای دیگر صادر کنند، برای دلیل اینکه ما دارای شناسنامه هستیم و مسلمانیم و آن روزی که در اروپا و آمریکا خبری از معارف نبود علوم اسلامی به آنجا رفته بود.

حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی خاطرنشان کرد: ایران به برکت اسلام، نامدار شد و دانشمندانی تربیت کرد که این دانشمندان توانستند حرف اساسی را به اروپا و دیگر کشورها منتقل کنند.

معظم له با بیان اینکه کل جهان باید با عدل و عقل اداره شود، از غیرعلمی بودن مواد مربوط به حقوق بشر سازمان ملل انتقاد کرد و افزود: سازمان ملل چند ماده ای به نام حقوق بشر دارد که مواد آن هیچ پایگاه علمی ندارد.

این مرجع تقلید به تشریح بیشتر این موضوع پرداخت و تصریح کرد: در تدوین قوانین سه عنصر لازم است که شامل مواد قانونی، مبانی قانونی و منابع قانونی است. قانونی که در کشور ما وجود دارد، مواد قانونی آن را مجلس شورای اسلامی وضع می کند، مدرک علمی این مواد، مبانی قانونی است که در قانون اساسی آمده است و مبانی و اصول قانون اساسی از منبع قرآن و عترت نشات گرفته است.

ایشان اظهار داشت: مواد قانونی حقوق بشر را از مبانی (عدالت، استقلال، آزادی و...) می گیرند، اما اینکه این مبانی را از چه منابعی می گیرند، دستشان خالی است. یعنی عدالت و استقلال و... که مبانی هستند را از رسوم و آداب و عادات و سنن ملت ها می گیرند و اگر رسوم و آداب ملت ها با هم فرق می کند، مبانی و منابع آنها هم فرق می کند.

حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی تاکید کرد: آنها از منابع مختلف می خواهند مبنای مشترک در بیاورند و از مبنای مشترک می خواهند مواد در بیاورند، که این هیچ راه علمی ندارد مگر اینکه مواد را از مبانی علمی و آن مبانی را از منابع مشترک بگیرند. منابع مشترک این است که هم ما فطرت داریم، ولی آنها که فطرت را دفن کردند و به صورت طبیعت درآورند.

وی با بیان اینکه سازمان ملل به خاطر نداشتن منابع مشترک، راه علمی ندارد، خاطرنشان کرد: راه تدوین حقوق بشر، راه علمی نیست مگر اینکه فطرت را به وسیله وحی احیا کنند.

مفسر بزرگ قرآن کریم با تاکید بر ضرورت اسلامی شدن علوم دانشگاهی، تاکید کرد: آنچه که الان در دانشگاه تدریس می شود، لاشه علم است نه خود علم، و این علم مرده نمی تواند دانشگاه را اسلامی کند.

معظم له با انتقاد از مصادره شدن دانش توسط بشر و نداشتن نگاه الهی به دانش، تصریح کرد: متاسفانه بشر خلقت را کنار گذاشت و طبیعت را به جای آن آورد، ولی با این علوم نمی توان دانشگاه را اسلامی کرد.

حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در عین حال افزود: البته اساتید و دانشجویان اگر اهل مسجد و حسینیه باشند، مسلمان هستند اما دانشگاه، اسلامی نیست، چون دانش این دانشگاه اسلامی نیست.حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در پایان تاکید کردند: اگر فضای دانشگاه نه بیراهه برود و نه راه کسی را ببندد، فراز و فرود نخواهد داشت.

بازدید رییس و معاونان جهاد دانشگاهی از بیت امام (ره) و آیت‌الله بروجردی

رییس و معاونان جهاد دانشگاهی در جریان این سفر، از بیت امام راحل (ره) و بیت مرحوم آیت‌الله العظمی بروجردی نیز بازدید کردند.

رییس جهاد دانشگاهی و معاونان وی با حضور در بیت امام خمینی (ره) پس از قرائت فاتحه از قسمت‌های مختلف بیت امام (ره) بازدید کردند.

همچنین رییس جهاد دانشگاهی و هیات همراه از بیت مرجع عالیقدر جهان تشیع مرحوم آیت‌الله العظمی بروجردی بازدید کردند و با مسئولان دفتر وی و روحانیت حاضر به گفت‌وگو نشستند.

