عمومی | دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

خیرین نمونه حوزه سلامت در شمیرانات تقدیر شدند/کاهش بیماری های غیرواگیر با فرهنگ سازی و اصلاح سبک زندگی

اولین مجمع سلامت شمیرانات به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی روز شنبه ۲۰ مردادماه در سالن پیامبر اعظم(ص) پژوهشکده غدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه برگزار شد.

در افتتاحیه این مراسم که با حضور دکتر شهریور فرماندار شمیرانات، دکتر خدادوست معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، دکتر ایمان عموزاده مدیر شبکه بهداشت و درمان شمیرانات، دکتر پارسا پور مسئول مشارکت های اجتماعی این شبکه و روسای ادارات و سازمان های شهرستان شمیرانات و خیران سلامت برگزار شد، دکتر خدادوست به بیان مطالبی درخصوص فلسفه وجودی انسان از دیدگاه مکاتب مادی و الهی، نوع نگاه آنها به انسان ها و تعریف سلامتی از دیدگاه آنها پرداخت.

وی وزارت بهداشت را متولی سلامت جامعه برشمرد و بر لزوم مشارکت سازمان های مردم نهاد و خیران در این راستا تاکید کرد.

معاون اجتماعی با بیان اینکه حکیم سید اسماعیل جرجانی ۸۰۰ سال پیش بر نقش شش عامل آب و هوا، خوردنی ها و آشامیدنی ها، خواب و بیداری، حرکت و ورزش و فعالیت فیزیکی، پاکسازی بدن از مواد زاید و اعراض نفسانی (حالات روحی و روانی) در ایجاد بیماری ها تاکید کرده  است افزود: درصورتی که به دنبال ارتقای سلامت مردم هستیم باید این شش عامل را مورد توجه قرار دهیم.

دکتر خدادوست در ادامه گفت: حکیم جرجانی  گام اول مداخله برای ارتقای سلامتی و پیشگیری از بروز بیماریها و درمان آنها را تدبیر عنوان کرد که به معنای مداخله در این شش عامل و اصلاح آنها می باشد.

معاون اجتماعی دانشگاه خاطرنشان کرد: در دهه اخیر سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده است که بیماریهای غیرواگیر نظیر دیابت، فشار خون، سرطانها و ... در راس علل مرگ و میر قرار دارند. شایعترین علت بروز این بیماریها سبک زندگی غلط است و موثرترین اقدام برای پیشگیری و درمان آن، اصلاح سبک زندگی است.

وی با اشاره به اهمیت اصلاح سبک زندگی، افزایش سواد سلامت مردم ، آموزش خودمراقبتی در ارتقای سلامت افراد، تشکیل مجامع سلامت را در این راستا ضروری برشمرد.

دستیابی به توسعه پایدار در گروی سلامت جامعه

دکتر خدادوست یکی از افتخارات دولت را قرار دادن سلامت جزو اولویتهای اول برشمرد و دستیابی به توسعه پایدار را در گروی سلامت افراد جامعه دانست.

وی با اشاره به تاثیر عوامل متعددی بر سلامت افراد تاکید کرد: با توجه به این که سلامتی ابعاد پیچیده و گسترده ای دارد ومولفه های بسیاری روی آن تاثیر می گذارد، همه ما اعم از وزارت بهداشت، سازمانهای دولتی، سازمانهای مردم نهاد وخیرین در این امر مسئول هستیم و باید با مشارکت یکدیگر در این عرصه گام های موثری برداریم.

معاون اجتماعی دانشگاه در خاتمه سخنان خود ضمن تقدیر از زحمات خیران و سازمانهای مردم نهاد در حوزه سلامت خاطرنشان  کرد ما از خیرین سلامت صرفا انتظار مشارکت مالی نداریم بلکه آنان می توانند با ارایه ایده های نوین در راستای افزایش ارتقای سواد سلامت مردم گام بردارند و بدون تردید این مشارکت ها باقیات صالحات خواهد بود.

