عمومی | دانشگاه علوم پزشکی تهران

برگزاری جلسه کارگروه گسترش تعهد حرفه ای در حوزه درمان دانشگاه

گالری عکس
این جلسه در راستای برنامه های شش گانه استراتژیک معاونت درمان دانشگاه و با حضور دکتر امینی مشاور رئیس دانشگاه، دکتر رضایی معاون درمان، دکتر مهرپور رئیس بیمارستان شریعتی، دکتر جعفریه رئیس بیمارستان امیراعلم، دکتر صمدی، دکتر اصغری و دکتر شاهواری  از دفتر تعهد حرفه ای دانشگاه، دکتر سعیدپور مشاور معاون درمان، دکتر ورعی سرپرست مدیریت امور پرستاری دانشگاه، دکتر عباسی مدیر نظارت و اعتباربخشی معاونت درمان و تعدادی از کارشناسان حوزه معاونت درمان در سالن شورای ساختمان مرکزی دانشگاه برگزار شد.
دکتر رضایی در این جلسه با اشاره به تشکیل کارگروه های مربوط به راهبردهای استراتژیک معاونت درمان در ماه های اخیر، گفت: موضوع تعهد حرفه ای به عنوان یکی از برنامه های اصلی استراتژیک معاونت درمان اعلام شده و این کارگروه در همین راستا تشکیل شده است. البته با عنایت به جایگاه دانشگاه علوم پزشکی تهران و اهمیت موضوع رفتار حرفه ای، دفتر تعهد حرفه ای دانشگاه با حضور اساتید به نامی در حال فعالیت است و ما در معاونت درمان، متولی بخش درمانی تعهد حرفه ای هستیم.
معاون درمان دانشگاه با بیان این نکته که خود نظارتی مهمترین ابزار نظارت در همه جای جهان است، افزود: در بخش نظارتی که اصلی ترین وظیفه حاکمیتی دانشگاه و معاونت  درمان است چه در بخش دو لتی و چه در بخش خصوصی در موارد رعایت رفتار حرفه ای قوانین و آئین نامه های انضباطی و تعزیراتی مشخصی وجود دارد که قابل پیگیری و اجراست و لی آنچه اهمیت دارد این است که موضوع تعهد حرفه ای با مکانیسم خود نظارتی نقش مهمی در افزایش کیفیت خدمات درمانی و رضایتمندی بیماران دارد.
وی با اشاره به اقدامات پیشین معاونت درمان در این حوزه، افزود: در راستای اجرای تعهد حرفه ای در حوزه درمان، برنامه های خوبی چون نشان اخلاق برتر(ناب)، معرفی به بیمار، رعایت حریم پوشش بیمار و ارزیابی عملکرد اعضای هیئت علمی در سال های اخیر از سوی این معاونت در بیمارستان های دولتی تابعه اجرا شد و نتایج خوبی به همراه داشت ولی برای ادامه، این برنامه ها نیاز به بازنگری دارند تا در طولانی مدت دچار آفت نشوند.
دکتر امینی در این جلسه بر اهمیت موضوع رفتار حرفه ای (Professionalism) تاکید کرد و گفت: قبل از هر چیز باید اهمیت این موضوع چه در سطح ستاد و چه در محیط بر همگان روشن شود. نکته مهم آن است که ما با پرداخت به موضوع تعهد حرفه ای نمی خواهیم کاری به کارها اضافه کنیم. مهمترین هدف ما در اجرای این برنامه تلاش در بهتر انجام شدن کارهای فعلی مان است. بر اساس یکی از اصول مهم تعهد حرفه ای ما نه تنها باید مدام به پایش و بهتر شدن خود بپردازیم بلکه باید مجموعه ای را که در آن قرار داریم را نیز مانیتور کرده و به سمت بهتر شدن هدایت کنیم.