رییس جهاد دانشگاهی:
برای تحقق آرمان‌شهر شیعی آمادگی داریم
به دنبال بازمهندسی جهاد دانشگاهی هستیم


رییس جهاد دانشگاهی گفت: در سال 90 به دنبال بازمهندسی جهاد دانشگاهی خواهیم بود تا این نهاد نسبت به گذشته در عرصه آموزشی،تربیتی و فرهنگی ارتقا یابد.

دکتر محمد حسین یادگاری عصر روز پنجشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران در قم اظهار کرد: نگاه ما تخصصی کردن مراکز و واحدهاست و با توجه به اقدامات انجام شده در مرکز درمان ناباروری قم و موفقیت‌های حاصله در این حوزه، این مرکز می‌تواند به عنوان قطب درمان ناباروری مطرح شود.

وی با بیان این‌که «43 واحد جهاد دانشگاهی داریم که 22 واحد آن در تهران و 21 واحد در استان‌های دیگر مستقر است»، افزود: دستاوردهای جهاد از مرحله ایده تا مرحله کارآفرینی است. 117 مرکز خدمات تخصصی و سه پژوهشگاه داریم و چندین پژوهشکده در این خصوص در حال فعالیت هستند.

رییس جهاد دانشگاهی با اشاره به راه‌اندازی مراکز درمان ناباروری در قم، اردبیل و تبریز خاطرنشان کرد: علاوه بر این سه مرکز در آینده نزدیک شاهد افتتاح مرکز درمان ناباروری در شهرهای تبریز، کرمانشاه و اراک خواهیم بود.

یادگاری اظهار کرد: با توجه به توانایی واحدهای جهاد دانشگاهی و بر اساس تخصص، هر واحد در صورت توانمندی و ظرفیت به عنوان قطبی تخصصی فعال می‌شود؛ مثلا در کرمان پژوهشکده زلزله و در گیلان پژوهشکده محیط زیست راه‌اندازی شده است.

وی با اشاره به اقدامات آغاز شده در سال 89 گفت: در زمینه تولید دکل‌های حفاری نفت وارد شده‌ایم و با هماهنگی انجام شده با وزارت نفت این کار در حال انجام است.

رییس جهاد دانشگاهی با بیان این‌که «فعال کردن پژوهشگاه علوم انسانی در سال 89 آغاز شده است»، ادامه داد: این کار با دیدگاه جدید برای تحول در علوم انسانی آغاز شده و در سال 90 نیز پیگیری می‌شود.

یادگاری با اشاره به فعالیت دانشگاه علم و فرهنگ در جهاد دانشگاهی، گفت: با توجه به وجود این زیرساخت از وزارت علوم درخواست شده تا ماموریت در تحول علوم انسانی را با همکاری این نهاد انجام دهد. دانشجویان در این دانشگاه از مقاطع کاردانی و کارشناسی پذیرش می‌شوند و در برخی رشته‌ها در مقطع ارشد و دکترا تحصیل می‌کنند که سعی می‌شود در آینده نزدیک بافت و شان آن را به سمت جهاد سوق دهیم.

وی بازمهندسی جهاد دانشگاهی را از ضروریات دانست و خاطرنشان کرد: این مطلب دنبال می‌شود تا جهاد دانشگاهی در همه بخش‌ها نسبت به گذشته ارتقا یابد.

رییس جهاد دانشگاهی با اشاره به دیدار روز پنجشنبه خود با استاندار قم افزود: با عنایت به نظر مثبت مقام رهبری در خصوص گسترش فعالیت‌های اجرایی، علمی و پژوهشی در قم، جهاد دانشگاهی آمادگی خود را در تحقق این امور از جمله آرمان‌شهر شیعی اعلام می‌دارد که امیدواریم این اتفاق با امضای تفاهم‌نامه واحد جهاد قم با استانداری به جمع‌بندی برسد.

وی ارتباط گسترده با حوزه‌های علمیه، مراجع و علما را برای تقویت پژوهشگاه علوم انسانی جهاد دانشگاهی به ویژه همکاری با موسسه امام خمینی (ره) را در راستای تحول علوم انسانی از اولویت‌های سال 90 جهاد دانشگاهی برشمرد و تصریح کرد: پژوهش‌محوری و تغییر و تحول اساسی در رشته‌های دانشگاهی برای استفاده دانشجویان برجسته و نخبه نیز در دستور کار قرار دارد.