اهمیت سرمایه اجتماعی در دنیای مدرن

دکتر ایمان عموزاده سرپرست شبکه بهداشت و درمان شمیرانات نیز در این برنامه گفت: از ارکان مهم جامعه مدنی بهره مندی از سرمایه اجتماعی است به طوری که تمامی جامعه شناسان در تعریف موضوعات اجتماعی از این سرمایه به عنوان کلید واژه ای مهم در جامعه مدرن یاد می کنند.

وی با بیان اینکه سرمایه اجتماعی همچون چتری است که مسایل کیفی و کمی یک جامعه را تحت پوشش قرار می دهد، افزود: استفاده از این سرمایه و مشارکت آنها در سرنوشت مرتبط با خودشان باید همراه با مفاهیمی همچون اعتماد باشد.

دکتر عموزاده تصریح کرد: سرمایه اجتماعی را می توان به دو دسته بزرگ تقسیم کرد؛ سرمایه اجتماعی هل دهنده و سرمایه اجتماعی میثاقی که کشورهای دنیا با پیاده سازی مورد دوم در جامعه خود همه افراد را فارغ از هر دسته بندی در مشارکت اجتماعی سهیم می کند.

وی با اظهارامیدواری نسبت به اینکه در ایران هم چنین رویکردی سرلوحه فعالیت های اجتماعی قرار بگیرد، گفت: در این زمینه می توان از عواطف اجتماعی به منظور تحقق توسعه پایدار استفاده کرد.

به گفته سرپرست شبکه بهداشت و درمان شمیرانات، حدود ۵۰درصد از افرادی که باید از خدمات بهداشتی بهره مند شوند از وجود این مرکز در منطقه بی خبر هستند که این وضعیت نشان دهنده عدم تعادل میان سازمان های ارائه کننده خدمات و مردم است.

دکتر عموزاده  با اشاره به اینکه تاکنون ۲۴۰ هزار پرونده الکترونیکی سلامت برای شهروندان این منطقه  ایجاد شده است گفت: ۱۴۰ هزار نفر از افرادی که پرونده الکترونیک دارند از خدمات سلامت استفاده کرده اند.

اهمیت فعال سازی سازمان های مردم نهاد

دکتر عموزاده با تاکید بر اهمیت فعال سازی سازمان های مردم نهاد در پیشبرد برنامه های اجتماعی، اظهار کرد: در توصیه های دینی، سخنان پیامبر اکرم(ص) و حتی ابیات شعرا همگی به جایگاه مهم مشارکت جامعه در برنامه ریزی ها اشاره کرده اند.

وی با اشاره به فعالیت بهورزان و بخش های مختلف خدمات رسانی در مراکز شهری و روستایی تحت پوشش این شبکه، یادآور شد: با این اقدام، کاهش بیماری های واگیر و غیرواگیر، مراقبت از بیماری ها در جامعه و جلوگیری از چرخش آنها، رصد دایمی به منظور ممانعت از بروز تخلفات بهداشتی، توجه به بهداشت خانواده، مدارس و پایش و ارزیابی مسایل بهداشتی در منطقه از جمله کارهای شبکه بهداشت و درمان شمیرانات است.

وی از ارائه خدمات رایگان از سوی واحد تغذیه در این مرکز خبر داد و افزود: از سوی دیگر، پایگاه های برون سپار نیز به بخش خصوصی واگذار شده تا خدمات رسانی در سایر بخش ها به شکل مطلوبی انجام شود.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان شمیرانات به راه اندازی سامانه یکپارچه نظام سلامت و بهداشت(سیب) نیز اشاره کرد و گفت: با توجه به حجم زیاد اطلاعات، تمام نظام های سلامت در دنیا از سامانه ای به منظور نظم دهی به فعالیت ها استفاده می کنند که این مرکز نیز مجهز به ثبت کامپیوتری و تشکیل پرونده الکترونیک سلامت است.