مشاور رییس دانشگاه نقش کلیدی روسای بیمارستانها را در اجرای برنامه تعهد حرفه ای بسیار موثر خواند و افزود: حساسیت و اعتقاد روسای بیمارستان ها در عمق بخشیدن به برنامه ها، پیشبرد و موفقیت امور بسیار کمک کننده است.
دکتر امینی بر لزوم آموزش، ایجاد انگیزه و نظارت و در نهایت بازخورد مناسب در اجرای برنامه تعهد حرفه ای تاکید کرد و افزود: در این مسیر گاهی لازم است به اصلاح ساختار و حتی فرآیند بپردازیم. ورود به مجموعه نیروی انسانی جهت آماده سازی آن ها در اجرای این برنامه کار مهمی است. و هماهنگی واحدها در این مسیر نکته کلیدی و یکی از چالش های مهم ما در این حوزه است.
وی همچنین در پایان سخنان خود با اشاره به اهمیت موضوع از دیدگاه رییس محترم دانشگاه گفت: آقای دکتر کریمی نیز بر این موضوع تاکید دارد و من نیز در این مسیر در کنار معاونت درمان و بیمارستان ها هستم و هر کمکی نیاز باشد انجام می دهم.
دکتر مهرپور رییس بیمارستان شریعتی، از فعالیت و پیگیری خوب کمیته اخلاق بالینی بیمارستان شریعتی یاد کرد و گفت: مسائلی در بیمارستان ها اتفاق می افتد مثل برخورد نامناسب پزشکان و کارکنان در رده های مختلف با بیمار و یا بالعکس برخورد نامناسب بیماران با کادر درمان و پرسنل بیمارستان و یا نزاع میان گروه های مختلف که باید در کمیته اخلاق بالینی بیمارستان ها بستری برای برخورد با آن ها دیده شود. باید افراد بدانند که بیمارستان ها به رعایت اخلاق حرفه ای حساسند و باید آن را رعایت کنند.
وی با تاکید بر حساسیت موضوع رفتار حرفه ای افزود: اخلاقی ترین کار را در بیمارستان ها، کسانی انجام می دهند که شرایطی را فراهم می آورند تا افراد بتوانند رفتار حرفه ای انجام دهند این یعنی هر یک از ما مسئولیت خود را به درستی انجام دهیم حتی اگر در لغت چیزی از تعهد حرفه ای ندانیم.
دکتر جعفریه رییس بیمارستان امیراعلم در این جلسه گفت: باید به موضوع آموزش در این حوزه بیشتر بپردازیم. باید نکات اخلاقی مورد انتظار را به افراد در رده های مختلف آموزش دهیم و سپس از آن ها انتظار داشته باشیم آنچه آموزش دیده اند را به درستی پیاده کنند.
دکتر صمدی عضو دفتر تعهد حرفه ای دانشگاه نیز بر لزوم ساماندهی کمیته های اخلاق بالینی بیمارستان ها و تدوین شرح وظائف آن تاکید کرد و افزود: این کمیته ها ظرفیت های خوبی است که ما می توانیم از آن استفاده کنیم و دبیران این کمیته ها می توانند به عنوان رابطین معاونت درمان و دفتر تعهد حرفه ای دانشگاه در اجرای برنامه ها باشند.
دکتر اصغری عضو دفتر تعهد حرفه ای دانشگاه نیز بر ضرورت تشکیل کمیته های بیمارستانی در کنار کمیته دانشگاهی تعهد حرفه ای تاکید کرد و گفت: قطعا برای توانمند سازی کارکنان در حوزه درمان و پایش آن ها تشکیل این کمیته حائز اهمیت است و لی برای پیشبرد برنامه ها در محیط نیاز به حساس سازی بیمارستان ها به موضوع رفتار حرفه ای داریم.
توضیح اینکه در ابتدای این جلسه، دکتر عباسی مدیر نظارت و اعتباربخشی دانشگاه گزارشی از اقدامات پیشین معاونت درمان در بحث تعهد حرفه ای در حوزه درمان دانشگاه ارائه کرد.

عکس وخبر: باهو