یادگاری درباره مهم‌ترین فعالیت قرآنی جهاد دانشگاهی نیز گفت: کارهای خوب و ارزنده‌ای در گذشته انجام شده و اکنون مسایل بین رشته‌یی را در این ارتباط دنبال می‌کنیم و به دنبال پروژه‌یابی مسائلی هستیم که می‌توان قرآن را وارد آنها کرد.

رییس جهاد دانشگاهی با اشاره به فعالیت خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)، خاطرنشان کرد: این خبرگزاری با 32 زبان بین‌المللی اخبار را نشر می‌دهد و امیدواریم مورد استفاده جهانیان قرار گیرد.

وی با بیان این‌که «اسلامی‌شدن دانشگاه‌ها توام با تفکر سالم کردن دانشگاه است»، افزود: این بخشی از کار است اما بخش مهم و اصلی آن بررسی سرفصل‌ها برای ارتقای توان علمی دانشجویان در همه رشته‌هاست.

یادگاری بحث تحول در علوم اسلامی را مستلزم تفکر توحیدی و دیدگاه خلقتی خواند و افزود: آیت‌الله جوادی آملی نیز بر همین موضوع تاکید داشتند.

رییس جهاد دانشگاهی با بیان این‌که «علاوه بر تغییرات ظاهری نیازمند تغییرات بنیادی در رشته‌ها هستیم»، ابراز امیدواری کرد که جهاد دانشگاهی این ماموریت را به‌خوبی به انجام برساند.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود با بیان این‌که «برخی توانایی‌ها در برخی رشته‌ها کسب شده است»، تصریح کرد: پژوهش‌محوری اصل فعالیت‌های آموزشی جهاد است و این خصوصیت‌ها زمینه‌ساز فعالیت‌های علمی می‌شود.

یادگاری افزود: جهاد دانشگاهی ثابت کرده که در کارهای تحقیقاتی مختلف، جهاد علمی زیر بنای جهاد اقتصادی است و تاثیر درمانگاه ناباروری در کسب درآمد، موید این مطلب است. همچنین  الکتروفیلترها برای کارخانه‌های مس و سیمان که تولید و به مرحله محصول رسیده و به عراق و آسیای میانه و آمریکای جنوبی رفته نیز به درآمدزایی می‌انجامد و به فعالیت‌های دانش‌بنیان انجامیده است.

رییس جهاد دانشگاهی بیان کرد: ارتباط جهاد اقتصادی با جهاد علمی نیاز به مدیریت موفق دارد و از دست‌اندرکاران می‌خواهیم این امر را در مسیر مستقیم قرار دهند.

وی درباره میزان اشتغال‌زایی جهاد دانشگاهی در کشور نیز اظهار کرد: مرکز اشتغال و همیاری، کارهای ابتدایی برای شناساندن برخی شغل‌ها به فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و کلاس‌های متعدد با فارغ التحصیلان برای همیاری وارتباط با مراکز فعال کاری انجام داده و باید با توجه به نامگذاری امسال به نام جهاد اقتصادی، مراکز اشتغال بر این اساس تفسیر شوند و این نیازمند نقشه راه است.

یادگاری گفت: مراکز دانشجویی و آموزشی جهاد دانشگاهی در کشور مجموعا 400 هزار نفر دانشجو دارند که حدود یک دهم کل آمار دانشجویان است و بدون هیچ حمایت مالی از وزارت علوم این کار انجام می‌شود.

رییس جهاد دانشگاهی افزود: امیدواریم بتوانیم شانیت جهاد را به عنوان یک نهاد انقلابی غیردولتی حفظ کرده و ارتقا بخشیم.

وی در پایان از حمایت‌های معنوی مراجع، نمایندگان مجلس، رییس مجلس و استاندار قم تشکر کرد و یادآور شد: پیگیر احداث پردیس مرکزی جهاد دانشگاهی هستیم و امیدواریم این اتفاق در آینده نزدیک رخ دهد.ح/الف