عمومی | دانشگاه علوم پزشکی قزوین

آغوز، سرشار از ویتامین A است

در هفته جهانی تغذیه با شیر مادر، نسیم فیروزی، کارشناس مامایی و کارشناس برنامه ترویج تغذیه با شیر مادر معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی قزوین، گفت: شروع تغذیه با شیر مادر طی یک ساعت اول تولد، اولین و حیاتی ترین گام برای کاهش مرگ و میر شیرخواران و کودکان است.

این کارشناس مامایی با بیان اینکه در روز اول تولد، آغوز یا کلستروم برای نوزاد بسیار مُغذّی است؛ اظهار کرد: نیاز نوزاد در این هنگام خیلی کم است و قطرات کم آغوز نیز برای او کافی است؛ زیرا آغوز سرشار از ویتامین A است.

به گفته کارشناس برنامه ترویج تغذیه با شیر مادر معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی قزوین، ویتامین A برای حفافت از چشم ها و کاهش عفونت ها اهمیت دارد و از طرفی با تحریک عمل دفع، به پیشگیری از زردی نوزاد کمک کرده و باعث تولید شیر کافی برای تغذیه بعدی می شود.

فیروزی با اشار به اینکه آغوز سرشار از عوامل ایمنی بخش است و اولین واکسن نوزاد محسوب می شود که او را در برابر بسیاری از بیماری ها حفافت کرده و به تنظیم سیستم ایمنی در حال تکامل نوزاد نیز کمک می کند، گفت:  آغوز حاوی عوامل رشد است که به تکامل و عملکرد موثر روده نوزاد کمک کرده و مقابل ورود میکرو ارگانیزم ها و آلرژن ها به بدن نوزاد، مقاومت می کند.