عمومی | دانشگاه علوم پزشکی یاسوج

کارگاه آموزشی تغذیه با شیر مادر در دهدشت برگزار شد


کارشناس بهداشت خانواده شبکه بهداشت و درمان شهرستان کهگیلویه گفت: کارگاه آموزشی تغذیه با شیر مادر ویژه کارشناسان بهداشت خانواده مراکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی شهرستان در سالن اجتماعات ستاد شبکه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی شبکه بهداشت و  درمان شهرستان کهگیلویه، پروین پوردیان ابراز داشت: شیر مادر یک مایع بی نظیر و زنده حاوی عوامل ضد عفونت است که شیرخوار را در مقابل بسیاری از بیماری ها و عفونت ها نظیر اسهال و عفونت های گوارشی، تنفسی، گوش، اگزما و آسم محافظت می کند و مرگ و میر ناشی از این بیماری ها را کاهش می دهد.

وی افزود: تغذیه با شیر مادر موجب کاهش احتمال چاقی و بروز بیماری های مزمن همچون بیماری های قلبی و عروقی، پرفشارخونی، انواع سرطان و دیابت در بزرگسالی می شود.

وی با اشاره به این نکته که تغذیه با شیر مادر به رشد و تکامل فک و صورت کمک کرده و از پوسیدگی دندان پیشگیری می کند، اظهار داشت: تکلم بهتر، هوش بالاتر و کسب مهارت های تکاملی و تحصیلی بهتر در آینده از دیگر مزایای تغذیه با شیر مادر است.

کارشناس بهداشت خانواده شبکه بهداشت و درمان شهرستان کهگیلویه بیان کرد: تغذیه با شیر مادر تامین کننده صمیمیت، نزدیکی و تماس مادر و کودک است که نتیجه آن ارتقاء تکامل جسمی و عاطفی کودک است.

پوردیان در پایان خاطرنشان کرد: شیری که در دو سه روز اول پس از زایمان تولید می شود آغوز یا ماک نامیده می شود که غلیظ و زرد رنگ است و یا به رنگ روشن و سرشار از مواد ایمنی بخش است ونوزاد را در برابر عفونت ها محافظت می کند به نحوی که آن را اولین واکسن نوزاد می نامند.۶_۹