نشست ساماندهی مطب های پزشکان خصوصی در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد به منظور ارتقاء خدمات به گیرندگان خدمت برگزار شد.
به گزارش وب دا، این نشست به حضور مدیر نظارت و اعتبار بخشی دانشگاه، مدیر پژوهشی دانشگاه، مدیر فناوری اطلاعات دانشگاه و جمعی از کارشناسان حوزه معاونت درمان برگزار شد.
مدیر نظارت و اعتبار بخشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در حاشیه این نشست اظهار داشت: نظام سلامت در برگیرنده گستره ای از خدمات است که در سطوح مختلف به گیرندگان خدمات ارایه می گردد. یکی از ابزارهای مدیریتی مورد استفاده جهت بررسی عرضه و تقاضا در این نظام، متغیر انتظار بیماران برای دریافت خدمات است که می تواند به عنوان ابزارسنجش میزان دسترسی به خدمات مورد استفاده قرارگیرد.
دکتر انجیدنی با بیان اینکه زمان انتظار ، بیانگر میزان دسترسی به خدمات است خاطر نشان کرد: زمان انتظار برای ملاقات پزشک یکی از شاخصهای دسترسی مردم به خدمات بهداشت و درمان است و به عنوان یکی از شاخص های عملکرد پزشکان، قابل اندازه گیری است. زمان انتظار طولانی، موجب عدم ارایه خدمات مطلوب، اتلاف وقت بیماران و عدم رضایت آن ها می گردد. بنابراین رضایت بیمار از زمان انتظار نقش بسزایی در فرایند تضمین کیفیت و مدیریت کیفیت ایفا می کند.
وی به مشکلات سستم نوبت دهی پزشکان اشاره و تصریح کرد: نبود یکپارچگی سیستم نوبت دهی، مراجعه بدون نوبت، مراجعه از سایر شهرستان ها به سایر استان ها بدون دریافت نوبت قبلی، مراجعه اورژانسی بیماران، ناآگاهی مردم و مشکلات دسترسی به پزشک، از مهم ترین مشکلات نوبت دهی در مطب های خصوصی به شمار می رود.
مدیر نظارت و اعتبار بخشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه برای بهبود وضعیت موجود مطالعات و پژوهش های مختلفی در دانشگاه صورت گرفته است خاطر نشان کرد: براساس نتایج بررسی ها و مطالعات انجام شده ،بهترین روش نوبت دهی استفاده همزمان از دو شیوه اینترنتی وتلفن گویا می باشد. البته تصور می شود که استفاده از این دو روش همراه با سایر روش ها ی معمول ، توفیق چندانی نخواهد داشت. اگر شیوه های قبلی به مرورزمان حذف شوند و این سیستم برای تمام مطب ها به طور هم زمان اجرا شود و دریافت اطلاعات درسیستم بر اساس کد ملی به جای نام و نام خانوادگی باشد، بهترین پاسخ به نیاز مردمی جهت عادلانه شدن دسترسی به پزشکان خواهد شد.
دکتر انجیدنی تاکید کرد: با ابداع یک شیوه نوبت دهی مناسب و کارا و آموزش و آگاه کردن مردم، و همچنین ملزم شدن تمامی مطب ها به استفاده از این سیستم میتوان بسیاری ازمشکلات نوبت دهی را مرتفع ساخت که برای اجرای این هدف، همکاری های بین بخشی لازم است.
{jcomments on}