دکتر عموزاده بار دیگر بر اهمیت مشارکت خیران در تحقق اهداف برنامه های سلامت محور، اظهار کرد: در این راه با بهره مندی از کمک های نیکوکاران موفق به بازسازی و تاسیس مراکز مختلف و اجرای دیگر طرح های بهداشتی و درمانی شدیم.

در ادامه این برنامه، دکتر سیاوش شهریور فرماندار شهرستان شمیرانات نیز با بیان اینکه برای افزایش سرمایه اجتماعی و کمک به بالندگی و توسعه کار باید برنامه ریزی شود، افزود: تحقق این اهداف نیازمند توجه به مسایل اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی است، در این صورت می توان به روزهای روشن برای جامعه امیدوار شد.

وی همکاری دولت، بخش خصوصی و جامعه مدنی را سه ضلع مهم در پیشرفت اهداف در زمینه های یاد شده، دانست و گفت: هم افزایی و همدلی این سه بخش می تواند به وقوع اتفاقات خوبی برای هر جامعه ای منجر شود.

تحقق آسایش جسمی، روانی و اجتماعی مردم

دکتر شهریور با اشاره به اهمیت آسایش مردم در سه حوزه جسمی، روانی و اجتماعی توضیح داد: با توانمندی افراد در حفظ سلامت شان در هر سه بخش زندگی بهتر و در نهایت تشکیل جامعه سالم رقم خواهد خورد.

به عقیده فرماندار شهرستان شمیرانات، دولت به تنهایی نمی تواند در تمامی حوزه ها حضور داشته باشد به همین منظور همکاری مردم، ریش سفیدان، اصناف و ... در کنار اقدامات دولت زمینه ساز ایجاد جامعه ای بهتر و سالم تر خواهد بود.

وی با بیان اینکه سلامت جامعه، معدل خروجی گفتمان اداری یک مملکت در خصوص مسایل بهداشتی است، گفت: مواردی همچون شادی و روحیه امیدواری در افراد با کمترین میزان استرس و با وجود تضمین کننده های کافی برای موفقیت در زندگی، نویدبخش جامعه سالم خواهند بود.

به گفته دکتر شهریور، این درحالی است که بسیاری از مردم با مشکلات معیشتی دست و پنجه نرم می کنند بنابراین فعالیت مراکزی مانند مجمع سلامت در شهرستان های مختلف اهمیت دوچندان می یابد تا تلاش هایی برای به حداقل رساندن آسیب ها و سلامت جامعه انجام شود.

فرماندار شهرستان شمیرانات از دولت، بخش خصوصی و جامعه مدنی خواستار همکاری بیشتر با این منطقه برای تحقق اهداف شد و افزود: شمیرانات از حیث سرانه های فرهنگی، بهداشتی و فضای فیزیکی از محروم ترین مناطق به شمار می آید از این رو کمک خیران نیز می تواند مشکلات این منطقه را کاهش دهد.

ارتقای سواد رسانه ای مردم منطقه شمیرانات

همچنین دکتر پارسا پور مسئول مشارکت های اجتماعی شبکه بهداشت و درمان شمیرانات نیز در این مراسم هدف از برگزاری این گردهمایی را تقدیر از منتخبان و افرادی برشمرد که در این خصوص مشارکت فعالانه داشتند و در ادامه به تبیین فعالیت های صورت گرفته درخصوص جلب مشارکت های اجتماعی در این شبکه پرداخت.

وی منطقه شمیرانات را منطقه ای بسیار توانمند و برخوردار از سرمایه های انسانی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی برشمرد که با کمک سازمان های دولتی و مردم نهاد و خیرین گامهای موثری در راستای ارتقای سلامت و ارتقای سواد رسانه ای مردم برداشته است و اظهار امیدواری کرد این روند بخوبی ادامه داشته باشد.

گفتنی است؛ در پایان این برنامه از ۴۰ نفر از نیکوکار حوزه سلامت، نمایندگان سازمان های مردم نهاد و فعالان عرصه مشارکت اجتماعی با اهدای لوح، قدردانی شد.

انتهای پیام/